fredag 9 mars 2012

Första mötet...

 ... och idag var det så dags... och det var inte utan än att jag hade en liten klump i magen.  Vi har ju bara träffats över nätet och medan Elisabeth har träffat Hedwig och hennes dotter Karin tidigare så var jag alltså ny och nu träffades vi för en gemensam utflykt till


Och inte hade jag behövt oroa mig... så dumt av mig.
Det blev ett trevligt möte och en jättetrevlig dag :)

Vi kom fel från början och kom in bakvägen, men blev ändå välkomnade, som om vi var gamla goda vänner.
Och så mycket att se
  :)
Tyvärr är det omöjligt att ge en rättvis bild av dessa praktfulla pjäser - de måste ses i verkligheten.

Här får vi lite fakta

Den ena finare än den andra...
vackra dekorationer

sirliga blommor...
... lite stramare...




lite enklare 

Lite här och var låg kakel, klart att sätta upp

och en del detaljer låg kvar i kartonger
Nordstjärnan heter det här...
en bit på väg...
Ett vackert krön... en av mina favoriter :)
den här är också fin... inte så prålig, men ändå ståtlig...
Här finns även kaminer i olika utföranden
vackra fönster ut mot korridoren
Det fanns annat än kakelugnar och kaminer att titta på, som en fin dörr...

ett vackert bordsur
mer saker i fönstret 
... kakelugnsdetaljer...
på lagret ... snart på väg hem...
då fick jag syn på den här hyllan med lite blandat kuriosa...

med den här figuren på väggen under ...

och den här uppe på hyllan

och så en av de allra äldsta kakelugnsluckorna
Slutar som jag började... för så var det - när vi kom så var det arbete på gång och när vi åkte därifrån då fortsattes arbetet där det avbröts .


Summa summarium så blev det en kanondag, som avslutades med fika på Café Skafferiet ... och jag tror vi var överens om att det blev en utflykt med mersmak - Tack för att du fixade det här för oss,  Hedwig  :)
Tack också till Norrköpings Kakelugnsmakeri, som tog hand om oss och dessutom bjöd på kaffe.

Här hos Veckans hus finns mer kakelugnar från idag
Ha en bra helg alla!




9 kommentarer:

  1. Det var många fina kakelugnar ni fick se. Trevlig utflykt förstår jag.
    Ja tänk att ha någon av dom i sitt hem.
    Ha en fin helg/kram

    SvaraRadera
  2. Va kul det måste varit att träffas "live"!

    Kakelugn var värmekällan i "finrummet" hemma i Vånga! Den och murstocken med två öppna spisar på övervåningen var det som fanns förutom spisen i köket förstås!

    Kallt på mornarna!

    Trevlig helg!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för en mycket lyckad utflykt. Ser fram emot fler träffar av olika slag. Kram

    SvaraRadera
  4. Hej! Tack och välkommen till min (våran) blog som följare. Ha en fin dag !

    SvaraRadera
  5. Men gud vilka underbara kakelugnar, vilken värmekälla dom är också.
    Det blev faktiskt rätt låt som vann i Mellon,
    Kul att du hittade in till mig,
    Kram och ha det fint*

    SvaraRadera
  6. Härligt med kakelugn. Vi hade kakelugn när jag var barn. Trevlig utflykt.

    SvaraRadera
  7. Vilka vackra kakelugnar. Det ligger mycket arbete bakom dem...

    SvaraRadera
  8. Så många vackra foton du tog, hoppas killarna på NKM hittar in hit och ser all fin reklam.
    Själv tog jag ytterst få foton.

    Det var kul att träfafs och jag hoppas vi får fler tillfällen - har tips på en höjdare. Håll ögonen öppna framöver.

    SvaraRadera
  9. Men vad roligt allt ser ut! Och så kul att du kunde ta så många bilder. Önskar att jag kunnat vara med, men det kanske kommer andra tillfällen.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)