torsdag 4 april 2013

Nu...

... ja nu kan man säga att våren är här! 
 Varje dag i över en vecka har jag besökt myrstacken som ligger bäst till med en plats i solen större delen av dagen och idag var den allra första dagen som myrorna visade sig :) 
Just så här i en stor klump är vanligt att man ser de nyvaknade stackmyrorna första gången de kryper ut på våren... 
 De har en hel del arbete framför sig ... 
... myrstacken måste lagas av myrstackarna  :)
snön är borta och isen också... 
... snart kan vi nog köra hem husbilen :)
Igår låg det ett paket i brevlådan - ett paket från Agneta med bloggen Snäckskalsdalen. Hon hade tagit skott av Nattens drottning (eller Prinsessa) och var så snäll så hon gav bort dem till intresserade och tänk att jag hade sådan tur  :)
Nu är de planterade och har fått flytta in i mitt köksfönster... hoppas bara jag lyckas med dem!
Ha det gott!

14 kommentarer:

  1. När man letar myror då är verkligen längtan efter sommaren stor:) Tack för tipset om ordverifieringen, visste inte ens att den var aktiverad. Kram Annelie

    SvaraRadera
  2. Myrorna arbetar då är nog våren på väg hos dig!

    Vi har 8-9 minus om nätterna, händer inte mycket med snön!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Bilderna är klart mer vår än innan. Nu har jag också sett tussilago, men inte myror, utom någon enstaka som kommit inomhus.

    SvaraRadera
  4. Ja, faktiskt, det börjar kännas så!
    Jag fick också paket från Agneta, de står nu i köksfönstret!

    SvaraRadera
  5. Jaa, jag tror också att våren är här nu!

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt att kunna gå och spana sådär varje dag och så verkligen få uppleva den dagen då myrorna visar sig igen, helt otroligt vad dom "flitiga myrorna" kan åstadkomma.
    Nja, det ser ut att dröja lite till innan husbilden kan köras hem till Er;-))
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Alla vårtecken mottages tacksamt och med vördnad. Kul sätt att iaktta myrornas arbete och hur de kommit fram. De känner säkert exakt när det är lagom att krypa fram ur stacken. Vi tycker också vi märkt flera vårtecken efter vägen som vi kört. Att jordbruket är i full gång och massor av maskiner som jobbar. Ser också andra tecken som förändringar i markerna. Det gör en glad. Så här sent har vi aldrig varit med om att våren varit i Danmark. Men vi ger inte upp, vi letar vidare. Ha det så bra! Kram 3 M

    SvaraRadera
  8. Du är en arbetsmyra du också, fast med din kamera. De långa ljusa dagarna denna vecka visar att det finns hopp även i år. Kram

    SvaraRadera
  9. Ja, myror har jag också sett men ingen så magnifik och fin stack som "din"!
    Kramar

    SvaraRadera
  10. Myrstackarna brukar jag inte ha koll på. Däremot har jag koll på att sångsvanarna kommit till sin rast vid sjön Tysslingen nu, www.tysslingen.com, mycket senare än vanligt.

    Jag har också en Nattens prinsessa som jag har fått av en faster för många år sedan. Jag har nu lärt mig av Agneta hur jag kan föryngra den, för den är stor och risig. Få se om jag klarar av det... Den är fantastisk de få gånger den blommar. Men det doftar som om någon har hällt ut en parfymflaska den kvällen den blommar...

    Vårhälsningar
    Elisabet


    SvaraRadera
  11. Ja, myror har jag i orangeriet!!!
    Känns verkligen som en liten våraning nu...
    Kram Lena

    SvaraRadera
  12. Morron ! Ja i myrstacken blir det nog mycket aktivitet nu när det torkar opp och blir varmare. Ha det bra !

    SvaraRadera
  13. Ja nu är de vår, de är jag helt säker på, även om vi har ganska mycket snö kvar här o där, de beror på blåsten vi hade o de blev drivor, just de ställena ligger kvar.

    På vår kvällspass passerar vi alltid en myrstqack, har aldrig kollat om de rört sig, men den är i ganska skuggit läge mitt i skogen, men nu ska jag kolla upp om de är någon aktivitet där :)

    Helg igen - härligt!! Klart du lyckas med din avlägga, den kommer stormtrivas hemma hos dig.
    Kramiz

    SvaraRadera
  14. Det är intressant att studera myrorna i arbete. Jag har aldrig sett några "slöfockar" där. Tänk om man hade deras energi. Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)