lördag 20 december 2014

Lördagstema - Förr i tiden

Fortfarande Karin som väljer... och veckans tema är Förr i tiden...

Förr i tiden... hm... när då då? 
När jag var ung?
När farmor var ung?
Eller kanske ännu längre tillbaka... 
Nej, jag får nog lov att begränsa mig lite... och välja hur det var förr i tiden, när jag var barn.
 Känns som en evighet sedan... och det är det ju nästan :)
Jag växte upp hos mina farföräldrar från det jag var tre... och om jag blundar hårt och tänker, så kan jag se farfar djupt försjunken i någon tjock bok och farmor vid symaskinen och jag tror att det blev tidiga kvällar, för farfar var bagare och gick upp kl. 2 varje natt.
Fyra generationer i mitt barndomshem hos farmor... jag minns att min klänning var ljust blå med vita spetsar...
Förr i tiden - när jag var barn... vad gjorde man då på kvällarna... förutom att läsa eller sy?
 Minnet sviker, men jag minns när vi fick den första tv:n i mitt barndomshem. En stor klumpig apparat med en liten, liten  skärm. Tror jag var runt sex år då och vi var bland de första i vårt bostadsområde som skaffade tv. - antagligen på grund av att min far arbetade på Nefa, Norrköpings Elektroniska Fabriker.
Kan ha sett ut så här... skärm på 17 tum... lite skillnad mot dagens :)
 Den här fabriken var Philips, som blev dagens Whirlpool... och här tillverkades först radioapparater, sedan från 1955 även tv och på slutet mikrovågsugnar
Tv:n stod i hörnet av det rum som kallade hörnrummet - minns hur det fylldes av barn från hela området... minns hur hela hallen fylldes med skor.

 Tätt hopträngda i både soffan och fåtöljerna och på golvet... såå många barn. Minns att jag nästan inte kände någon, men farmor lät snällt alla som ville komma in. Ibland satt vi där och tittade på testbilden...
 ... eller på  "myrornas krig"
Minns hur lyckliga alla blev över program som AndyPandy...  Sigges cirkus... Humle och Dumle. Det fanns förstås bara en kanal och onsdagarna var tv- fria!

Ja, så var det förr i tiden... när jag var barn. Vill du se vad andra relaterar till så titta in under fliken Lördagsbloggare, uppe under headern.

Önskar er en fin helg!


21 kommentarer:

  1. Så fina bilder och så kul att få se dig som liten *kul*
    Ja du tog verkligen upp många saker som många minns sen förr.
    Tack för ett bra inlägg!
    Ha en bra dag/ kram

    Ps Måste alltid skriva mitt inlägg först innan jag börjar titta på andras inlägg *ler*

    SvaraRadera
  2. hej anki <3

    ja.. tänk vad tiden har förändras....på både gott och ont tyvärr....
    hoppas du mår väl <3
    jag vill också önska dig en fin julhelg och nyår.. :-)
    'varma kramar från anna

    SvaraRadera
  3. Vilka fina fotografier och minnen du delar med dig av.
    Det skulle vara idag du - TV fria onsdagar! Skulle inga barn acceptera.
    Ha nu en härlig helg med det sista julstöket kanske?
    Kram fina du!

    SvaraRadera
  4. Det var iallafall lugnare när vi växte upp, än vad det är för dagens barn... Humle&Dumle, åh, vad bra det var :)

    SvaraRadera
  5. Så kul att läsa lite om förr i tiden. Jag känner igen exakt allt du berättar om. Då hade man inga större fodringar på TV-programmen. Det dög det med vad som helst bara det rörde sig. Ha det gott.

    SvaraRadera
  6. Jag älskar gamla kort från förr. Minns också alla dessa underbara barnprogram vilka var mycket bättre än dagens i många fall gräsliga program.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  7. Tänk att något så nymodigt som TV är "förr i tiden" idag! I alla fall dessa tjock-TV-apparater med sin enda kanal, eller från sent 60-tal sina två kanaler. Och testbilden! Jag minns när en besökare från USA insåg att vi inte hade några sändningar en stor del av dagen. "Men vad säger annonsörerna om det?" Jag förklarade stolt att vår TV var reklamfri men då skakade han på huvudet och undrade om det vad Sovjetunionen som krävde det...

    SvaraRadera
  8. Så var det förr i tiden när jag var barn också. Jag minns det första TV-programmet jag såg. Och visst minns man Humle och Dumle, Andy Pandy, Teddy och dockan Lou. Eftersom jag bodde i Malmö då, såg vi dansk TV, som var några år före. Fast vi var inte först ut med TV, men hos min kusin fanns det tidigt TV.

