tisdag 4 augusti 2015

Svartvik och Galtström...

Hit till Svartviks Industriminnen kom vi dagen innan och följande morgon blev det min vana trogen en skön morgonpromenad tillsammans med kameran...
Solen är på väg upp...
Jag går till det gamla bruksområdet med den lilla järnvägsstationen och det gamla ångloket.
Längs rälsen blommade lupiner och renfana.
I ett av husen uppe vid herrgården sitter ett fotografi i ett fönster... många har slitigt hårt här på bruket...
... men inte bara män, utan även många kvinnor hade sin försörjning här...
Tänk att de orkade... tvättmaskiner och annat som förenklar tillvaron för oss, det fanns inte då.

En lååång rad med människor kom strosande förbi parkeringen  på fredagskvällen och vi funderade varför... svaret hittade jag på en anslagstavla... synd att jag inte visste om det... hade varit kul att vandra i Brickens fotspår. Jag har läst alla böckerna om Bricken, skrivna av Vibeke Olsson och jag gillade dem mycket!
Herrgården är idag café...
Någon hade glömt sin nalle... undrar hur det gick med nattsömnen...
Nedanför det stora huset finns en fin köksträdgård...
... och strax bredvid ligger kägelbanan...
... inte så gammal som man kan tro... Den gamla revs på 50-talet , men återuppbyggdes i gammal stil i mitten av 90- talet. Hur som helst så är den fin!

På väg tillbaka till bilen så mötte jag några ur en familj vitkindade gäss precis i strandkanten...
Lite längre bort fanns flera... men de ville inte vara med på bild :)

Lagom när det började regna packade vi ihop och for vidare... handlade lite i närmaste samhälle och fortsatte sen till Galtström... vid den gamla utskeppningshamnen stod då redan Urban och Rigmor och väntade på oss...
Vädret var inte det allra bästa... regn och blåst... som lyckligtvis upphörde senare på e.m.
Silvertärnorna hukade sig i blåsten... det var flygträning på schemat för ungarna...
När vinden mojnade och solen kom fram tog sig den här ungfågeln en liten paus...
De här med båten Tussilago gav sig ut mot öppet vatten... först hade de lite problem med focken...
 ... men det fixade sig och snart fick de upp farten  :) 
Jag är en riktig landkrabba och mår bättre av en skogspromenad än en segeltur... så blev det den här dagen också :)
Längs skogsstigen har någon (några) roat sig... eller var det kanske trollen som skojade med oss... ?
Hittade en del fina blommor också... överst till vänster ögontröst och så det överblommade humleblomstret med rufsfrisyr - för dagen smyckat med fina pärlor :)
... prästkrage, linnéa och fackelblomster...
Badstranden en bit bort erbjuder både sand och klippor...
När kvällen kom hade det kommit några till.
Det här blev vår sista gemensamma kväll... vi åt och drack lite gott och mycket prat och skratt blev det också förstås...
Nästa dag åkte Rigmor och Urban iväg strax före oss för att åka en bit hemåt.
Vi stannade vid Galtströms bruk innan vi fortsatte åt vårt håll. Först en liten titt på det gamla loket "Loke", som då vid sekelskiftet 1800-1900 såg ut så här.
Nu har det fått ny färg... det fungerar fortfarande och bor kvar i det gamla lokstallet som byggdes just för det här lokets skull för över hundra år sedan.
Mittenbilden... kolla skorstenen - passar precis till skorstenen i taket.

Det gamla järnbruket drevs med vatten...
 Bruket var i drift från 1673 till 1916.
 Man brukar säga att Galtströms bruk är Medelpads första, största och sista järnbruk...

Vi fortsatte sen till Hudiksvall - vi skulle ju ha stannat på "uppvägen", men det blev nu istället.
Här finns gott om plats på den stora hamnplan... sjöutsikt för alla, nära till centrum och inget kostar det :)

Fortsättning följer...

Ha det gott!

9 kommentarer:

  1. Tror att det var trollen som skojade med er! ;) Hur gör du förresten dina collage?

    SvaraRadera
  2. Gamla industrimiljöer är mums! Älskar dina bilder från sågverket och järnverket. Självaste arbetet där måste ju ha varit otroligt jobbigt med få hjälpmedel och inte 40-timmarsvecka direkt.
    Älskar biler från sådana miljöer!

    SvaraRadera
  3. Allt sammantaget hur fina bilder och upplevelser som helst. De gulliga småttingarna är ju hur gulliga som helst.
    Men oj vilket blåsigt väder och segelbåten gav sig ut ändå. Hmm....vind i seglen ska det väl förstås vara :) Men jag är som du, en landkrabba och blir åksjuk för inget :) Tacka vet jag skogen.
    Loket var så fint, gammalt och grant. Fin färg det där turkosa.
    Jag tror som Freedom att det var trollen som hade staplat upp de fina stenarna. :)
    Ha det gott !
    Kram

    SvaraRadera
  4. Till Galtström har jag varit. Det är fint där, och det ligger inte allt för långt i från mig. En resa på ca 40 min från mig......ungiofär.
    Fina bilder och mysigt inlägg som jag ser fortsätter. Härligt det. Då ska jag kika in.

    En varm kram från mig

    SvaraRadera
  5. Som vanligt intressant läsning och underbara bilder!
    Tärnorna såg verkligen ut att huka sig i blåsten! Så söta!
    Humleblomman fick du verkligen en rolig bild på! Haha! Rufsfrisyr!
    Jag ser fram emot din kommande berättelse om din resa!
    Ha det fint!
    Kram ♥
    Maria

    SvaraRadera
  6. Dina tidiga morgonpromenader är guld värda. Skönt att du stiger upp tidigt, så vi får se alla vackra bilder. Och visst är det mer stilla tidigt på morgonen. Vilken häftig färg på loket. Fin bild på gässen. Så nära kommer jag aldrig. Ser fram emot mer. / Britt

    SvaraRadera
  7. Här har du en till landkrabba! Och vilken söt liten ungfågel, men vad är det för sort? De vitkindade gässen är också jättefina, väldigt fin bild på dem! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att det är silvertärnor... både de vuxna och ungfågeln...

      Radera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)