söndag 14 april 2013

Söndagsfoto... pyssel

Första tanken som slog mig var - handarbete...  OJ! 
Jag som är totalt oduglig på sånt... har många gånger önskat att jag kunde sy, sticka, virka, brodera - ja allt sånt som jag ser bland många av mina bloggvänner.
 Åh vad jag beundrar dessa händiga, duktiga människor. 
Före påsk hade jag lyckan att vinna en jättefin bok av Christine, just om hur man gör en hel massa trevligt med sina handarbetskunskaper. Jag har tittat mycket i den och önskar att jag kunde göra åtminstone något av allt roligt som finns i den... får se om jag kan få hjälp av någon :)
SEN efter den där första tanken, då kom jag på att pyssel kan ju vara något helt annat... 
Svamp t.ex...
... med våra svampträffar...
 ...att laga något gott av svampen...
... som svampsoppa med en klick crème fraich och hembakat bröd :) 
Ett annat "pyssel" som jag håller på med är mina gamla svampböcker
... den äldsta från 1882...
Foto är ett stort intresse - och ett pyssel som har med foto att göra är att redigera... och att ibland leka med bilderna...
Ett bra gratisprogram som finns på nätet är PhotoScape.. enklare redigering, lite lek, olika ramar och collage som det här ovanför...
... och det här...
 Ett annat roligt program där du jobbar "på nätet" är "Photoface for fun"
Här finns massor med roliga effekter och ramar att leka med :)
... som de söta pingvinerna som målar mina blåsippor...
... eller han som målar min avbrutna grep...

Vill du se vad andra söndagsfotografer pysslar med, så titta in till 

Ha det gott!

22 kommentarer:

  1. Den svampsoppan ser fantastistk god ut!! Längtar efter svampsässongen, förra året var ett riktigt katastrofår eftersom vi hade knaspertorrt. Hoppas verkligen det blir bättre i år. Ha en fin söndag! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  2. Härligt med svamp och svampsoppa som ser sååå god ut!!!!
    Det är verkligen ett pyssel...
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Man kan inte vara bra på allt och du är ju verkligen en mästare på det där med foto. Tack för råden om fotorliga ställen man kan ha hjälp av. Jag har så dålig kamera men jag gör så gott jag kan i alla fall. Svamp är du ju också bra på. Jag kan inte sticka men man får väl leva för det. Vi är bra. Vi är duktiga. Var och en på sitt och det får vi väl vara glada för.

    SvaraRadera
  4. Härligt värre,nu skiner Solen och det känns Vår !!!!
    I veckan så tar vi hem Bobilen :)

    Ha det så gott......

    SvaraRadera
  5. Man kan inte vara duktig på allt men du är skicklig svamp
    kännare. Det tycker jag är en mkt svår sak, man måste helt enkelt vara HELT SÄKER på ätbar svamp,gissa gör man bara
    en gång, *fniss* eller *snyfft*. Sen är gör alla de som
    ÄLSKAR sin hobby av en innre passion.
    Svamp-kännare är fantastiska ! Jag älskar att äta svamp men kan inte något, bara ett få tal ( de mest kända), men min far han var mkt kunnig och drog alltid med mig ut i skogen.
    Tyvärr fick jag inte hans "ådra".

    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
  6. Det var pyssel som heter duga det. När jag ser dina bilder önskar jag alltid att jag hade ett litet uns av din skicklighet. Kram

    SvaraRadera
  7. Du har ju massa att pyssla med, huvudsaken är att man tycker det är kul. Svamp är ett pyssel jag vill lära med om, om inte annat för att din svampsoppa verkligen ser frestande ut. Vilket kul fotoprogram du leker med, kommer många lustiga bilder därifrån vill jag tro :)

    SvaraRadera
  8. Jösses, det finns ju så mycket som kan kallas pyssel och handarbete.. Det du håller på med är nog så bra.
    Jag har länge velat lära mig att fotografera på "riktigt" men gubben och sonen älskar ju det så när jag vill ha något speciellt gjort får de ställa upp..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  9. Att sortera och rensa svamp, det är ett riktigt pyssel!

    Ha en bra dag o

    Kram

    SvaraRadera
  10. Vilka häftiga effekter programmen kan göra. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  11. Du har många järn i elden, roliga och givande hobbies. Ditt svampkunnande har vi erfarit och njutit utav, vi är så imponerade. Tack för tipsen om datorprogrammen, dom skall vi skaffa oss. Kram, 3M

    SvaraRadera
  12. Var glad Anki, för tänk om du hade varit duktig på att sy, sticka och virka, då hade vi säkert inte fått njuta av alla dina vackra bilder. Du hade helt enkelt inte hunnit med båda sakerna. En stor vårkram från smålandsskogarna.

    SvaraRadera
  13. Se nu INTE till att bli bra på handarbete också! Visa dina helt underbara bilder i stället :)

    SvaraRadera
  14. Vilka härliga pysselförslag! Jag uppskattar jättemycke' tips om enklare redigeringsprogram - jag är nog för dum för att fatta Photoshop;))!/Anja

    SvaraRadera
  15. Hei Anki ! Sinä olet taitava hyvää käsityö ihminen ja kaikellaista osat tehdä
    osat hyvin muokata kuvia;)

    SvaraRadera
  16. Tusen tack för redigeringsprogrammen. Har försökt lära mej att skala ner bilderna men inte gett det nån större chans. Vi har också försökt plocka svamp.. inte heller detta gav mersmak då vi hittade massor med svamp men visste inte vilka vi kunde äta.
    Har nu ett fantastiskt svampställe! Pelare 52 på Maxi i Kungsbacka :)
    Ha de kanon!

    (skrev den på fel ställe, Svar ist för kommentar. Sry)

    SvaraRadera
  17. Jo man ska göra det som man gillar och blir glad av. Du är ju bra på att fixa med dina foton för det ser så snyggt ut.
    Snart är det väl lite värme som kommer hoppas jag.

    Ha en fin vårvecka.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  18. De va många fina pyssel :) svamp är ju en underbar syssla på hösten :) och de är kul att redigera bilder Härlig tolkning kram Suss

    SvaraRadera
  19. Handarbete är inget för mig heller!

    SvaraRadera
  20. Tycker det är så härligt när alla pysslar på sitt sätt, vad det än är! De där sidorna ska jag kolla på! Å du en parkering för husbilen fixar jag lätt, bara att välja här på gården eller på "Smultronstället"! Ha en fin dag! Kram Iréne

    SvaraRadera
  21. Det är absolut pyssel det du sysslar med. Och det gör du jättebra. Vill du inte virka, så är det andra som kan göra det.
    Kul du har lekt med de två sista bilderna. När jag lekte var jag mer tråkig, men det ska bli bättre.

    SvaraRadera
  22. Vilket härligt inlägg som man inspireras av!!
    Visst är du såå duktig på så mycket och allt pyssel med dina fantastiska foton som är beundransvärda, vilket häftigt program att fixa med fotona i!!!

    Hoppas du får en fin vårvecka vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)