onsdag 10 april 2013

Nu har de kommit!

När jag släppte in Sixten vid halv sex i morse så tyckte jag att jag hörde ett efterlängtat ljud... stannade upp en stund och lyssnade... näe - alldeles tyst.
En timma senare när Lasse öppnade dörren så hörde han direkt och jag gick också ut för att lyssna! 
De första vårtrumpetande tranorna har kommit - äntligen! På väg till Norsholm träffade jag först en flock grågäss vid Sätra kärr... men inga tranor. De gick några km längre bort på ett gärde vid vägen till Tångestad...
Två var de, men bara en fastnade på bild...
Passade på att be om hjälp att skifta däck... nu ska vi väl ändå inte få mer vinterväglag, eller?
En hög med däck i väntan på tvätt
Jag såg efter Ludvig  och Calle hjälpte mig med däcken... bra att han har stort garage...
... annars har inte min bil haft plats...
Inte någon sädesärla idag heller...
... men blåstjärnor, eller vårstjärnor... ingen aning om vilken  - spelar väl ingen roll heller :)
 Stackars Ludvig... helt slut när farmor busat med honom både ute och inne :)
En slagen hjälte :)
I morgon  en ny dag - oj... redan torsdag... kanske kommer sädesärlorna... jag lovar att du blir de första att få veta!

Ha det gott!

27 kommentarer:

  1. Nu duggar vårtecknen snabbt. Själv tog jag sommarcykeln idag till jobbet, utan dubbdäck, också ett vårtecken. Det syns på dina vinterhjul att du bor i skogen. Kram.

    SvaraRadera
  2. Jaaaaaaa så härligt att de äntligen kommit fram!! Den 11/3 (gjorde tom ett inlägg om det hos mig) flög de över vårt hus, på väg norröver. Självklart är det ju samma tranor, ingen tvekan ;) Kram/Annelie

    SvaraRadera
  3. Vilken dag Du haft;)
    Fått se dom första Tranorna, bara det skulle ju räckt för en toppendag, och att sedan kunna få en fin bild på en av Tranorna, bara så bra!
    Sommardäcken på, lite hot om snö på fredag, men det fixar väl Du i så fall;) Annars såg det ju att finnas "grova" däck i garaget....
    Stackars Ludvig, så slut tur Du inte är varje dag och kör slut på honom;-))
    Nu väntar jag ivrigt på Sädesärlan!!
    Ha en fin torsdag!
    annette

    SvaraRadera
  4. En sovande hjälte, kan bli långa träningspass hos Bästa antar jag. Så mycket du hinner med och tranor, vår, wow, här är det nog bäst däcken sitter på några dagar till :)

    SvaraRadera
  5. Tack och lov att det äntligen kommer lite vårtecken!

    SvaraRadera
  6. Härlig, härligt!!
    Men då, har du kört slut på Ludvig :) jag fick hit en liten prinsessa i afton, de blir nog hon som kör slut på mig o inte tvärt om:)

    Kramiz

    SvaraRadera
  7. Ja, tranorna är på G! Några flög över här i helgen!
    Och så var det dags för sommardäcken.....
    Ha det gott!
    Lena

    SvaraRadera
  8. Jag har också hört tranor men inte sett dom än. Jasså du e sådan busig farmor tycker säkert Ludvig e jätte skoj. Uha dom där däcken ja får se när jag får ordnat mina.
    Ha en fin dag/kramen

    SvaraRadera
  9. Vilken farmor du är som busar så barnbarnen slocknar ;)
    Undrar om vi fotograferat samma tranor... När jag såg dem gick de på isen vid Sätrakärr. Hur som helst är det roligt att de äntligen kommit!
    Ha det gott!
    / maria

    SvaraRadera
  10. Ytterligare tecken på att våren är på gång!

    Den börjar anlända hos oss på söndag enligt SMHI!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Såååå härligt ...nu börjar det vakna....:)
    Fiiint med de vackra tranorna.
    Ha de gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  12. Det sägs att sädesärlorna åker på tranornas rygg söderifrån men jag vet inte. Här får vi vänta på både tranor och sädesärlor (som här kallas för ringärlor) ytterligare en månad.