    SvaraRadera
  9. Ni har haft lite snö ser jag, underbart! Här bara regnar det och är sådär 7 gr varmt - inte riktigt min dröm om julen, men det får gå!
    Oh, testbilden, den minns jag! Mina föräldrar skaffade tv först runt 1965 så vi var nog dom sista som fick tv! Det var inte populärt i skolan, jag tror jag blev lite retad för det, men jag var sådan att jag tog inte direkt åt mig. På kvällarna lästes det hemma hos oss och handarbetades och man träffade mycket fler vänner än man gör numera vill jag minnas, folk liksom tittade in utan att det var "tidsbeställning" först. Och så spelade vi Monopol! Och lyssnade på radio. Men jag känner ju ingen kläderna och stilen och alltihop, det ser liksom så tryggt ut. Härliga bilder.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Humle och Dumle minns jag som igår fastän det naturligtvis handlar om förr i tiden även för min del.
    "Jag heter Humle och jag heter Dumle" till och med sjunger jag ibland, haha...
    Tack för trevligt inlägg!

    SvaraRadera
  11. Du har fångat den tiden precis som jag minns den. Vi fick tv i slutet av -50 talet minns jag . Men vi hade en granne som köpte tidigare dit jag fick gå och se på 10 000 kr frågan med Hajen och alla de andra.Handarbete tillsammans med mamma och i säng tidigt för att vara pigg dagen efter. Tror det var nyttigt för både barn och vuxna. Trevlig lördag önskas från Lyan /M

    SvaraRadera
  12. Härligt igenkännande med TV och testbilden, icke att förglömma Humle och Dumla :) fina svart vita bilder från just förr i tiden, din tid ;)
    Kram

    SvaraRadera
  13. Vilka härliga minnen, och tänk att du kommer ihåg dom så bra ! - Humle och Dumle var också mina favoriter, tillsammans med Televinken.
    Och att det ofta stod , BARNFÖRBJUDET, i tv-tablåerna...Och då fick man inte se på dom programmen, så var det med det !
    - Nostalgi är härligt att ägna sej åt i bland, och visst var många saker bättre förr men inte allt ...
    Varma kramar och ha en mysig helg !
    / Anneli


    SvaraRadera
  14. Tack för den nostalgikavalkaden! Nog var det annorlunda att växa upp i mitten av 1900-talet jämfört med nu. Dagens barn blir mer splittrade och får sällan ha tråkigt så lång stund att den egna fantasin kommer igång.

    SvaraRadera
  15. Allt i genom väl bevarade bilder i hjärnan. Vilken tid det var så full av förväntan. I dag funderar vi mer på hur ska det gå? En stor Julekram

    SvaraRadera
  16. Hos oss var det en gammelpojke (ungkarl) som skaffade tv först och han hade nog aldrig haft så många människor som gäster när det var Hylands hörna och Bröderna Cartrait. Minns att den första film jag såg på tv var "Spöket reser västerut" Det blå skenet man kunde så i fönstren var från tvapparaterna som så småningom blev fler och fler i byarna

    SvaraRadera
  17. Vilket trevligt inlägg Anki!
    Jag kommer också ihåg just det där när tv:n kom. Vi hade ett värdshus i Klintehamn och där satt man och tittade på tv. För det mesta väste och snöade det bara på apparaten och emellanåt kunde man skymta några figurer. Vilken lycka!
    Vår första tv fick vi 1961 och den var inbyggd i ett skåp så att man kunde stänga till dörrarna om den när den inte användes.
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  18. Vilken underbar tillbakablick! Undrar om inte mycket då var bättre än nu. Inga iPads/iPhones, speciellt inget Facebook. Man umgicks mera då än nu - irl alltså. Vi var också först i vårt område att få tv, den första färg-tvn om jag minns rätt (så sent ute var vi). Min bästis nästan bodde hos oss då. Roliga minnen!

    SvaraRadera
  19. Tack för ett underbart inlägg! Jag minns också flera av dessa program. Kommer ihåg vår gamla tv som började fräsa ibland och då försvann bilden. Men det var bara att slå till den lite med knytnäven på ovansidan så hostade den igång igen... Hihi!

    Kram Annica

    SvaraRadera
  20. Det var andra tider det! Jättetrevligt inlägg :-)

    SvaraRadera
  21. Tänker att det hänt så mycket på tekniksidan och att det känns fantastiskt att fått vara med i den utvecklingen till stora delar. Mycket trevligt att få ta del av dina minnen. Ha en fin fortsättning på dagen. /Helena

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)