måndag 15 april 2013

Vårteckenutmaningen 2013 - 6

Dagarna och veckorna rullar på och efter en riktigt trög start på våren, så verkar den ha kommit... åtminstone hit till mig i norra Östergötland :)
Tranor, sångsvanar, grågäss, bofinkar... och koltrasten håller konsert både morgon och kväll... men  inte några sädesärlor än... undrar var de håller hus?
Ett vårtecken för mig och andra svamptokar är scharlakansvårskålen...
... kommer så fort snön försvinner - som små röda smycken i mossan  :)
Vintergäcken blommar för fullt och från att inte alls verka trivas här... åh vad jag kämpat med dem...
... nu kommer de både i rabatter och i gräsmattan :)
En av mina julrosor har i alla fall en knopp...

... den andra är fortfarande under snön...

Sjön Glan är snart isfri...
Inte mycket snö kvar...
... tisdagen den 9 april
Fem dagar senare...
... söndagen den 14 april
Dammen nästan isfri :)
... bilden tagen genom rumsfönstret idag den 15 april
Ett vårtecken hos oss är översvämmade vägar...
... och smutsiga...
... och att bobilen är hemma, parkerad på sin plats :)
Råbocken har nyfejade horn
Kälkföret är ett minne blott :)
... och mer blommor för varje dag...

Fler vårtecken från vårt avlånga land hittar du här 
klicka på bilden

Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Så härligt dte är nu när man hittar vårtecken lite överallt. Du hade radat upp en hel del. Scarlakansvårskål har jag aldrig hört talas om. Måste Googla det. Ha en fin måndag

    SvaraRadera
  2. Så härligt,nu verkar det vara nåt på gång,underbart !!!
    Siktar på att ta hem Bobilen i veckan och en tur i helgen !!

    Ha det gott.....

    SvaraRadera
  3. Hej! Vilken vacker svamp, den har jag aldrig sett! Scharlakansvaxing har jag däremot sett under en helt annan årstid. Själv anser jag att murklor är ett gott vårtecken, men det dröjer hos mig för jag har högar av snö kvar, det sista kom i helgen.
    Ha en ny fin vårvecka att njuta av

    SvaraRadera
  4. Många tecken på att bättre tider är på gång!
    Bobilen på plats då är ni snart på rull!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Oj,oj,oj...Här vimlar det av vårtecken av alla det slag !
    - Ja det enda vårtecknet vi också kan hitta här är; Leriga vägar ! - Ja och det kan man ju gärna vara utan ;)
    Scharlakansvårskål...Ja där lärde man sej något nytt !
    - Har aldrig sett sådana förr.
    Tack för dagens vårrapport och ha en fortsatt fin vecka !

    Kram Anneli ♥

    SvaraRadera
  6. Men vad mycket fint du visar. Ta inte fram virknålen. Menar du att den gulliga svampen finns under snön?
    Min julros har inte heller fattat varför den heter julros. Men jag tror att min torkar ihop istället för att slå ut. Det blir att vänta ett år till.

    SvaraRadera
  7. Härligt! Kan du fatta, efter lite regn i fm kom sen solen och det blev +19 grader! Man blir ju chockad!

    SvaraRadera
  8. Härligt när man känner att nu e våren på väg...riktigt varmt här idag. Hittade blåsippor idag uppe i Håverud...jag blir så glad när ja hittar blommor så där. Snön som vräkte ner i helgen är nu borta...gick fort som bare den. Nu är det väl snart dax för er första tripp med husbilen kan jag tänka.
    Ha en fin dag/kramen

    SvaraRadera
  9. Är bara att gratulera till alla vårtecken som äntligen kommer där hemma. Vi befinner oss just nu i Holland, i Gorinchem, och här var det upp emot 25° varmt igår. Känner oss nästan som skurkar, men det är våra vårtecken här nere. Fantastiskt vackra svampar, som vi aldrig hört talas om. Ha det så gott, och snart eullar bobilen igen! Härligt. Kramar 3 M

    SvaraRadera
  10. Hihi det är ju inte längre bästa kälkföret, men med den lervälling som kommer i stället för snön glider det kanske ändå. :D
    Ha en fin vårvecka!

    SvaraRadera
  11. Där fick även jag lära mig något nytt. Alltid kul och nyttigt. Gillar dina bildjämförelser av samma motiv. Om några dagar är väl all snö borta. Jobbigt med vattenfyllda vägar. All vår snö försvann i lördags. Min fru Solveig har redan hunnit göra det vårfint på vissa ställen. Gillar att det är ljust även vid kvällsfikat. Ser många vårfåglar från fönstret.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Oj vilka vägar ni har, värre än när jag var bondpojk för 50 år sedan. Säg till när vägarna är torra, så kommer vi och hälsar på och bjuder på tårta. NI verkar ha det fantastiskt gemytligt där uppe i skogsgläntan. Kram

    SvaraRadera
  13. Sjarlakansvårskål alltså, jag undrarde vad det var för vacker pynt du lagt i trädgården, stilig färg på den svampen. Så vårligt det är hos dig, blir riktig avundsjuk, men inte på översvämningen, men nåja, snön smälter och det är positivt :)

    SvaraRadera
  14. Vilka fantastiska och härliga vårtecken du visar! Jag gillar varenda en bild, så typiska! Så mycket vår om dom! Och skålsvampar, dom små sötingarna. Jag har gått flera dagar till ett ställe här för att leta, men nix, inga ännu! Men nu fick jag se dom hos dig!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  15. Nu törs jag nog komma till dej...för våren har ju hunnit före!! Och vet du vad jag upptäckte idag...SÄDESÄRLOR här på tomten. Vippade så sött på sina stjärtar, men hade full koll på Zambo som for fram som ett skäggmonster...Däremot är det inte mycket som blommar än, krokusen ser jag bara början på, snödropparna har jag inte ens hittat än...Och husbilen...ja den står där den står, ingen kommer in i den ladan än.
    Ser verkligen fram emot lördagen!!
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  16. Ja nu är den här VÅREN på allvar. Du har fångat så många fina vårtecken,jag har mest kameran liggans på hyllan jag. De där går i perioder. Klart en liten flicka blev ju lite plåtad i helgen:)
    Barnen verkar ju ändå lite ledsna över att snö är borta, nu får de byta ut sina fordon till någon med hjul :)

    Kramiz

    SvaraRadera
  17. Morron ! Jättefina vårbilder du visar Anki. Vi har inte köpt någon ny kamera så vårbilderna får vänta lite. Ha det bra !

    SvaraRadera
  18. Fick ett mail av min mamma idag om att hon hade Sädesärlor pickandes ute i gräsmattan. Hon bor i Småland så du borde ha dom hos dig inom kort:) Ha en fin eftermiddag! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  19. Den svampen har jag aldrig sett och vintergäck finns inte heller här. Bara koltrasten och gulsparven har kommit men det tinar verkligen bra nu så man ser det för varje dag. Nu är våren här äntligen!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)