måndag 5 mars 2012

Vårteckenutmaningen 1



Vill du se mer - klicka på bilden! 
Så var vi igång då... första dag idag för Vårteckenutmaningen :)

Men... var tog den vägen - ja våren alltså? För här är den inte kvar...

4 minusgrader på morgonen
 och rimfrost i björkarna
Vintergäcken hukar för kylan och vägrar att öppna sina blommor
... och snödropparna ser lite bedrövade ut
Dammen är frusen
Växthuset väntar på att bli städat
Krokusen väntar på solen
ormögat ligger i startgroparna...
... liksom primulan
Men hos närmaste grannarna vid Granmyra där är det vår... första lammen är födda och hönsen är vimsigare än vanligt :)

Beskyddande mamma...
... men jag tror det är två lamm där i hörnet
Kuckeliku!

På väg...

Det var min första rapport... fortsättning följer om en vecka...

19 kommentarer:

  1. Härliga vårtecken.Nyfödda lamm, vårblommar som blommar, några vågar bara sticka upp lite grann ur jorden men de är på väg.

    SvaraRadera
  2. Ibland går våren kräftgång!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Oh nu redigt känner jag doften av vår...dina bilder väcker mitt vår-lukt-sinne:)

    Kramiz

    SvaraRadera
  4. http://vindsromantik.blogspot.com/

    Nämen usch, ser det ut så där under snön, hihi skojar bara.
    De är så vackra all grönska som kommer, till och med maskrosor kan glädja mej.
    Här går det undan när snön försvinner, vi har inga långa blöta vårar, utan snö och sommar.

    Kram Maggan

    SvaraRadera
  5. Ja, nyfödda lamm är ju ett vårtecken när inte våren vill synas så mycket ute. Men ni har ju blommor på gång i alla fall!

    Caroline

    SvaraRadera
  6. Fast visst fanns det mycket vår i ditt första spaningsinlägg. Vårblommor och lamm:)
    Kul att du vill vara med!!

    SvaraRadera
  7. Det känns som om det är mycket vår hos dej. Tänk att det kikar fram lite blommor trots att det är minusgrader.

    SvaraRadera
  8. Hej! Våren har kommit längre hos dig! Så härligt med blommor som är på väg, ja så där ser nästan mitt växthus ut, snart så ska det städas ur! Tack för kommentar hos mig! Vivi

    SvaraRadera
  9. Vilka fina bilder med många vårtecken.

    Ser framemot nästa veckas bilder.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  10. Fina bilder...den sista tycker jag är urläcker!! Tuppen går sist och ser mäkta stolt ut, som tagen ur en Pettson och Findus bok!! Om vi ändå kunde ha höns...
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Trots kylan så ser man våren i dina bilder, riktigt härligt! :o)

    SvaraRadera
  12. Ja man kan undra vart det sköna vädret försvann....från att det var minst 10+ till nu flera minus....
    De små lammen ser söta ut:)

    SvaraRadera
  13. Hej Anki!
    Även här skyndar våren långsamt och det är kanske bäst så! Minns fortfarande förra året när vi fick minusgrader i början på maj! Det var inget kul, då är det bättre att de är nu istället!
    Fina bilder, mest gillade jag djurbilderna! Den sista var det någon sorts lantlig frid i, påminde mig om min mormors hus och höns! :)
    Kram Pia
    PS. Men jag har några modiga krokusar som blommar!

    SvaraRadera
  14. Hej vad mycket fina bilder du har .

    Ha en bra kväll

    Kram Rosa

    SvaraRadera
  15. Oj så många vårtecken Du visar idag! Man längtar såå...
    Kram från 3 Tanter.

    SvaraRadera
  16. Vilken härlig och utförlig får- förlåt jag menar vårrapport. ;)

    SvaraRadera
  17. Som vanligt härliga bilder. Jag gillar verkligen dina höns, ja även tuppen förstås! Ha dé!

    SvaraRadera
  18. Va fina dom var de små lammen var, det är en roligt tid när de e dax för lammning. Yra hönor på vårpromenad, gott för dom att kunna få gå ute å sprätta.
    Ha det fint/kramen

    SvaraRadera
  19. I och för sig så är det rätt skönt att våren kommer sakta. I alla fall just nu när det är strålande sol. Och det har det varit dom sista 4-5 dagarna, så snön i trädgården och isen på infarten smälter bort sakta. :-)
    Men...jag saknar alla små uppstickande vårväxter! Mina vintergäck är bortgrävda, mina snödroppar står fortfarande under snö, likaså alla andra lökväxter - och det är inte kul! Jag vill se allt komma upp nu, speciellt dom jag satt i höstas!!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.