söndag 28 april 2013

Nu har jag gjort det igen!

Vadå? 
Hmm... återkommer till det...
 Mariefred, Enköping och Strängnäs... så blev det... 
Först bilder från Mariefred - denna lilla vackra stad :)
Stationshuset, byggt runt förra sekelskiftet... och den smalspåriga järnvägen...
Om man följer kajen en bit bort kommer man till Ångbåtsbryggan och Ångbåtsstation...
Vid torget, det gula gamla Rådhuset...
... byggt 1784
 En promenad bland de gamla husen förstås...
 Speglar i gathörnen är väldigt bra :)

Fortsatte så mot Strängnäs...

Inte så mycket fotografering... var ju där förra året, så det finns redan massor med bilder... de finns HÄR

 Från Strängnäs mot Enköping...

 ... staden där jag har mina rötter på farmor och farfars sida och här var jag ofta som barn...
Centralstationen...
Vårfrukyrkan... tyvärr under restaurering fram till 1:a advent.
Sveriges vackraste brandstation?
... och det gamla Tingshuset - numer Konsthall...
 Fortsatte sedan utan att ha bestämt oss riktigt... och hittade en camping, alldeles i närheten av Sundbyholms slott, ca en mil utanför Eskilstuna.  En trevlig camping med övervägande säsongscampare med campingtomter värdig en kolonilott :)
 Alldeles nybyggt servicehus med fräscha toaletter och duschar, trevlig campingvärd, promenadavstånd till slottet och förhållandevis billigt... 180:- med el avgjorde saken och vi beslutade att stanna.

Nå... undrar ni... vad har jag gjort då... som jag gjort nu igen?
Jo... jag gick bort mig!
Brukar ju gå mina små morgonpromenader och blir ofta borta ett par timmar, men... den här gången blev det dubbelt så länge... jajamen ... jag har gått bort mig igen... så var det!
Hade gått en bit för att titta på den berömda Sigurdsristningen


Vägen dit gick först förbi Gästhamnen...
En glad nyhet för oss bobilsåkare... en ställplats vid Gästhamnen är på gång!
 Kanske redan i år, annars senast nästa år :)
Passerade sen det här lilla vita huset med det gamla stråtaket kvar under det nyare taket...
... och genom bokskogen...
 Så långt var allt väl... det var när jag gick tillbaka det blev lite fel...
och felet är den här orangefärgade pricken!

Vid parkeringen nedanför slottet fanns en karta med olika "slingor" - en av dem var just orange... så när jag fick se en sån så tänkte jag... eller jag vet inte... fel blev det i alla fall... jo, jag tänkte att om jag följer den då kommer jag tillbaka till parkeringen utan att behöva gå samma väg tillbaka.
 Det var ingen bra idé!
Kom förbi baksidan av Sundbyholms Travbana, förbi stall och hästhagar... kom till en brygga, passerade en björkdunge, kom till ett litet rött hus och bakom det hittade jag den allra sista märkningen ute i ett kärr! Nu började jag ana oråd... knackade på dörren på det lilla huset (en bil stod utanför och jag hörde röster inifrån) - ingen öppnade... knackade igen och väntade... förgäves.

För att göra en lång historia lite kortare så tog jag mig så småningom tillbaka till civilisationen.
Någonstans i närheten av Sundbyholms Golfbana., stannade jag vid ett hus med barn och hundar på tomten - mannen i huset var på väg att hämta en lekkamrat till sonen och erbjöd sig att skjutsa  mig tillbaka till campingen.
 -Så bra att du inte hittade flera orange markeringar, sa han som skjutsade... då hade du hamnat i Nyköping,  för det var Sörmlandsleden du följde fortsatte han...
 Ibland har man tur!
Så nu vet ni... så´n är jag... går vilse då och då, men brukar hitta hem igen, eller har gjort det varje gång hittills i alla fall  :)

Slottet återkommer jag till i ett eget inlägg - får bli ett hus i mina  "100 hus 2013"...

Nu är vi hemma igen... senaste natten tillbringade vi i Flen, på parkeringen till badplatsen strax utanför. Väldigt fint... ingen service, ingen el, inte ens en papperskorg... men vackert, lugnt fridfullt... och gratis :)
Vacker utsikt!
Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. Fina bilder från en fin tur! Gå bort sig är inte så bra dock... Själv har jag inget lokalsinne alls. Peter och jag försöker komplettera varandra. Han vet vilket håll vi ska gå åt och jag memorerar vad gatan/hotellet/orten heter :)

    SvaraRadera
  2. Förra gången försökte jag räkna alla dina vackra bilder i ditt collage, denna gången försöker jag inte ens. Det verkar trots allt lite farligt med dina promenader. Fast jag ska inget säga, jag fick ta lots av Taxi Göteborg när Birgitta hade min GPS i väskan på hotellrummet. Skönt att det finns de som råkar i sådana situationer. Kram från Småland.

    SvaraRadera
  3. Det var en fin resa i vacker omgivning ni gjorde. Jag har heller inget lokalsinne - någonstans - letar i huset - letar i handväskan - hjälper min man att leta - det har gått åt många timmars letande i våra liv.

