onsdag 17 april 2013

100 hus 2013... hus nr. 18

Stora P... 
som egentligen hette Stora Pensionatet och hörde till Kneippbadens Vattenkuranstalt för ungefär 100 år sedan. Det ligger på Kneippgatan 23 i stadsdelen Kneippen.
Kuranstalten fick sitt namn efter den tyske prästen / naturläkaren Sebastian Kneipp (1821-1897) som i sitt hemland behandlade vissa sjukdomar med kallvattenbehandling...
Både kuranstalten och pensionatet byggdes och invigdes 1898 och arkitekt var Werner Northun.

kvarteret Trekanten - Vinkelgatan t.v. - Kneippgatan t.h.
entrédörren...
Inne i vestibulen pryds väggarna med de här målningarna...
... med Vattenkuranstalten, "halfbad", Sebastian Kneipp och "blixtbegjutning"...

 Den här bilden är från igår...
 ... den här från början av förra seklet...
bilden hittad och lånad på nätet...
Fasaden mot Kneippgatan

Numer har pensionatet blivit bostadsrätter... vackra moderna lägenheter i ett eftertraktat läge  :)

Här finns fler >>> 

24 kommentarer:

  1. Vilket otroligt häftigt hus! Det ser ut som ett sånt där riktigt drömhus. Ända tills det ska målas......
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. God förmiddag Anki!
    Alltid intressant att läsa hos dig.
    Roligt att få se alla fina byggnader.
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  3. Verkligen ett vackert hus!

    Där skulle man ha en lägenhet!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilket tjusigt hus...både i utförande och färg. Jag kan tänka mig att lägenheterna är väldigt eftertraktade. Kram

    SvaraRadera
  5. Fina bilder på fina hus. Jag undrar om inte min mans mormor bodde på Kneippgatan. Nu fick jag veta att det var en person som hette Kneipp. Jag har inte fattat vad det var för ord.

    SvaraRadera
  6. WOW, vilket hus !! Vilken tur att det finns kvar, och inte blivit rivet som så många andra gamla fina hus.
    Sen kan man väl tycka att ett sånt fint hus skulle alla få ta del av, och inte bara dom som har pengar...
    -Men det där mad kallvatten behandlingen lär inte så skönt ;))
    -Undrar vad man sa sej kunna bota med den...:/
    Ha det gott och sköt om dej ♥
    Kram Anneli ( Som föredrar varmvatten )

    SvaraRadera
  7. Jippi! Jag hoppades det. Innan jag tryckte på din blogg hoppades jag på ett nytt hus. Ibland blir livet som jag vill. :)
    Inte kan jag ringa Sebastian och fråga vad han menar med kallvattenbehandlingar. Blev lite nyfiken. Läste under att du fått ditt vårtecken, sädessärlorna. Det är så skönt i solen men den har lekt kattochråttaleken med mig. Både när jag skulle läsa och fika. Fick snabbt gå in igen när moln kylde ner tillvaron. Det kommer nya chanser.
    Vårkramar Bosse

    SvaraRadera
  8. Vilket märkligt och speciellt hus. Det är väl fint när man kan behålla sådana gamla hus och låta dom komma till nytta. Jag vet inte om jag tycker att det är vackert men speciellt är det minsann

    SvaraRadera
  9. I det huset har jag varit några gånger utan att veta historian. Sonen hade sällskap under några år med en tjej vars föräldrar bodde där. Tack för bilder och historia! Elisabeth

    SvaraRadera
  10. Fint hus! Jag älskar vackra byggnader, särskilt när det finns kreativitet bakom!

    SvaraRadera
  11. Vilka smultronställen ni hittar. Kneipbyn finns det ju nåt som heter här på Gotland (är där nu); men det har väl nån gotländsk betydelse, antar jag.

    SvaraRadera
  12. Tänk så fint de byggde förr..ett riktigt sagohus kan man tycka:)
    Ju äldre jag blir ju mera intressant tycker jag det är med dessa gamla hus. Jättefint att du bjuder på detta
    Hoppas du får en fin dag och ett fint kommande veckoslut vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  13. Vilka vackra byggnader..och vilken historia..Där skulle man gärna kura in sig lite..ska vi ta med kameradamerna och ta oss en helg?? ;-) kram Karina

    SvaraRadera
  14. Vilken fin byggnad, ja för kunde de då bygga! Ha en fin kväll! Kram Iréne

    SvaraRadera
  15. Vilket läckert hus!!!! Vilka färger!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  16. Det här huset gillar jag verkligen. Vilken snickarglädje!
    Så roligt att sädesärlan har hittat till dig! Hoppas att den förgyller din dag med många kvitt-kvitt!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  17. Ja "de" kunde bygga annorlunda hus förr,detta var ett utav dem, jätte häftigt. Är allt precis som från 1898 eller har något blivit ändrat?.
    Har du varit i Hjo vid Vättern ?(säkert) där finns många trevliga hus från sekelskiftet. Vi har varit på ett vandrarhem som heter Villa Eira,jätte fin inredning oxå.
    Hus med snickarglädje är fint, men vill ej äga ett själv.
    Tänk när det ska målas ?!!
    Trevlig helg Anki.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  18. Hej tittade in på din intressanta blogg Så fina dom gamla husen är jätteroligt att se dina bilder Kommer gärna tillbaka titta in hos mig om du vill
    Ha en bra helg Ebba

    SvaraRadera
  19. Gamla hus har en speciell charm. Tack och lov att man bevarar dom och ser till att de utnyttjas på bästa sätt. Vi har sett fantastiska äldre, välbevarade och restaurerade hus på denna resa, såväl i Tyskland som i Holland. Ser fram mot nästa hus i din serie. Kram, 3M

    SvaraRadera
  20. Vilket läckert hus i ljuvliga färger. Fin fredag önskar jag dig

    SvaraRadera
  21. Vilket vackert hus! Du kunde allt förr, den saken är klar.

    SvaraRadera
  22. Jag bara älskar det huset plus en del andra i samma område;)
    Och historien bakom det här huset har jag tagit reda på för många år sedan, väldigt bra med en repetition för jag hade glömt en hel del märkte jag;)

    SvaraRadera
  23. Det var ju ett speciellt hus med intressant historia. Jag kan tänka mig att lägenheterna där var eftertraktade.

    SvaraRadera
  24. Var tvungen att googla för att se exakt var detta hus låg. För jag tänkte på Gotland i och med ordet Kneip fanns med i ditt inlägg....tänkte på Kneipbyn men förstod att det var ju inte där, men kanske någon annanstans på Gotland.
    Ser att det är Norrköping :-))
    Ett så vackert hus och jag kan bara ana vad lägenheterna där kostar.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)