torsdag 8 mars 2012

Hm... samordning av pension...

... och vad menas med det då? Jo, om jag tar ett extraknäck, så måste jag anmäla det och motsvarande summa dras då från min pension. Va... har ni hört på maken? Så vill jag jobba lite för att kompensera mitt inkomstbortfall, då ska jag jobba svart... eller?  Ja inte vet jag, men så vill visst kommunen ha det...  men nu fick jag tipset att ansöka om "1 prisbasbelopp samordningsfritt per år"... så idag har jag knåpat ihop ett brev till kommunens personalutskott. Nu är det väl bara att vänta och se vad beslutet blir... 
Det här var igår och när jag ändå var i stan och solen sken från en klarblå himmel så tog jag en en promenad längs Saltängsgatan...

Fint promenadstråk längs Motala ström, med Hamnbron i bakgrunden

Och så åt andra hållet med Saltängsbron (f.d. Oscar Fredriks bro)...
Den här konstiga grejen står där på kajen... 
... om man går in och tar den smala trappan upp så ... 
bjuds man på en fin utsikt och här finns också en bänk att sitta på :)
 Idag är en annan dag och kung Bore har gjort en framstöt! Nu ödslade han nog det mesta av krutet över andra delar av Svea rike, så det blev inte mycket snö här inte... men kallt och blåsigt.
Tog i alla fall en promenad... och när jag följde en stig genom skogen så kom jag rakt på ett grävlingsgryt.

Här är en av ingångarna... grävlingen har dragit hem halm...
Passerade den tomma ladugården vid granngården 
På stenen vid vägkanten växer stensöta...
i dikeskanten står vinterståndare från någon blomma kvar...

Bägarlav
och tunna, tunna sporkapslar på någon slags mossa
Busväder...
... men snön smälter igen!

Ha en bra avslutning på veckan!




8 kommentarer:

  1. Jo tack mötet gick bra, de hade tänkt på oss fågelskådare. Nya torn är planerade, nya grönområde är planerade. Men tidsplanen....det visste de inte. Och allt är bara på förslag ännu!
    Snyggt med din signatur i slutet av anteckningen!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Visst har vi det fint runt strömmen!! Dina bilder hemifrån är som alltid vackra. Syns i morgon!

    SvaraRadera
  3. Ja du namne,det är bara politiker och direktörer som får arbeta och samtidigt uppbringa både lön+pension och sitta på många stolar med sina breda bakar.Vi andra dödliga ska hållas kort.Läste något annat idag på nätet som gjorde mig ilsk som ett bi men det kan vi ta lite mer privat...skickar ett mailbrev.

    //Kram från Anki
    ps.som alltid tar du så fina bilder från min hemstad,känner att jag kan hänga med alla förändringar som sker och inte känna mig så lost när jag då äntligen besöker N-ping! ds.

    SvaraRadera
  4. Ja här hos oss kom det rikligt med snö så våren kom av sig.
    Kommer säkert tillbaka snart.
    Ha en fin helg/kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det trevligt med lite snö igen...NOT!!! Maken blev utringd vid 01.45 för lite plogning i Göteborg, vi trodde liksom att det var slut på snökörning...

      Härliga bilder du presenterar, det där lilla tornet var ju en festlig grej.

      Tack för titten hos mig och välkommen tillbaka.

      Anne

      Radera
  5. Fina bilder från växlande väderlek. Busvädersbilden är ju "hemifrån" kan jag se ;-)
    Ska nog ta en sväng dit idag.
    Vi ses väl på torsdag?
    Har du laddat upp med macrobilder ännu?
    Trevlig helg!
    / maria

    SvaraRadera
  6. Hej! Hittade till dig via vårtecken utmaningen!
    Fina vårtecken hos dig, det har kommit längre än hos mig... På både djur och trädgårds fronten :)
    Vilket jobb strul du har att dra med, tänk att man inte ska få göra rätt för sig?! Lycka till,
    Kram Sussi

    SvaraRadera
  7. Många tjusiga bilder...men av nån anledning gillar jag dom sol mest....!! Här har vi idag några plusgrader och lite snålblåst, det enda goda med det är väl att all snö är borta redan!!
    Jag har förstått att det är nåt krångel om man vill jobba efter pension, en dam på mitt jobb försökte förklara för mej, men jag insåg snart att jag fattade nada, lite bättre vart det nu när du förklarade det. å då förstår jag varför hon var tveksam till att jobba extra...
    Ha nu en riktigt skön kväll!!
    Kram kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)