lördag 27 december 2014

Lördagstema - i handen

Årets sista Lördagstema, Pettas sista för den här gången... och temat är I handen...

När jag går ut har jag nästan alltid min kamera i handen.
Prins Eugén, kunde kanske också haft en kamera, men valde att använda sig av en pensel istället... som här när han avbildar Sundbyholms slott. Skulpturen "Prinsen" av Nils Lundqvist. står idag på gräsmattan framför slottet.
 Med olika verktyg i handen kan den skicklige skapa många fina saker. Jag beundrar alla skickliga hantverkare som har kunskapen och tålamodet...
                                                                             
Ordspråket "Bättre en fågel i handen, än tio i skogen"... betyder väl ungefär att man ska vara nöjd med det man har... 
Hittade den här lilla filmen från vetaMix...
 En kniv och ett eldstål är bra att ha i handen om man ska göra upp eld utan tändstickor...
... och i skogen är det bra med en svampkorg i handen...
I handen på storebror... känns tryggt på okänd väg...
 I handen på en duktig ryttare går hästen på tygeln... 
En sagobok i handen på en fyraåring... hästarna lyssnar uppmärksamt :)
Ingenting i handen... men handens ägare försökte ta sig en smakbit ...  och blev upptäckt av farmor :)

Nästkommande teman... de i januari kommer att bestämmas av Olgakatt. Titta gärna in till övriga temadeltagarna också - länkar finns under fliken Lördagsbloggare högst upp under headern.

Ha det gott!


20 kommentarer:

  1. Vi bor några månader om året i Handen!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så härliga bilder! God fortsättning!

    SvaraRadera
  3. Så fina tolkningar. Alla är jättefina, men mest tyckte jag om den lille med den stora svampkorgen./Britt

    SvaraRadera
  4. Fina bilder,Jag brukar ha Musen i handen :-)
    Datormusen alltså :-)

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  5. Jag tar i hand och tackar fint för detta tjusiga inlägg :)
    I handenkram till dig Anki!

    SvaraRadera
  6. Du är så duktig på att hitta bilder för era teman. Dessutom är ju alla dina bilder så fina..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga bilder! Och barnbilderna är ju för fina!
    I förra inlägget - vilken kattbild! Den är perfekt ju!
    God fortsättning
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Toppenfina bilder som passar in så bra...
    Kram och ha en god fortsättning♥

    SvaraRadera
  9. Oj så många härliga handenbilder och fina tolkningar på i-handen-temat! Plötsligt ser det ju så självklart ut, det som verkade så svårt.

    SvaraRadera
  10. Vilka härliga julaftonsbilder ! - Man riktigt känner barnbarnens glädje över sina klappar !
    Och i dag visar du så tydligt på att vi som har två stycken händer som vi kan använda , ska vara så tacksamma över dessa kroppsdelar som vi oftast tar för givna ! Inte förrän dom INTE är brukbara märker vi hur mycket vi använder dom...
    Själv skulle jag vilja ha ett brukbart knä ;)
    Ha en fortsatt mysig helg och njut av årets sista dagar !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  11. Ja, händerna är en av de viktigaste orsakerna till människans framsteg - och misstag. Att ha två stycken händer är en stor fördel även om jag känner flera som måste klara sig med bara en.

    SvaraRadera
  12. Du har mycket du kan visa när det gäller lördagens tema I handen. Fina bilder som passar perfekt till temat.
    De små svampplockarna har förstås de raraste händerna, mjuka och goa.
    Tack Anki för trevligt inlägg!
    Önskar dig en god fortsättning!
    kram

    SvaraRadera
  13. Många fina och jättemysiga bilder.
    Visst är dom duktiga dessa hantverkare.
    Bättre en fågel i handen än tio i skogen handlar väl om vänner vad jag förstår. Bättre att ha en vän än många här och där som man inte kan lita på. Så här jag hört. Men det kanske betyder många saker .

    Ha nu det jättegott och tack för fina inlägg.
    Ha ett gott slut och ett fint nytt år önskar jag dig.
    Kramiz.

    SvaraRadera
  14. Vilken härlig tolkning och fina bilder. Tyckte det lät som ett svårt tema när jag läste vad det handlade om men du hittade ju hur många möjligheter som helst.
    Har inte varit ute i bloggvärlden under helgerna så jag upptäckte först nu din härliga, juliga, kuliga header!
    Gått slut på gamla året och kram
    Anette

    SvaraRadera
  15. Underbara bilder som alltid! :)
    De små godingarna som håller varann i händerna är ju bedårande!
    Den lille som visar sagoboken för de intresserade hästarna är ju också så fantastisk!

    Tack snälla att Du delar med dej!
    Gott Nytt År!

    KRAM
    Annica

    SvaraRadera
  16. Hej! Kanske på banan igen med lördagsbloggandet, gör jag idag en liten rundtur hos alla för mej nya lördagsbloggare. Kul! Härliga bbilder på temat, det fanns ju massor av bra sätt att illustrera "i handen"! Snyggt!

    SvaraRadera
  17. Många fina bilder på temat i handen, jätte bra och så fina barnbarn.
    Önskar dig ett Gott Slut på detta år och Ett Gott Nytt År 2015.
    Kramen

    SvaraRadera
  18. Tack för alla fina bilder du visat mig under år 2014!
    Gott Nytt År och kram!

    SvaraRadera
  19. Oj så många bra foton på temat! Så klart faller jag mest för hästbilderna :-) Gött nytt år!

    SvaraRadera
  20. Underbara illustrationer till temat! Och så många olika... Ljuvliga barnbilder i synnerhet på syskonen.
    Kram från Ingrid som önskar dig ett Gott Nytt År

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)