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig helg ni haft! Gå vilse är inte kul, det gjorde jag för nåt år sen när jag var med Yngsta på kliniken. Gick en runda, följde en slinga, men hamnade i ett träsk, sen långt ute på landet. Det var INTE kul alls!

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar premiärtur Ni varit på, känner igen en hel bilder och jag njuter för det är sr trevligt att se någon annans känsla för hur vackert det är i dessa trakter. Enköping har jag aldrig svängt in till, men det verkar vara värt en tur även dit.
    Gå vilse är jag bra på, ibland är det ju riktigt spännande och man får uppleva något som man inte visste fanns, fast ibland är det inte alls kul:-))
    Är inte hundra på Tätört, men jag tror att det var jag hittade på den smala gången in till själva brottet precis intill bergväggen på vänster sida sett utifrån, gick slingan för första gången, det var riktigt trevlig tur!
    Ödehus får vi se till att spana på vid tillfälle!
    Får spana lite till på Tätörten innan jag lägger ut den på bloggen, men är det inte det så får jag ju veta det;-))
    Ha en fin Valborg!

    SvaraRadera
  6. Tur du hitta tillbaka så allt blev rätt igen. Tack för alla fina bilder det är roligt att få se hur ni har det på era små turer.
    Ha en fin dag/kramen

    SvaraRadera
  7. Som vanligt en hel massa fina bilder. Du borde nog ha med dig en GPS när du är ute och promenerar själv. Skåneleden är också orangemarkerad. Du kanske hittar den nån gång. Tur du fann vägen tillbaka. Kram

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig runda jag fick följa med på!
    Vackert väder och vackra bilder på intressanta platser.
    Hoppas du får en fin inledning på veckan.
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  9. Trevlig tripp!
    Som alltid vackra bilder!

    Vilken tur att du hittade tillbaka till civilisationen!

    På Sundbyholms Slott skall vi äta middag innan vi ser och hör Gyllene Tider i augusti!
    Vi hoppas allt är över då, som Per sjunger!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Det där med att gå vilse händer ibland, även om man har sk. Bra lokalsinne. När vi bodde i Täby för ett tag sedan, bodde vi nära skogen vid ett naturskyddsområde. Det var väldigt skönt att strosa där och vi hittade alltid tillbaka, men vid ett par tillfällen så var både Mats och jag helt borta. Som tur var så hade vi hunden och om man sa åt henne att gå hem så hittade hon, och ofta var man helt nära. Det är konstigt sånt där, men händer de flesta och ofta blir det till en rolig historia efteråt. Men många fina bilder fick du i alla fall. Verkar varit en väldigt skön och givande tripp ni gjorde. Nu ska vi ta sista etappen hemåt från R inneburit, där vi stannade i natt. Sen är det hemma som gäller för ett tag och lite jobb, sedan drar vi ut igen. Då får ni planera en tur ner till ostkusten. Kramar 3 M

    SvaraRadera
  11. Oj det blev en låååång omväg, tur du hittade tillbaka! hihi jag är oxå sådan..tror jag skulle kunna gå vilse på en rak väg!!! Men vilka fantastiska bilder du visar och vad mycket ni hann med! När ni kommer hit under sommaren så har ni plats för husbilen på vårat "smultronställe" egen sjö ingår! Ha det gott! Kram Iréne

    SvaraRadera
  12. Hi hi.... Har du provat med karta och Kompass ;)

    SvaraRadera
  13. Hahaha!!!! Du är väl för skön.Ja det var ju tur att du inte fortsatte som han sa för det hade blivit en lång promenad.Vad sa älsklingen när du kom tillbaka i bil?
    Hugaligen..
    Nu har jag skrattat en bra stund.
    Jag måste då bara berömma dig för dina fina bilder och underbara text.Du är en härlig tjej.
    Kramizzzzzz

    SvaraRadera
  14. Hej Anki.
    Strängnäs och Mariefred är två underbara städer, vi var dit för tre år sedan. Känner igen husen på dina fina bilder.
    Vilken grej, gå vilse eller förvilla bort sig är jag också väldigt bra på, men jag hade nog trott som du att komma tillbaka till ruta ett.
    Jättemysiga ställen ni varit på, sista natten vid sjön, det gillar jag.
    Ha en skön Valborg Anki, härnere är det kallt och regn just nu, hoppas det blir bättre när det är dags för brasan.
    Kram

    SvaraRadera
  15. Nu har jag spanat lite mer, det var inte Tätört jag hittade i helgen, får bli ny spaning om en-två veckor;)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  16. Du får börja ställa in GPS i din mobil så du inte virrar bort dig! I en stad är det väl en sak, man kan fråga om vägen i värsta fall, i skogen är det något helt annat. Jag har skapligt lokalsinne i naturen men villar bort mig på Ikea eller andra större varuhus totalt!
    Fina foton bjuder du på!

    SvaraRadera
  17. Oj, vad många vackra bilder! Vilken tur att du hittade hem igen, så vi också fick njuta av allt det vackra!
    Ha nu en riktigt skön valborg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  18. Slutet gott, allting gott! Hoppas att gubben väntade med gott fika!
    Önskar dig en fin Valborg!
    Kram Karin

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)