måndag 1 december 2014

Norrköpings gatunamn...

Tänk om vi hade haft den här boken då jag jobbade med digitalisering av Stadsmuseets och Stadsarkivets gamla fotosamlingar... 
 Karta från 1769
Gamla bilder och intressant läsning om hemstaden...
 ... och småorterna utanför...
Hämtade boken hos författaren igår och precis då kom solen fram. Tyvärr så blev det bara en glimt och på hemväg så skymdes den av molnen igen...
Så har då första advent passerat...
... det första ljuset är tänt...

Ha en fin vecka!

17 kommentarer:

  1. Bättre sent än aldrig ;.)
    Stämningsfull och fin 1:a adventbild.
    Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
  2. Roligt att läsa om sina gamla hemtrakter. Fin himmel, som man inte tänker vinter om.

    SvaraRadera
  3. Sådana böcker är väldigt intressanta om man som jag också är intresserad av hur det sett ut. Och jag beundrar de människor som delar med sig av sådant i bokform!

    SvaraRadera
  4. Intressant med en sådan bok. Första advent försvann snabbt och denna veckan går troligtvis i samma fart. Kram

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig blogg du har! Snubblade hit via Spanaren och är glad att jag gjorde det.
    Önskar dig en härlig fortsättning på veckan :)

    SvaraRadera
  6. Intressant bok du fått tag på. Tycker egentligen inte jag eftersom jag inte vet så mycket om staden annat än att IFK var outstanding i fotboll en gång i tiden. Men för dig naturligtvis.

    SvaraRadera
  7. Gillar gatunamn och dess ursprung! Speciellt kvinnliga sådana. Tex har vi Ida Nilssons gata. Ida var barnmorska i vår lilla by, med STORT upptagningsområde.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  8. Vilket spännande jobb du måste ha haft. Sådana saker kan jag bläddra i hur länge som helst, så jag glömmer tid och rum. Gatunamn har jag alltid varit förtjust i. Det kommer i januari att märkas på min blogg. Första advent-ljuset igår. Datumljuset tänt idag. Det börjar bli mysigt. Kram Bosse

    SvaraRadera
  9. Kul med historiska böcker. Speciellt när det handlar om något man känner igen!
    Solen har visat sig flera gånger idag. Ibland rätt länge....;-)
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Hej! Ja tänk att det finns så mycket bevarat...
    Jag har slagits av häpnad över hur mycket som finns bevarat i min lilla by, det finns en lokal där en samling människor träffas i "Arkivet" och katalogiserar bilder och dokument. På Facebook har byn en bildsida, där byborna kan publicera både gamla och nya foton och berättelser. I skolan var inte historia kul, då skulle man ju bara traggla en massa kungar och krig, o inget av det fastnade i alla fall. Men allmogen, hur dom hade det och hur dom levde, det pratade man inte mycket om på lektionerna...
    Kramen

    SvaraRadera
  11. Historien är alltid intressant!

    Kram

    SvaraRadera
  12. Här dreglar jag som du förstår! Har boken Gata upp och gata ner av Harald Norbelie å det är en skatt!! Hoppas du njuter som jag gjorde/gör:-)

    SvaraRadera
  13. Boken måste vara en guldgruva. Jag har beställt men inte fått den än. Men det är alltid kul att ha något att se fram emot. Första ljuset tänt, tre kvar. Sedan går vi mot ljusare tider utan levande ljus. Tiden rusar på allt fortare känns det som. Våren väntar runt hörnet och snart är vi där.

    SvaraRadera
  14. Kan tänka mig jag att den boken är intressant, för en som dig..fru klok...Norrköping ja, dit har man ju åkt måååånga ggr...Nu bor min son där, och hhahhhahahah ska snart flytta igen..Han som nyss fick tårta av komunalrådet för han var den 135000:onde inflyttaren, och var med på tv och allt...Nu ska han flytta till London...kanske han får tårta där med?...må så gott kära vän Kram Karina

    SvaraRadera
  15. Vet inte varför men jag blir gladöver gamla böcker som berättar om förr, vare sig det är i egen stad eller andras. Glad advent!
    kram

    SvaraRadera
  16. Efter lång frånvaro i bloggvärlden har jag försökt läsa ikapp hos dig.
    Det är intressant att läsa om hur det var förr. Har en bok om min nuvarande by, som vi fick av kommunen i julklapp och den blev jag så glad över.
    Må så gott och ha en fortsatt bra vecka!
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)