torsdag 6 augusti 2015

Hudiksvall... och så hemåt...

Ny morgon... denna gång i en stad jag aldrig varit i förr... Hudiksvall... och dags för morgonpromenad :)
Så otroligt fint vid kanalen in mot sta´n... gamla bodar och magasin...
... och kanalen fortsätter genom centrum till Lillfjärden... hm... eller kanske åt andra hållet... väldigt fint är det i alla fall :)
Här mötte jag en familj grågäss... hannen var på stridshumör. Jag tänkte först bara passera helt lugnt... men ändrade mig då han sträckte på sig och fräste...
Det finns många spännande hus här... det här huset kallas Automathuset...
... så här står det på skylten som finns på huset...
... det finns många, många vackra hus också!
... och här är en del av alla fina dörrar och portar...
 Tänk att bo här! Mitt i centrum kommer tåget...
 ... och så hittade jag en del fina gårdar...
... och vid hamnplan finns denna stora magasinsbyggnad... alldeles nysmyckad med färggranna målningar... riktigt fint!
Här står vi... med utsikt över inloppet till staden... 
... men så var det dags att åka vidare...
Över Ljusnan och så via Arbro där vi handlade fortsatte grusvägen bredvid vattnet och  stannade vi så småningom långt ut på landet... i byn Galven.
Här har Bygdegården ett par ställplatser... vacker natur, utsikt över vägen och sjön... det roligaste  var att här fick jag för första gången i mitt liv se en nötkråka... en smalnäbbad (sibirisk) nötkråka... Häftigt!
De äter bara cembratallens frön och är helt beroende av dem - till skillnad mot den sydligare kusinen som bara äter hasselnötter.

Härifrån går resan ganska raskt hemåt... kortare stopp i bl.a. Edsbyn ... en övernattning vid Dalstugans camping i Dalarna... en natt i Westerqwarn, där vi träffade bloggvännen Lennart med fru Irene. Det blev några trevliga timmar i deras sällskap och dagen därpå blev det raka spåret hem.

Det här får bli sista inlägget från resan norrut...

Ha det gott!

13 kommentarer:

  1. En nötkråka ... lyllo dig!
    Härligt med kanalen och den lilla bron. Det är allt skönt att känna idyllen när man vandrar så. ☆

    SvaraRadera
  2. Jag är så avund på dig (er) för ni få se så mycket fint där ni åker omkring. Både vackra hus- byggnader natur m.m. det är så smidigt att ha med sig sin bohag som en snigel, hi hi hi . . .
    Ja det är en speciell livsstil och som tack få man lära känna sitt land med flera om man vill.
    Jag hade mycket väl kunna tänka mig ha en husbil
    Men då hade jag fått avsäger mig vår trädgård.
    Det kan jag inte tänka mig just nu.
    Tack för alla vackra reseskildringar.
    Kram / Eva

    SvaraRadera
  3. Hudiksvall, där har jag aldrig varit! En underbart vacker stad, när man ser dina bilder!
    Ha en fortsatt skön sommar!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Inte jag heller, men nu känns det nästan som jag varit där. Tack vare dina tidiga fotorundor med spegelblankt vatten, fina byggnader, kända och ökända djur. Har vi den sortens tall i Sverige? Det får jag googla på. Annars får den ju det knepigt här. Tack än en gång. Men ni sätter väl inte in bobilen än? Så det kan bli mera. / Britt

    SvaraRadera
  5. Ändå såg du en massa fint där, trots du inte visste vad du skulle leta efter!

    SvaraRadera
  6. Vilken mydig stad! Love it! Dörrarna är ju såååå läckra, riktiga konstverk!
    Det enda som saknas på bilderna är väl en blå himmel, då hade de varit helt perfekta;-)

    SvaraRadera
  7. På den tiden kunde arkitekterna få till vackra byggnader minsann! Önskar att dagens byggen var något mer än bara lådor och glashus. Hudiksvall ser ut som en charmig stad.
    Har aldrig sett en sådan härlig fågel förut! Kalasfina bilder på den lille rackaren :-)

    SvaraRadera
  8. Å så fina bodar längs vattnet, det är så fint med falurött i långa rader längs vatten! Grattis till att träffa på nötkråkan. Vilken fin fågel med prickar och allt :-) Grågåsen var mindre trevlig, de är inte särskilt godmodiga av sig och den där verkade ju livsfarlig hahaha :-) Arbrå är en trevlig liten plats, där bor syrran med familj i ett litet gulligt stenhus mitt i byn! Norra Sverige är en underbar landsända om man frågar mig :-)

    SvaraRadera
  9. Vackra bilder från vårt fina Sverige.
    Du hittar alltid så bra motiv att visa upp för oss!
    Någon sibirisk nötkråka har jag aldrig sett - så fin den är.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Jaa, jag vet ingen som hittat så mycket fint och vackra hus , älvar, dörrar, Var får Du allt ifrån. Du lilla vän har lärt den här gamla käringen
    jätte mycket. Underbart att läsa, sen går jag ofta tillbaka och bläddrar igen.
    Tack för du finns i blogglivet. Välkommen hem till Din egen Boplats. En underbar Dagbok är det att läsa i.

    kram Hajan

    SvaraRadera
  11. Underbar miljö i staden, jag har dessvärre nog bara hastat förbi Hudik på väg uppåt landet...
    Ju längre jag lever desto mer förstår jag hur lite platser jag besökt...och tiden är knapp! Men, jag tröstar mig med att jag lär mig massor av att läsa bloggar, titta på teve osv. Man kan inte vara överallt och man hinner inte insupa atmosfären runt vår glob. Men en sak kan jag säga, ge mig ett liv till efter detta, och det ska tillbringas på resande fot....innan alla krämpor sätter in! När och fjärran ska jag då skriva på min brevlådesadress...
    Kramiz

    SvaraRadera
  12. En fin stad med mycket intressant. Vilka härligt vackra portar du hittat i staden ! Det finns så mycket att upptäcka och med kameran i handen är man uppmärksam och du har funnit mycket.
    Nötkråkan var häftig ! Aldrig sett en sådan heller.
    Önskar dig en fin ny vecka !
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)