fredag 5 april 2013

100 hus 2013... hus nr. 17

Ljusfors Herrgård...
... egentligen inte alls någon riktig herrgård, utan "bara" ett hus som fungerat som direktörsbostad och kontor till Bruket.
Men... det är ändå ett anrikt hus där de äldsta delarna (som bara syns nere i källaren) är från mitten av 1600 - talet och från början byggdes som bostad till drottning Kristinas fogdar...
Den nuvarande byggnaden är från 1850 - talet. Det ligger precis vid riksväg 215 mittemot bruket (som  numera heter Billerud)


Fasaden mot vägen...
Fint läge med utsikt över Motala ström... och sjötomt...
Baksidan
Här syns bruket i bakgrunden...
Sedan 1991 har Kullerstad - Skärblacka Hembygdsförening sina lokaler här... under några år var de hyresgäster hos Bruket, men numer äger de huset själva.
Här kan du se fler hus... 
... klicka på loggan...

9 kommentarer:

  1. När jag var postbud på bruket under tidigt 60- tal åkte jag moppe och lämnade/hämtade på såväl Ljusfors som Skärblacka herrgård!

    Trevlig helg o

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ännu ett fint hus. Har du hundra hus på lut, eller samlar du allteftersom?
    Som sagt du skulle lätt kunna skriva en hembygdsbok. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Vackert vackert vackert....vilket läge, med vattnet där alldeles intill!
    Vilka bra tips man får här hos dig för kommande utflykter :)
    Ha de gott
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  4. Oj så fint gammalt hus med mycket historia i väggarna. Jag var en sväng igår å kollade ett gammalt torp, oj så fint.
    Nu är de vår soligt å gott även jag har hittat blommor, äntligen.
    Ha en skön helg/kramen

    SvaraRadera
  5. Vilket pampigt hus! Det är kul att det fortfarande används och då förhoppningsvis hålls efter. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  6. Ett hus jag funderat en del över när jag passerat, och nu vet jag svaret, pampigt så det förslår, måste vara en rik förening som klarat av att köpa och förvalta detta stora hus.

    SvaraRadera
  7. Fina bilder på ett pampigt hus. Så passande att hembygdsföreningen håller till där.

    SvaraRadera
  8. Det ser fint och tämligen välbehållet ut.

    SvaraRadera
  9. Tänk så vackra hus man byggde förr. En helt annan känsla än dagens moderna.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)