torsdag 29 november 2012

"Du har överskridit kvoten för bildöverföring"


Det drabbar många Bloggeranvändare och det beror på
 att lagerutrymmet för bilder på Picasa är slut... man uppmanas att köpa mer plats och det är ju inte några stora summor, men... känns ändå lite onödigt...

Hos  Anneli   och i hennes  Fixa-bloggen skriver hon mer om hur man kan göra när utrymmet på Picasa tryter.
Jag har ju mycket bilder på bloggen... och i mina olika Picasa-album har jag ungefär 1800 bilder, men har hittills bara använt ca. 20% av mitt lagringsutrymme.
Numer  lägger jag aldrig ut bilder på bloggen som är större än 900 pixlar.
Och så har jag lärt mig att bilder som är mindre än 800 x 800 px är gratis, så nu minskar jag bilderna ytterligare... gratis är gott :) I en del gamla album hade jag många "stora" bilder och de har jag redigerat om till mindre storlekar i Picasa- albumet.
För den som inte redan kan... så här gör man:
Gå till ditt Picasa-album (hur man gör beskriver Anneli i länken ovanför), om du har fler album så välj ett och klicka på en bild...

Det brukar se ut så här...


klicka på rullisten vid Åtgärder och
välj Redigera i Kreativa verktyg...
 Då kommer den här dialogrutan fram
klicka på Ändra storlek...

så här ser det ut...
1. minska storleken på den längsta bildsidan...



2. klicka på Använd
3. klicka på spara i mitt album

Bekräfta
Och så här blir resultatet...
från   990 kB till 94...
Det här tar en hel del tid och man måste utrusta sig med en del tålamod - men när vädret ser ut som det gör så kan man ju passa på att fixa lite :)

Lycka till 
och Ha det Gott!

13 kommentarer:

  1. Tack än en gång för att du försökt hjälpa mig. Det du lagt in nu ska jag läsa igenom ordentligt. Ja kanske det hade varit bättre om jag läst det innan igår. Men nu får man gå vidare.

    SvaraRadera
  2. Precis vad jag fick för en månad sedan. Nu har jag redan svarat ja på mer utrymme, men det var ett bra tips du gav. Tack för det.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Ytterligare ett alternativ är att skapa ett nytt epostkonto och koppla det till bloggen och skriva inläggen från det i fortsättningen. Då börjar man om från noll med ett nytt Picasa-album - helt gratis. Det kan man läsa här: http://fixa-din.blogspot.se/2012/06/mer-gratis-bildutrymme-gor-sa-har.html

    Adventshälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  4. Hej Anki!
    Jag har sett att många drabbats av detta och det förvånar mig inte, när så många lägger ut jättestora bilder både direkt från kameran till bloggen.
    Men hur kan du ha överskridit ditt konto när du bara använt 20%? Det förstår jag inte! Nej vänta, kvoten för bildöverföring stod det ju, kan det vara per gång du försökt föra över för många/stora bilder, som de menar?

    Jag har ju alltid förminskat och komprimerat mina bilder, för på min första hemsida hade jag bara 20 MB plats och där skulle allt räknas in i det, sidor, bilder, animationer, text... osv. Så jag antar att jag har många bilder som är "gratis" på bloggen. Räknade dem faktiskt häromdagen och kom upp i över 3000 st.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  5. *hi hi* Ja, då var det jag som missförstod, jag trodde att du också drabbats och fick inte ihop det där med 20%! Allt frid och fröjd för dig då alltså!
    Säkert många som tycker det är bra att du lagt ut dina informativa bilder, sånt är bra när man inte vet hur man ska göra.
    Ha det gott! Kram Pia

    SvaraRadera
  6. Jag har sett att många har problem med det här just nu men jag har klarat mig hittills..
    Jättebra av dig att förklara allt så bra här,

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  7. Men du underbara människa:) Vilken fantastisk blogg du länkat till. Tack snälla, snälla. Kramkramkram:))
    Annika

    SvaraRadera
  8. Det var ett tag sen jag fick samma meddelande...och då orkade jag inte ta itu med det så jag betalade, tror det blev 35:- eller nåt sånt...Men jag skulle vilja få ordning på mitt Picasa, så jag får väl ta mej en dag och verkligen sätta mej in i det...försökte radera en del bilder, men då försvann de från datorn helt, och det hade jag ju inte direkt tänkt mej...
    Å tillökningen...en ny kamera, som jag hämtade idag!! Av samma märke som tidigare, så jag kan använda mina objektiv. Men en nyare modell, mer pixlar, vattentät (tål regn), snabb som attan...så nu väntar jag på en solig dag också, så jag riktigt kan prova den!!
    Ha en bra kväll vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Så bra info Anki. Jag har ju råkat ut för det och då skapat ny mailadress. Ska minska mina bilder mer. Nu har jag till 1200, så jag drar ner framöver. Tack

    Är det nutagen bild ivinjetten? Väldigt vackert! Kramar

    SvaraRadera
  10. Hej.. vad bra att du talar om, förebyggande..ifall
    det drabbar oss andra..man har inte lust att betala..förstår att du har mkt bilder i picasa..du är så¨bra på att fota.. och snygga är dina bilder.
    Kram och trevlig kväll till dig min vän

    SvaraRadera
  11. halloj Nu trodde jag att jag var vilse i bloggarna men så fick jag se att jag var rätt Vilken skön header du har fixat till.
    Jag älskar snöbilder.
    Jag har betalat en gång men nu gör jag mina bilder ifrån mina mappar utan att gå in på picasa. Det brukar inte gå länge innan jag har fyllt kvoten på bloggen men då övergår jag till Picasa igen.Man får hoppa hit och dit.
    Ha det toppen Kramizzzzz

    SvaraRadera
  12. Tack för rådet om de skulle hända mig. Vilken fin vinterbild på ert hem.
    Önskar dig en fin första advent/kramen

    SvaraRadera
  13. Vilka bra tips du delar med dig! Det är nog många som blir jätteglada för det. Vi har ju inte det problemet med vår blogg, men gör ändå bilderna i mindre format för det tar så lång tid för användarna tt få upp sidan annars. Hemma har vi snabbt bredband, men när man är ute och åker lite sämre. Borde nog tipsa Matrixen? Du är duktig, må vi säga. Kramar 3 M

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)