    SvaraRadera
  13. Haha, för dråpligt att du skrev om tranor...det har jag just lagt ut på mitt inlägg:
    http://vidbjarsjobacken.blogspot.com/b/post-preview?token=7IjN-T0BAAA.zCvM5CSI9kAL-fYgUYmSLA.eJbSQQhEcG4_UApSch-EIg&postId=6234316050207817147&type=POST

    För övrigt ser det ut som att du haft en riktigt härlig och bra dag....och den lilla ärlan den kommer vad tiden lider:)
    Kram

    SvaraRadera
  14. Ska nog ut på både tran- och blåsippespaning nu på eftermiddagen, om regnet som de hotade med inte kommer förstås...
    Och här är sommartofflorna redan på, på bilen alltså. Vi har ju varken garage eller carport så mannen i huset fick passa på i helgen när det var skapligt väder. Och kommer det mer snö nu, ja då får vi hoppas att det knappt hinner landa förrän det är borta...
    Ser ut att ha varit hårda tag hos dej...Ludvig är alldeles rödmosig där han sover sött. Underbara barn...
    Ha en riktigt skön fortsättning på dagen vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  15. Åh, tranor! Vad häftigt!

    SvaraRadera
  16. Tre tankar dök upp. Vilka fina "blå blommor". Måste byta till sommardäck. Eftersom det varit snö och kallt så har den tanken fryst bort. Tranorna. Minns när vi bodde i Hjo och gick upp mitt i natten och körde till Hornborgasjön. Mysigt. Snart kommer de mindre fåglarna till dig.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Lyckliga du som får se tranor! Så söt lille Ludvig är. Behövde inte du vila? Kram

    SvaraRadera
  18. Vilken söting som ligger där i soffan ♥
    -Undrar hur trött du var...;)
    Men nu snackar vi VÅRTECKEN med stora bokstäver !
    -Tranor och däckbyte... Det är bara att konstatera och gratulera er - Ni har vår !!!
    Själv har jag åkt skidor i dag....Nä, jag är inte bitter !
    Kraaam Anneli ♥

    SvaraRadera
  19. Ja idag har vi haft riktig vår också här hos oss. Vaknade i morse av att det härliga vårregnet smattrade lite lätt på taket. Regnet från igår och i natt hade satt fart på grönskan. Vi hade varmt igårkväll när vi gick och la oss hela 14 grader ute. Idag när regnet slutade och solen kom fram var det härligt varmt säkert 17-18 grader. Det är så härligt och forsythian blommar, påskliljorna blommar och buskarna blir snabbt gröna nu efter regnet. Så våren är på väg, vi pustar lite norrut. Vi har sett sädesärlor idag så de finns kvar. Kramar 3 M

    SvaraRadera
  20. tranor, då är våren på ingång. så mysigt det ser ut där i soffan, underbar bild.

    SvaraRadera
  21. Så mysigt med de små, härjar tills dom slocknar :)
    Till helgen åker vi till Horborgasjön i min lilla fotogrupp för att kolla in dom långbenta :)
    Har du facebook, kan du kolla in på vår "öppna" sida och se vad vi gör

    https://www.facebook.com/groups/326921267334953/

    SvaraRadera
  22. Javisst nu är tranorna här, vi har en familj som häckar här varje år. De går väldigt nära huset oxå och väcker oss tidigt på morgonen, men tyvärr blir vi aldrig arga på dem
    det är något speciellt när de äntligen är här.
    För ca 5 år sedan när barnbarnen från Ängelholm var mellan
    7-10 år, kommer de in i sovrummet en morgon och säger :
    mormor ..... skynda dig och titta ut, det har kommit flera
    strutsar hit. Om jag skattade?! Ja flickorna hade ju inte sett tranor på så nära håll, det var stora fåglar och det enda tänkbara för dem, *fniss*.
    När våra "stora barn" var små, kallade de tranorna för flamingos och det var oxå kul.

    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  23. Vad fina bilder du tar!
    Jag har föresatt mej jag nån gång ska till Hornborgarsjön för att se trandansen. Inte för jag är ornitolog utan mest för att kunna stryka ett punkt på the bucket list :)
    ps
    Dagens väder; duggregn och +3 :)

    Ha de kanon!

    SvaraRadera
  24. Jag gillar också tranorna och deras läte är efterlängtat. Jag har sett dem men inte hört dem än. Vi vår sommarstuga har vi flera stycken varje år. Då kan jag sitta på bryggan o titta på dem långa stunder.
    Vilken slagen hjälte som ligger i soffan. Gulligt. Och så är han så där varm o go´när han vaknar.

    SvaraRadera
  25. Grattis till tranorna! De flög över här förra helgen och då tänkte jag på dig. Visst blir man glad! Ett par sädesärlor på det så är lyckan gjord.
    Ha en förträfflig helg med många tranor!

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  26. Underbart att tranorna kommit. Hos mig är det vinter idag igen. Suck!! så tråkigt. Men den efterläntade värmen ska ju komma efter helgen.

    Må så gott

    Kram Karin

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)