onsdag 3 december 2014

Utflykt med barnbarnen.. och tisdagslunch med Totte...

I måndags åkte jag till Ugglebo... på vägen dit stannade jag till vid Fröjerum och tittade på svanfamiljen som låg på den tunna isen...
... väntade en stund på att barnbarnen skulle spela klart på "paddan"... och äta upp lunchen :)
Sedan iväg till Kolmårdens Tropicarium...
De här snyggingarna gillar jag... vilken härlig färg de har :)
Färggrant här också...
Ludvig vill gärna klappa alla djur han ser  :)
Casper är mer avvaktande...
Den här godingen då, en tamarin, som jag glömt artnamnet på... visst är han söt!
... och nyfiken... :)

Det var måndagens äventyr - igår var det dags för ny tisdagslunch med Totte. Oj så fort tiden går... känns inte som det är en hel månad sen senast...
Den här gången var det min tur att bestämma... jag erbjöd sju olika rätter och Totte valde Stekt fläsk med löksås...
Det valet tog oss till Vingåker...  till Joan´s vid Skräddaretorget... På vägen dit - i Katrineholm hade forsythian fått vårkänslor och börjat blomma...
Där på torget finns en skylt som visar riktning och avstånd till Vingåkers vänorter--- hm... bara 36,4 mil till Pühalepa i Estland? Verkar lite konstigt...
De är moderna där... en blinkande rund manick talade högljutt om när vår mat var klar... smart grej :)
Gillar deras brödkorg som höll det nybakta brödet varmt och fint... och maten var alldeles utmärkt!
Inte lätt att fota från baksätet och i ett ganska dåligt ljus... men så här såg det ut vid Stjärnviks herrgård utanför Finspång...
Kunde inte låta bli... gjorde en bild med lite gammal känsla också... kul att leka lite  :)
Så här blev decembers "resa i det blå"...
Nästa gång är det nytt år... otroligt!

Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. Härligt att umgås med de små!
    Vi får vänta ett tag!

    Kram

    SvaraRadera
  2. En härlig lite tripp och tillsammans med sådana sötingar dessutom

    SvaraRadera
  3. Har det redan gått en månad igen! Mysigt både då och med barnbarnen. Idag ska jag hämta B1 och B3 på dagis :) Länge sen nu!

    SvaraRadera
  4. Se där. ...nu blev det två flugor i en smäll. ..jag fick dels följa med till Kolmården och sen på lunch...!! Inser direkt att det får bli Kolmården till sommaren, fina bilder därifrån.
    Och sen blev det nästan lite nästgårds...Vingåker med omnejd. Fin "omgjord" bild, och ja, det finns ju en del vackra platser där också som man oftast bara susar förbi. U har ju sin syster med familj i Katrineholm så egentligen borde man stanna till lite oftare här och var på vägen dit.
    Ha det gott vännen! !
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Fin tur. Fotograferar du så bra från baksätet?
    Vilka mysiga djur på Kolmården. Kanske bra att det var glas emellan de flesta. Fortsatt bra vecka!

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga, tropiska bilder mitt i vinterkylan! Fast åkern här är nästan lika lysande grön.
    Mysig utflykt! Vad fin den "gamla" bilden blev.
    Ha det så gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Utanför Vingåker har jag en svägerska med man och barn. Fina foton på barnbarn och djur! Men vad har hänt med ett foto ... ser bara en liten fyrkant *fniss* En uppladdning som inte fungerade eller ...
    /kram

    SvaraRadera
  8. Måste tala om att rosbilderna är mina, men inte rosorna (mer än någon/några).

    SvaraRadera
  9. Så bedårande söt Tamarin!! Duktig du är på att göra bilder med "gammal känsla"! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig utflyktsdag! Fantastiska bilder har du tagit, som alltid!!
    Kan tro att ni hade det mysigt! :)

    Kram och ha en fortsatt bra vecka!
    Annica

    SvaraRadera
  11. Åh vad jag gillar att följa med på dina utflykter ! - Man får se så himla många fina ställen, och olika spännande saker, och dessutom äta gott ;)
    Tack för dina gulliga hälsningar och ha det gott !
    Kram / Anneli ♥

    SvaraRadera
  12. Den ena utflykten trevligare än den andra, sällskapet är säkert toppen och maten, ja vad säger man! En karl som inte älskar stekt fläsk med löksås, han finns nog inte!
    Kramen

    SvaraRadera
  13. Kunde ju inte låta bli - nyfiken som jag är: Det är drygt 483 km mellan Norrköping och Pärnu I Estland, som ju ligger lite inne i Estland. Så 36,4 min till orten som jag inte får en distans till via Google - det kan nog stämma. Håller dock med dig - konstigt känns det.
    Gillar er lunch.Tisdagar är ju raggmunk- och stekt fläsk dagar. Jag har lärt mig att kombinera det hela: brukar nämligen ändra lite på menyn och beställer Raggmunk med fläsk utan lingon. Istället vill jag ha löksås till. Mums:-)

    Å den där söta gröna ödlan bra älskar jag - den är ju i min favo färg:-)

    SvaraRadera
  14. En kvalitetsdag med barnbarn - alltid guld :) Det är så kul med barnbarn så man borde kanske skaffat dom först :)
    Fina bilder på djuren. Tänk vilken fördel vi människor har som klär oss i olika färger, vi kan var grå, röda ja allt. De är ju gott.
    Det finna många fina djur. Kolmården, så kul att ha de nära. Det är många år sedan jag själv var där, faktiskt när barnen var mindre o de är ett tag som känns de som :)
    Kramiz

    SvaraRadera
  15. Den gammeldags bilden blev väldigt fin. Tropikariet är ett ställe som Rasmus också gillar, men jag tycker fladdermössen är lite läskiga där de flyger fritt. Ha det gott.

    SvaraRadera
  16. Kul att se dina gulliga barnbarn, måste vara underbart att umgås med dem. Och fläsk med löksås, mums! En favoriträtt för mig. Jag är inte överförtjust i reptiler. Älskar visserligen grodor men är osäker på om de är reptiler...Strunt samma, jag gillar dem i vilket fall som helst!. Som alltid jättefina bilder som gör mig glad. Fortsätt experimentera. Gillar bilder som är patinerade. Precis som mycket annat som blivit avskavt av tidens tand, det är vackert tycker jag.

    SvaraRadera
  17. Fina bilder från Tropicarium. Ibland tycker jag också om att leka med bilder och jag gillar verkligen din lek. Blev inspirerad :-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)