lördag 6 december 2014

Lördagstema - Dråpligt

Ny månad och ny temaskrivare... den här månaden är det Karin på Åland med bloggen Pettas som bestämmer och decembers första ord är Dråpligt.

Jodå, jag vet vad ordet betyder, men kunde inte komma på något dråpligt att blogga om... så då googlade jag för att hitta någon annan infallsvinkel...
Först på synonymer.se...
... och sen på typkanske.se
Tog sedan en titt i SAOB också...
Klicka på bilden för att se texten bättre... om du vill läsa, alltså.

Medan jag funderade dök ett par dråpliga situationer upp i minnet... bl.a. den gången när vi passerade Leksand. Vi stannade vid knäckebrödsfabriken och köpte knäckebröd i kartong... lite dråpligt kändes det med en stor kartong som hela tiden var i vägen... 
Dråpligt blev det också när en badplatsparkering invaderades av en flock nyfikna kvigor, som mycket noggrant undersökte allt...
Riktigt dråpligt blev det när en traktor kom genom skogen, just den dagen när den nya vandringsleden  skulle invigas av landshövdingen. Just då kom den för att klippa gräset på vägkanterna... och vips så var den där bland bord och stolar som var avsedda för kaffegästerna. Nu blev det en faslig fart på alla för att rädda möblerna... och övertala traktorföraren att han måste vända. Efter en del diskussioner fick de honom därifrån från samma håll som han kommit...
Zambo... det är en härlig hund som bjuder på många dråpliga hyss...
 I betydelsen utmärkt, präktig... en dråplig prisutdelning...
... och i betydelsen härlig, storslagen... en dråplig solnedgång.
Till sist ett par dråpliga renar (älgar?)




Vill du se hur andra tolkar veckans tema... gå in via fliken Lördagsbloggare under headern högst upp på sidan.
Önskar alla en fin adventshelg!

20 kommentarer:

  1. Hej å hå, precis så gjorde jag, kollade upp lite ... men så dök min historia upp ...
    Täckande dråpligheter fick jag här med fina bilder ...
    Nöjd är jag för detta, tack Anki!
    kram

    SvaraRadera
  2. Man har ju varit med om en del dråpligheter, men just nu står det still!

    SvaraRadera
  3. Du har då verkligen tänkt till. Historien med traktorn och kvigorna är också sådant jag först tänker på dråpligt. När man löser korsord förstår man att många ord har flera betydelser.
    Jag hoppas du får en helg utan dråpligheter.

    SvaraRadera
  4. Har vi varit på samma kalas ... kolla mitt inlägg *skrattar gott*
    Fina bilder och kuliga saker ... helst detta med traktorn/ kram

    SvaraRadera
  5. Ha, ha , jag måste säja att favoritdråpligheten är den där traktorn som gjorde invigningen av vandringsleden oförglömlig !
    - Man skulle ha bett traktorföraren att klippa banden ;)
    Ha en fortsatt mysig helg ♥
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  6. Det fick du ju till galant! Kul att se att vi har en gemensam vän - synonymer. se. Åsså lärde jag mig en ny sajt - typkanske.se. Tackar för den. Åsså kollar du i SAOB, jag slår i saol.se. Dessa två sajter ser nästan likadana ut.

    Roligast tycker jag nog att traktorn var. Åsså finns det ju ingen gräns på Zambos talanger. Har aldrig sett en hund som kan (kasta och) fånga en frisbee;-)

    SvaraRadera
  7. Du fick då verkligen till det! Jättebra!
    Många vinklar på ordet dråplig.
    Traktorföraren trampade mera eller mindre i klaveret, han. :)
    Allt gott och ha en skön helg!

    SvaraRadera
  8. Du hade ju både mycket och mer i ditt arkiv att ta fram!
    Härliga bilder där på korna som inspekterar!
    Ha en fortsatt fin andra advent!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Härlig tolkning av temat ;) Många dråpliga bilder, på många dråpliga sätt!
    Önskar dig en fortsatt fin andra advent!
    Kramen

    SvaraRadera
  10. Livet består av en massa dråpligheter när man börjar tänka efter. En julekram

    SvaraRadera
  11. Haha.....vilket dråpligt och underbart roligt inlägg.
    Skrattar gott.
    En fin kväll till dig.

    SvaraRadera
  12. Dråpligt!
    Ha en fin andra advent!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Du fik ju till det med riktigt många dråpligheter tillslut, och olika sådana. Ett inte helt lätt tema. Även om man varit med om många dråpligheter är det svårt att minnas dem bara sådär.

    SvaraRadera
  14. Ja, det är ofta så att man mycket väl vet vad ett ord betyder men sen att förklara det blir genast mycket svårare.. Du lyckades ju bra till slut..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  15. Kul att du tittade in hos mig :-) Om du går till mitt arkiv och går till början av bloggen så ser du vad som hände där. Linus miste sin ena fot i en olycka och skadade svår sitt högra ben.
    Önskar dig en härlig måndag!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Du kom ju tillslut på många bra foton som passade in på alla betydelser av dråplig. Fast aldrig i min vildaste fantasi kunde jag tro att man kunde säga dråplig om en vacker solnedgång.

    SvaraRadera
  17. Ser precis ut som sommar hos er. Alldeles grönt. Inte för att det är så vitt här heller men det är is på sjön så jag har tagit den första sparkturen i det soliga fina vädret det varit idag.

    SvaraRadera
  18. Jag har fattat att det finns många dråpliga händelser i livet, att även Zambo kan vara dråplig förstår jag, han är en mysig vovve.
    Jag tittar in som hastigast för att tacka för alla årets rara kommentarer hos mig, jag tar en blogg semester nu.
    Vi sticker till värmen och lämnar allt detta i Sverige nu, det blir fler advent och jular. fast vi firar jul hos dottern maria när vi kommer hem.
    Må så gott och sköt om dig, önskar en fridfull jul.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  19. Visst händer det dråpliga saker. Det svåra är dock att få dem på bild eftersom det ofta går ganska fort eller så blir man för överraskad för att fota. Det riktiga fotoesset är förstås alltid redo och sover med kameran bredvid sängen. Så kul att du fått med Zambo också. Jag saknar hans hälsningar från Paradisetbergamon.
    Med tanke på stora lådor och knäcke som man gärna vill få med sig hem på husbilsresan, så är det värsta vi har kånkat på en stor silltunna, alltså i fullstorlek. Blev jätteglad när jag hittade detta fynd norr om Göteborg. Tunnan baxades in under bordet i husbilen. Har för mig vi fick ta in den via framdörren. Det var en synnerligen varm sommar. Redan efter nån timme började den lukta. Sen blev det bara värre. Vi hade en veckas semester framför oss och ett läkarbesök i Stockholm. Det var en pärs vill jag lova, men nu har tunnan tjänat mig väl i flera år som vattenreservoar vid stupröret.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  20. Leksandsbörd, det är allvarliga saker det. Maken blir orolig om det inte finns en kartong hemma, brungräddat nr 733. Så den kartongen, som förvisso tar plats, har fått ett eget hörn i köket.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)