lördag 13 december 2014

Lördagstema - surrogat

Karin på Åland, med bloggen Pettas blogg, är den som styr över december månads temaord och den här lördagen är ordet Surrogat.

Det allra första som jag kom att tänka på var "kaffesurr"... som ofta gjordes av
  • Rostad spannmål (vete, råg,..) som gick under namn som Kneippkaffe, Kathreiners Kneipp- maltkaffe, cerealkaffe
  • Rostad rot av maskros... se Maskroskaffe
  • Roten av växten Cikoria,  populärt kaffesurrogat som tillverkades industriellt i Tyskland och kallades Ersatzkaffee
... och så här ser cikorians blommor ut...

 Under missväxtår, då spannmålen inte räckte till, då var barkmjöl ett vanligt surrogat för att dryga ut det vanliga mjölet
Barkmjölet gjordes ofta av tall... och det är inte den grova barken man använder, utan det tunna skiktet mellan barken och veden.

HÄR kan du läsa mer...  + ett recept på barkbröd...
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

När man letar synonymer till surrogat, så får man orden sämre ersättningsmedel, substitut, nödlösning...
Om man däremot googlar på surrogat, då handlar det nästan uteslutande om barnlöshet och surrogatmödrar och då känns det konstigt när ordet har en så nedsättande klang...

Om du vill se vad andra har att säga om veckans ord, då kan du titta in under fliken Lördagsbloggare högst upp, under headern.

Önskar alla en fin tredje advent!

17 kommentarer:

  1. Så fick man lära sig något nytt också!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder på cikoria! Jag har aldrig druckit surrogatkaffe, men min mamma sa att det var alldeles hemskt. Hon drack hellre hett vatten!

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas att vi aldrig mer ska behöva använda livsmedelssurrogat. Men vissa saker är kanske nyttigt att byta ut ibland... Precis som grönt te anses nyttigare än svart, kanske maskroskaffe är nyttigare är vanligt...?
    Vackra bilder på både blommor och bark. :) Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Njuter av dina fina Maskrosbilder *tack*
    Maskrosor är så fina!
    Tack för din fina inlägg om surrogat/ kram

    Ps Ha en bra dag

    SvaraRadera
  5. Tack för upplysningen om skiktet mellan barken och veden! Har du cikoria blomman hos dig? Nyttan av surrogatet kan ju övergå nyttan av det som ersätts!
    Härligt Anki!
    Kom att tänka på att de kramar som vi ger varann här kan rymmas i fenomenet surrogat, i meningen i andra hand?
    Kram vilket som ska du ju ha!

    SvaraRadera
  6. Bra tänkt. Intressant med de olika betydelserna av surrogat.
    Vi har snö idag, men ingen sol. Men på dina bilder lyser "solen". Bra helg!

    SvaraRadera
  7. Maskroskafe har jag aldrig hört talas om men däremot cikoriakaffe. Den blomman växer vilt i massor här och är mycket vacker. Trevlig luciadag.

    SvaraRadera
  8. Härliga maskrosbilder!!! De får mig att längta till våren.
    Måste ha blivit nyttigt kaffe av maskrosroten...
    Ha en skön fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  9. Hr ju sagt det förut - är så otroligt impad över dina naturkunskaper. Har lärt mig massa bara genom att läsa det här inlägget. Å bilderna som illustrerar din text - undrar var du hittar alla dessa blommor/växter och dessutom vet vad de föreställer. Som sagt - jag är väldigt impad:-)

    SvaraRadera
  10. Som vanligt njuter jag av dina underbara bilder och även av ditt fina inlägg!
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön fortsättning på helgen

    SvaraRadera
  11. Jag undrar jag hur det där kaffet smakade men dom var säkert nöjda med det som bjöds på. Du är så duktig på att få till många fina bilder, tack för alla fina du visar.
    Önskar dig en fin tredje Advent/kramen

    SvaraRadera
  12. Det är intressant att ordet surrogat byter valör, Surrogatmödrar uppfattas väl inte som en sämre ersättning även om det är en problematisk situation.

    SvaraRadera
  13. Nu har jag lärt mig mycket här på morgonkvisten den tredje advent...!! Så ser du nu sen i vår eller sommar, på någon av våra förhoppningsvis gemensamma husbilsresor, att jag är ute i nattsärken och plockar maskrosor i förtvivlan, ja då har jag glömt kaffet hemma...
    Kram kram

    SvaraRadera
  14. Intressant att du har tagit upp så många olika ersättningar istället för kaffet då det var kristider i Norden.
    Människan är påhittig när det behövs. Själv har jag lite svårt att förstå varför man måste ersätta både det ena och det andra
    i olika sammanhang. Som att göra ost som inte är ost, korv som inte är korv osv...Vi är roliga vi människor.
    Tack för ditt upplysande inlägg.
    En fin tredje advent önskar jag dig!

    SvaraRadera
  15. Det dröjer väl ett tag- men snart kommer dessa små maskrossolar att lysa igen

    SvaraRadera
  16. Tänk vad vi har maskrosen att tacka för mycket ;) - Ja men det är ju faktiskt så att den är en nyttoväxt !
    Tack för ett intressant och roligt inlägg med dina fantastiska bilder ♥
    Kram / Anneli

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)