onsdag 21 mars 2012

Veckans hus # 83

Trappräcken

Ja, de finns ju överallt... men man tänker inte på dem :)

Första bilderna är från Oskarshamn, här är vägen upp till centrum...

Passande namn på gatan med trappan :)
Klicka på bilden, så kan du läsa namnet!
... så besvärlig att det behövs ett räcke att hålla sig i!
En bit uppför gatan finns det här fint smidda räcket...
och inte långt därefter det här enkla i trä
Och så huset, som jag undrade varför jag fotat :)
Nu är det med i Veckans hus för andra gången.
Om vi någon gång får temat skorstenar - ja då får det väl vara med en gång till.
 Så en bild från Kisa...

Kisa Wärdshus, har anor från 1600-talet, men det här huset är byggt på 1800-talet
Och därefter en tur till Finspång...

På gaveln av ett hyreshus på Bergslagsvägen...
Entrén till Högbyskolan, byggår 1912

Mariagården, med vitmålade träräcken och i mitten ett metallräcke vid källartrappan. Här var tidigare lärarbostäder, men efter om - och tillbyggnad var församlingshemmet klart 1994.
Inne på en gård på en liten bakgata i centrum hittade jag den här...
Gamla Folkets Hus på Bergslagsvägen renoverades och byggdes om för 30 miljoner...
... och blev till Finspångs Kulturhus och invigdes hösten 2011

Till sist ett par bilder från Aneby

Här Aneby station med gångbron över spåren

där finns den här långa trappan med enkla träräcken på bägge sidorna.
För den som vill, finns ännu mer trappräcken här hos Hedwig i Veckans hus

Ha det bra alla!

15 kommentarer:

  1. Det var en himmelens massa räcken en del av dom riktigt fina.
    Önskar dig en fin dag/kram

    SvaraRadera
  2. Jisses vad många räcken du hittat! Och olika är de allihopa! Det är nog som du säger, det finns många räcken men man tänker inte på dem. Det som är roligt med Veckans hus är att efteråt tänker man på de detaljer som har varit med.
    Ha det gott! /Leena

    SvaraRadera
  3. Samlar du på trappräcken??
    Fina bilder allihopa!
    / maria

    SvaraRadera
  4. Oj vad många fina trappräcken!! Men satt du inte på och fotograferade världens längsta soffa (nja den passade kanske inte in här) när du var i Oskarshamn? När du var där, var du nära mig..si så där 2,6 mil.

    Fina bilder hörru du.
    Kramiz

    SvaraRadera
  5. Det var många fina bilder på räcken!

    Kisa Wärdhus har jag glada minnen från, kalasminnen!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Du har rätt - trappräcke finns överallt men man ser dem inte.
    Du har uppenbarligen gått ut med vidöppna ögon som sökt: trappräcken.
    O presenterat många.
    Samtliga bilder är fina.

    SvaraRadera
  7. Tänk om alla hus var så här vackra - kanske inte kulturhuset, men de gamla.

    SvaraRadera
  8. Nja...om jag nu ska välja...så vill jag nog ha ett räcke i trä!! De är absolut snyggast i mitt tycke!! Å trevligast med, speciellt om det är kallt ute. Tänk va många bilder man har i sitt arkiv med innehåll som man kanske inte tänker på, ja menar, räcken...kanske inte alltid var det som du först fokuserade på när du skulle ta bilden!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. *fniss* Detta är nog något som jag aldrig tänkt på att fotografera, tror jag! Har jag det så har det nog bara blivit så. Det var en stoor samling du hade!
    Gillade din nya headerbild!
    Tack Anki, för din kommentar!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  10. Oj, vad med räcken! Några av dem är verkligen snygga!
    Men du, skorstenar har vi redan haft, så det där rosa huset får du spara till annat ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det visste jag inte... det var innan jag hittade hit :)

      Radera
  11. Jag gillar dina foton! Så många olika räcken. Gillar nr 3 från början och från slutet. Räcket in till Hugos är verkligen annorlunda, var tvungen att följa vindlingarna med fingret. Många ställen i dina foton där man kände sig välkommen in. Tack !

    SvaraRadera
  12. Fin kavalkad! Många fina smäckra smidesräcken du hittat! Like!

    SvaraRadera
  13. Kul med så många olika varianter av trappräcken. Jag är lite svag för smidesjärn så tycker särskilt mycket om det på bild nr 3. Vackert med kullerstenar, men nog kan dom vara besvärliga att gå på. Gillar trappräcket utanför kulturhus för att det är annorlunda. Dom kunde ha smällt upp ett vanligt tråkigt räcke, men ansträngde sig att göra något originellt.

    SvaraRadera
  14. Många snygga räcken. Jag fastnar för Folketshusräcket i Finspång eller kulturhus. Det var nytt för mig, men det är dryga tio år sen jag var där och dansade. Mycket händer och kul är det.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)