lördag 31 januari 2015

Lördagstema - tidskrifter

Olgakatts sista temaord för den här gången är Tidskrifter...

Inte lätt att begränsa sig... många olika tidskrifter har passerat i det "arvidsonska" hemmet genom åren som gått.
Lasse har oftast bara haft tidskrifter med motoranknytning, medan jag har haft en hel massa olika. Det har varit om hundar, om hästar, om trädgård... och förstås om naturen... men numer nästan bara om svamp.
Våra intressen har förstås styrt urvalet... liksom ekonomin - de är ju oftast inte direkt billiga.
Det här är de som vi har just nu,,,
En från skoltiden som dyker upp i huvudet är förstås Lyckoslanten...
tillsammans med Spara och Slösa.
... liksom Kamratposten...
I mina gömmor... sparat sen det begav sig... några gamla, gulnade nummer av Ponnyexpressen :)
Tror att de flesta hästintresserade barn och ungdomar var med i Wahlströms ponnyklubb på den tiden och då fick man den här tidskriften och ett märke att ha i hjälmen, så som flickan på bilden.

Tack till Olgakatt för trevliga temaord... och nu är det min tur att ta över fr.o.m. nästa lördag och så här ser min lista ut:


  • 7/2  SÖMNLÖS
  • 14/2  VALENTIN
  • 21/2   CITAT
  • 28/2  DRÖMRESA...   

Om du vill se vad de andra lördagsbloggarna har att skriva om veckans tema, så gå in under fliken Lördagsbloggare uppe under headern.

Ha det gott!

23 kommentarer:

  1. Hm det blev ju en liten nostalgitripp i minnet så här på lördagseftermiddagen. KP, ååå vad jag tycket den var bra. Spara & Slösa fanns också då jag växte upp, undrar hur det är idag med den tidningen. Här är det trädgårdstidning som gäller för min del och för maken är det cykel och dator & Tv -spelstidningar. Nä billiga är de inte, men lite kul måste man ju få ha! Ha det gott vännen Kram

    SvaraRadera
  2. Sveriges Natur ... låter som en bra tidskrift. Skulle vara kul att läsa tidningen om kobrist i landskapet.
    Bildbloggen ... tänkte vem är det ... men det var ju du ;-)
    Nya teman att suga på ... det tackar jag för *ler*
    Ha det bra/ kram

    SvaraRadera
  3. Bra innehåll som du brukar ha. Roliga och fyndiga namn på svamptidningarna. Menar du att du håller i fototemana framöver? Jag kanske ska fundera på att vara med. / Britt

    SvaraRadera
  4. Kamratposten och Lyckoslanten minns jag också. Kommer ihåg att jag köpte Min Melodi under många år. Har du testat Readly? Där kan man läsa ca 600 olika tidningar för 99kr i månaden, och spara ner det man är intresserad av. Det är blandat för alla smaker med motor, sport trädgård, stickning osv. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  5. Svamp ja ... och Jordstjärnan så vackert namn, ... Minns endast Kamratposten som min son hade en period. Det finns många bra och det är intressant och lörorikt ... Det blir roligt att skriva dina tema :-)
    kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Vad kul med gamla sparade tidningar! Har också en del Lyckoslanten sparade och så alla tidningar jag fick i söndagsskolan på 60-talet... Varför jag nu har sparat dem, men jag är väl lite ekorre... ;-)
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Oh kamratposten..hihi ja den minns man. Jag gillade inte hästar som ung, de kom i vuxen ålder de. Men jag läste Dennis av alla lustiga tidningar och Starlet den var ju underbar. Har en del tidningar kvar sedan långt innan jag själv fanns, de är riktigt roliga att bläddra i. Mycket har jag sparat genom åren men tidningar sedan jag själv var liten har jag inga alls.
    Kul uppslag och fina bilder. Och din bildbok i förra inlägget ser fin ut. Tänkte jag skulle göra några med oss o barnbarnen som de kan få och kolla i när de är stora och vi borta en gång, de hoppas jag dock dröjer minst 50 år till :)
    Nu har jag varjefall internet igen. Så gott.
    Kramiz

    SvaraRadera
  8. Alltså du är precis som maken min. Han samlar också på gamla tidningar, mest bil-, motorcykel- och båttidningar. Jag slänger alla direkt efter det jag läst dem. Ibland ångrar jag det. Just nu t ex, då jag tittar på ditt fina inlägg...

