fredag 16 mars 2012

Veckans hus # 82

Bastu... hm... det här blir inte lätt... det var min första tanke när Hedwig gav oss det här temat...
I Veckans hus finns fler bastubilder.

Om sanningen ska fram så är det inget för mig, som inte badat bastu mer än en handfull gånger (hmm... lite fler, kanske) i hela mitt liv... och då mer eller mindre under tvång.
Minns med fasa det gamla badhuset i sta´n (Norrköping) - man var tvungen att basta och skrubba sig ren innan man fick hoppa i bassängen. I dörren blev man "besiktad" av en eller ett par barska tanter i vita rockar... och nåde den som inte var rentvagad!

Men vi har faktiskt en bastu i huset! Och någonstans under alla kartonger och påsar med diverse - där ska det finnas en bastulav att sitta på... och det finns en vedeldad bastukamin, det vet jag säkert, för den använder vi när vintrarna är extra bistra - där eldar vi i och låter dörren vara öppen och det blir så varmt och skönt sååå... men att sitta i bastun - nej tack!
Tänkte först inte visa vår bastu... men efter att jag plockat undan, så välkomna in...


 





Ja, det var vår bastu... och var finns det någon mer då?
Jo, efter mycket funderande så kom jag ihåg att det finns en i kanalen, utanför Kapten Billes i Norsholm.

Vedeldad, med plats för 8-10 personer. När det är dags för ett svalkande dopp, så  finns det en lucka i golvet - annars kan man ju använda badstegen utanför...  Pris 500:- för tre timmar - har ingen aning om det är billigt eller dyrt och som ni förstår tänker jag inte prova den heller :) 
Den här dagen var det stängt hos Bille´s och bastun
var låst, så jag kunde inte få några interiörbilder
Ha en bra dag... med eller utan bastubadande...
jag avstår  :)


13 kommentarer:

  1. *ler*. I mitt hus kan man inte finna någon bastu:) oh jag är som du, gillar de inte alls o har faktiskt ALDRIG bastat - de du!!

    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Haha kommer ihåg badtanterna på gamla badhuset jag mä =).Visst låg väl badhuset nere på Råstis "pisseparkeringen".Vi gick dit varje lördag för en rejäl rengöring eftersom vi bodde omodernt på Nygatan och i veckorna badade i zinkbalja i köket.De va tider det och som sagt väldigt länge sen.
    Jag gillar inte heller bastubad någe vidare,kanske för samma upplevelse med barska badtanter.....
    //Anki

    SvaraRadera
  3. Åh! Att ha en bastu i huset och inte använda den! Jag tror att du har bastat på fel sätt, det får inte bli torr varm luft. Det är ju ingen grill ... nej, lagom varmt, fuktigt och mjukt. Finns inget mer avslappnande än bastubad.

    SvaraRadera
  4. Det är minsann inte ofta jag badar bastu nu för tiden..
    I ungdomen tyckte jag det var ljuvligt men idag skulle jag nog få panik av värmen..

    Maidi

    SvaraRadera
  5. Din bastu ser ju helt oanvänd ut. Men vad roligt att jag fick dig att plocka undan - gjorde du nåt fynd ?
    Och jag säger som Leena - du har nog bastat på fel sätt.
    Men kul att temat väckte en massa gamla minnen, inte så angenäma men dock.

    SvaraRadera
  6. Jaha, bastu som är så skönt, dock ska man inte tävla i bastu.
    Kul att du var med i går.
    Jag har nu lagt upp en "hemsida för klubben" http://restadfk.blogspot.com/
    Saknar dock din mailadress, så skicka gärna ett mail till mig
    lasse@vomma.se så att den kommer med.

    SvaraRadera
  7. När vi bodde i lägenhet i Blacka badade vi bastu och simmade i simhallen varje vecka!
    Vi byggde sedan hus på Vickelby med bastu, då blev det helt plötsligt bastu ungefär till Jul.
    Så kan de bli!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Åh så gött med en vedeldad bastu!!!! Lika gött som lite Memma nu till påsk...--att basta och ta ett halvkallt dopp ger liv och styrka i ens' kropp...lite finnblod flyter nog i oss lite till mans?? I allafall i mitt som är halvålänning...kram till dig och god helg//Karina

    SvaraRadera
  9. Tack för kommentaren inne hos mig :) Jag blir alltid så glad av besök :) Du är välkommen tillbaka.... Fin blogg du har, många vackra foton !!
    Ha en fin lördag, kanske du har sol ? Välkommen tillbaka till mig :) //Britt Inger

    SvaraRadera
  10. Men du...bastu??!! Det står högt på önskelistan här i huset, ja högst av mannen då förstås som har sina bastukvällar med de andra gubbsen i bygatan. Jag har lärt mej att tycka om det, men jag skulle då mycket hellre ha en pool utomhus...
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Skrattar gott! Tack för att du bjuder på detta och så underbart att du fick en anledning att städa ur hela bastun. Vad ska du använda den till nu?

    SvaraRadera
  12. Du har en fin bastu, så pröva den vid tillfälle.
    Ha dé gott!

    SvaraRadera
  13. Hihi, ibland behöver man en anledning för att städa. Din bastu ser jättefin ut. Kul med en lucka i golvet på den där bastuflotten.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)