fredag 2 mars 2012

Färgglatt

Ja, det kan man väl säga... 
Nu, innan vårblommorna slår ut, så är det ju inte så mycket färger att bli glad av, men då kan man  titta på svampar och lavar istället...

Den gula vägglaven är väldigt vanlig på asp -  i mitten ses ett gullkrös
Vägglav och vårtplätt
... vårtplätten  lite närmare
Krattade bort lite löv i en av rabatterna och där under fanns det hopp om vår :) 

Akleja...
och ljusgröna skott av en av mina absoluta favoriter , ormöga. Ja, jag vet - det är ett riktigt ogräs, men ett vackert sådant, som blommar länge.
Från det ena till det andra...
 Det är inte svårt att göra mig glad... en ask med finska tjärpastiller bara och jag är lycklig :)


Trevlig helg!

12 kommentarer:

  1. Ja, dina mossor och lavar är verkligen färgglada! Vårtplätt, är ett så skojigt namn! :)
    Härliga bilder! Idag fick jag i alla fall sol igen och några krokus slog ut!
    Tack för din kommentar hos mig!
    Ha en fin helg, Anki!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Glömde ju säga att de där pastillerna såg - intressanta ut! Jag gillade riktigt salt lakrits när jag var barn, sån som är "farlig" idag!
    /Pia

    SvaraRadera
  3. Fina bilder på lava och mossa ... tänk så mycket det finns om man tittar noga. Och Leijona-pastillerna!!! En höjdare som jag inte fått på åratal ... vet inte om de säljs i Sverige?
    Ha en fin helg!
    Leena

    SvaraRadera
  4. Som alltid, vilka bilder!

    Ormöga är också en av mina favoriter! Hämtade några skott vid torpet Väsentorp på vår skog någon gång på 70- talet!
    Tog via Blacka med hit och vi har nu hela framsidan av tomten täckt av Ormöga som bas och sedan några andra växter!
    Lättskött, jag brukar kalla det för Husbilstomt!

    Vid Väsentorp drog jag ocksåupp Häckspirea som fortfarande bildar en kraftig häck på Vickelby där vi bodde!

    Trevlig helg o Kram!

    SvaraRadera
  5. Vackra foton och ny kunskap om mossor och lavor.
    Ser också fram emot att träffa dig nästa fredag. Ha dé bra!

    SvaraRadera
  6. Oj så fina bilder,min skrivkurs blir med all säkerhet på distans.
    Ha en härlig helg!
    //Anki

    SvaraRadera
  7. Tänk va mycket jag lär mej genom din blogg och bilder...sen gäller det bara att komma ihåg det när man är ute i skogen!! Du ser också sånt som en annan kanske inte lägger märke till, jag tänker på tex gullkrös. Man lär genom hela livet...
    Ha en riktigt fin söndag vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Ja de var fina bilder du tagit, jag läste detta igår och då fick jag se på min promenad att de växte sådan lav på ett om kullblåst träd, ja då tänkte jag på ditt inlägg.
    Önskar du får en fin dag/kram

    SvaraRadera
  9. Det är de små detaljerna som gör det. Och gör det fint ;-)
    Åh, tjärpastiller! Skicka hit några, om det blir över.

    SvaraRadera
  10. Härligt att se att våren står i startgroparna!

    SvaraRadera
  11. Fina färger ihop på lav och svamp

    SvaraRadera
  12. Massa fint du har att erbjuda..;-) Jag har en kollega som är beroende av tjärpastiller, trodde hon var den enda som åt dessa..:-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)