måndag 15 december 2014

Tredje advent... 10 dagar kvar till jul...

... det var det igår...
... och äntligen en dag som inte bara bjöd på gråväder, utan t.o.m. lite solglimtar :)
Tog med kameran på en liten promenad längs vår ishalkiga väg...
Passerade fåren som för tillfället utgör träningsobjekt för Granmyras egna och en del andra vallhundar.
De har tillgång till en uttjänt djurtransport där de kan gå in när vädret är alltför trist... ... och riktigt tjock päls har de också.
Av snön som kom för någon dag sedan återstår bara ett tunt lager och resten blev till is...
Riktigt halt alltså.
Av dungen med gamla granar och stora lärkträd finns ingenting kvar... bara ett enda lärkträd vid vägkanten...
Älskar mina Ice- bugs! Med dem kan jag promenera på isiga vägar utan att känna mig som "Bambi på hal is"... verkligen kanonbra!  Stubbarna efter de gamla träden... blir lite ledsen varje gång jag passerar...
Bilden nere t.v... vattnet som rinner i diket... konstigt att det aldrig fryser... även när det är riktigt kallt och allt annat är fruset så rinner vattnet just här...
På väg hem kom jag precis lagom till en vallningsövning... alltid lika kul kul att titta på de duktiga hundarna :)
T.v. nere i bild... Ess med dottern Cora tittar på när en gästande hund tränas...  
Ess åker gärna med husse på fyrhjulingen när de ska hem...
Visst är naturen fascinerande... trädens knoppar är färdiga för vårens ankomst... ja, jag vet... det är bara december, men snart... för varje dag som går så kommer vi en dag närmare en ny vår :)
Nästan hemma igen så mötte jag den här godingen... kolla in den lilla tomteluvan! 

Önskar dig en fin vecka... stressa inte alltför mycket inför julen!

Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. ... och du är duktig på att visa upp naturen för oss på din blogg. Här behövs inga ice-buggs ännu. Snart får det komma lite pudersnö som lyser upp december. Ta du det lugnt också i veckan. Kram Bosse

    SvaraRadera
  2. Lite vitt har ni på marken i Vånga ser jag! Lyser upp tillvaron!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Så ni har såpass vitt! Här regnar det idag och blåser. Blir inga långa kamerapromenader här. Bra då, att du visar dina bilder! I torsdags i hemstaden, såg jag forsythia som blommade!

    SvaraRadera
  4. *Hallelujaisfrost*
    Varm kram ...

    SvaraRadera
  5. Så skönt att få vandra in veckan tillsammans med dig! Tack för det.
    Lärkträdets kottar är som små rosor :)
    Här har vi hård kuling, svansen efter Alexanderstormen gör sig gällande,
    så det blir inte så lång promenad idag.
    Tack för fina bilder och en fin upplevelse.
    ha det gott-kram!

    SvaraRadera
  6. Det är vackert när frosten glittrar i vinterljuset. Härliga bilder på djur och växter. Tomtehästen är urgullig. Även jag fotade tomtehästar igår, så de kommer upp på min blogg i nästa vecka.
    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  7. De är skönt o vackert när de flyser till lite, de har de tyvärr inte gjort här. Blåst o regn o jag vet inte om jag minns så här mycket vatten från himmelen tidigare. Ich. Men i helgen såg vi solen, de e gott.
    Underbara bilder som alltid. Ta de lugnt du också inför jul - man hinner :)
    Kramiz

    SvaraRadera
  8. Så fina bilder på så trist väder. Men det är så här, den här tiden. Och så kallt är det inte. Vår is och slasket är nu borta.

    SvaraRadera
  9. Tänk vad lite sol kan göra:-)
    Jättefina bilder och toppen text till.
    Har också Icebugs! Bäste livsförsäktingen och bästa inköpet ever tillsammans med Nespresso maskinen.

    SvaraRadera
  10. Gillar verkligen när du tar dina promenader med kameran och delar med dej av dina upplevelser !
    Här har vi det också halt, och man går och spänner sej för man är så rädd att ramla.
    Ha en fortsatt fin vecka !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  11. Kan bara konstatera direkt, mer snö fick ni iallafall!! Här var det knappt så man såg det vita...ännu mindre att det låg kvar. Men halt var det/är för i morse, trots +4 så gjorde jag en snygg vurpa i mörkret när jag skulle ut med Zambo. Kommer att vara snyggt randig i olika blå nyanser i morgon...
    Så många fina bilder ifrån Granmyra med omnejd!! Törs knappt skriva det, men har det blivit en handfull bilder i december så är det inte mer...Någonting har hänt, vet bara inte vad.
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Härligt med en promenad då och då. Blir nästan varje dag en morgonpromenad för mig. Dina fina bilder gör mig sällskap i mitt inre sinne. Höll på att slå på ars... förlåt, baken igår. Halt som attan, jag måste nog inse att jag inte är 20 längre och behöver införskaffa bättre skodon. Stapplar fram som en gammal gubbe ibland. Fast det kanske jag är också, men sinnet är ungt!

    SvaraRadera
  13. Oj, snö!!!! Det är mer än vi har fått! Så fina bilder!
    Vackert med den knoppande kvisten.
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Sno finns det har men uppe pa Tenerifas topp 3715 m. Men har i dalen ar det Svensk sommarvarme utan mygg o knott.
    Langa promenader varje dag med vackra vyer o tjusiga blomser.
    God Jul/ Eva

    SvaraRadera
  15. Vackra vinterbilder! Även om vi själva söker oss mot värmen nu ;)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)