    Kul att du tar över fr o m nästa lördag. Å sömnlös är ju inte det lättaste temat direkt;-)

    SvaraRadera
  9. Måste vara roligt att kunna så mycket om svampar. Jag vågar knappt plocka champinjoner fastän jag VET att de är rosa eller mörka på undersidan och inte har någon krage. Kul att du har sparat en Lyckoslant - minns att det var högtidsdagar när vi fick sådana i småskolan som det hette på min tid. Kamratposten kommer jag ihåg att vi prenumererade på när mina barn gick i skolan. Inte så lätta teman nästa månad men det ger väl sig som vanligt :-).
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  10. Oj det blev en nostalgitripp med alla tidningar från barndomen, det verkar roligt det här med olika teman som ni skriver om.
    Önsakar dig en fin söndag/kramen

    SvaraRadera
  11. Spara och Slösa jo nog minns man dom och jag tyckte att den klämmkäcka spara var en riktigt tråkig figur och höll hela tiden på slösa som jag tyckte var rätt cool

    SvaraRadera
  12. Kamratposten och Lyckoslanten hade man som barn och sen blev det Min Melodi och annat.
    Nu köper jag aldrig varken veckotidningar eller några tidskrifter. Jag nöjer med att sitta och bläddra i dem i diverse väntrum.
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  13. Vilket trevligt urval tidskrifte. Jag ligger gruvligt efter med läsandet så här blir det högar nu.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  14. Oj så många, och så många ämnen. Du måtte vara en mångkunnig människa.

    SvaraRadera
  15. Haha, vad roligt det var tt se dina gamla tidskrifter!!! Snacka om att känna igen sig och minnas tillbaka.....

    SvaraRadera
  16. Ååå....så roligt med gamla tidningar. Jag älskar sånt. Vilken nostalgitripp.

    Kram till dig.

    SvaraRadera
  17. Tack för den nostalgiresan i tidskrifter !
    - Ponnyexpresen, åh den hade jag glömt bort men nu minns jag ! Var också med i den klubben, och "älskade hästar " fast jag varken hade någon eller red...:)
    Kamratposten och Lyckoslanten har jag också växt upp med. Sen blev det Starlet och Mitt livs novell !
    Önskar dej en fin vecka !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  18. Jag hade bara Filjournalen, Fickjournalen, Svensk Damtidning. Damtidningen behåller jag ännu.
    När min make levde hade vi många med roliga serier i.
    Jag skall titta under fliken. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  19. Sporaden var ett jättehärligt ord för en svamptidning!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  20. En verklig nostalgitripp! Tack alla lördagsbloggare för det synnerligen trevliga och varierade gensvaret på mina rubriker denna januari!
    Tack också för februaris ämnen, Anki!

    SvaraRadera
  21. Hej! Innan Internet så köpte jag allt nån veckotidning då och då, dels för korsorden, dels att ha o bläddra i. Numera blir det bara att jag köper Mästarkrysset och andra krysstidningar någon gång i månaden. Men, jag lånar en del tidningar på biblan, Må Bra, Råd och rön och Land. Gick i fällan o beställde tre nummer av M-magasin för oss 60+ men blev omåttligt besviken. Man skulle vara miljonär för att ha råd att köpa något dom gjorde reklam för. Läsbart hittade jag inget...nä livsstilen var helt fel, det var ingen tidskrift för en fattig käring på landsorten..
    Kram och ha en fin vintervecka!

    SvaraRadera
  22. Det var för mig, helt nya bekantskaper i tidskriftsvärlden. När jag var en hästtokig tjej (nu är jag en hästtokig tant) så var det tidskrifterna Penny och Min häst som gällde. Ponnyexpressen lät ju väldigt spännande :-)

    SvaraRadera
  23. Vad kul med tidskrifterna! Jag är själv galen i sådana, Det är väl lite si och så med att läsa dem så noga, men kul att ha. Och Lyckoslanten...Jag fördes sisådär 50 är tillbaka i tiden. Underbart!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)