onsdag 26 augusti 2015

Stampens kvarn, Grebban och naturstigen...

Morgonpromenaden började vid kvarnen... på andra sidan den gamla landsvägen ligger kvarndammen... så stilla, så fridfull.
 Jag följde stigen runt, först över en bro...
... .sedan över den vita lilla bron och förbi bänken...
Stannade upp en stund och tittade på änderna som hade lite morgonbestyr med att putsa fjädrarna... visst ser de ut att njuta av morgonsolen :)
Gick över landsvägsbron mellan dammen och kvarnen... 
... och kom upp till gång/ cykelvägen, där det blev vägval... ville ju gå en bit åt bägge hållen - valde att gå till vänster först... bara ett par hundra meter bort hittade jag den här gamla byggnaden... och jag som gillar gamla hus kunde förstås inte låta bli att ta några bilder.
Mötte ett par trevliga damer som liksom jag var på tidig morgonpromenad, utan kamera, men med stavar och liten hund...
Vi började prata... och efter en stund började den ena damen att skratta... -Nu blev det visst väldigt mycket dialekter här, sa hon, som pratade riktigt bred värmländska till oss - en västgötska och en östgötska... och det hade hon ju helt rätt i :)

Blommor kan vara vackra även när det blommat färdigt... det mesta går i olika gulbruna nyanser, men den fina vädden lyser fortfarande upp dikesrenarna.
Vände och gick tillbaka... vek av från gångvägen, följde landsvägen åt höger och såg att jag var i ett litet samhälle som heter Grebban...  en riktigt lantlig liten idyll.
Såg ett par hästar som betade i en hage... ville gärna hälsa på dem, men skrämde dem visst. Hästar är flyktdjur... vilket de visade genom att rusa iväg i full fart.
De lugnade sig strax och kom nyfiket gående tillbaka - inte fullt övertygade om att jag var ofarlig. De vågade inte komma fram till staketet, men jag fick njuta av dem på håll i alla fall :)

Vände igen och gick tillbaka till därifrån jag kom... gick förbi Stampens kvarn... fick syn på den här skylten... och kunde förstås inte låta bli att gå ner för trappan, som ledde ner till Hjoån...
En fantastisk naturstig som slingrade sig bredvid vattnet, som stundom flöt stilla och stundom forsade lite. Passerade en ruin efter någon gammal byggnad... bra med trappor och spänger som gjorde det enkelt att ta sig fram.
Kom fram till en damm... skymtade en röd tegelbyggnad och hörde ljudet av forsande vatten...
Jag hade kommit till Grebbans kvarn... byggd 1902, på samma plats där det tidigare fanns en kvarn från 1600-talet och 1925 utökades kvarnen med en kraftstation. Kvarnverksamheten lades ner på 1930-talet och  förföll därefter alltmer...
Byggnaden totalrenoverades och nyinvigdes 1995 och används numer till utställningar och musikevenemang. Känns bra att den gamla kvarnen fått ett nytt liv :)

Här vände jag...  klockan hade sprungit iväg och Lasse undrade nog vart jag tagit vägen... nästa gång ska jag gå hela stigen ner till Hjo... det här var bara halvvägs.
Tillbaka vid husbilen... tog en dusch och fikade innan vi fortsatte  de få milen till Karlsborg, där vi efter att ha handlat lite parkerade vid gästhamnen... billigt och bra och här finns allt man behöver.
Utsikt över Bottensjön, med Karlsborgs camping på andra sidan.  På eftermiddagen byttes det soliga vädret mot åska och regn, som snabbt drog förbi...

Fortsättning följer...

Tack till er alla som läser och kommenterar... det värmer ska ni veta :)

Ha det gott!





14 kommentarer:

  1. Helt underbara bilder!

    Stampens kvarn får vi allt sätta på " Listan"!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för ytterligare en fin rundtur :)

    SvaraRadera
  3. Hellre fly än illa fäkta är väl hästarnas devis. Jag red en sommar en häst som var vansinnigt rädd för kor. Så fort han kände lukten (på avstånd) skenade han i total panik... Stackarn. Undrar vad han varit ned om?

    SvaraRadera
  4. Tack för härlig promenad, lite grann som ett äventyr.
    Fina bilder, fina upplevelser.
    Det är sådant som vi lever på, som vi tar med oss i vardagen, som lyfter oss
    Nu i dagarna matas vi av så mycket eländes eländen så det är viktigt
    att lyfta fram allt det fina vi har omkring oss.
    Tack för att du gör det!

    SvaraRadera
  5. Vilken fin morgonpromenad - igen. Ofta är det stilla och fint på morgnarna, vilket syns på bilderna. Men hästbilderna var det fart i. / Britt

    SvaraRadera
  6. Vilket fantastiskt promenadstråk! Ser så rofyllt ut. Änderna var verkligen för söta med sina putsbestyr och hästarna var underbart vackra :-) Undrar om det är två rätt så unga hästar.

    SvaraRadera
  7. Jag gillar promenaden tillsammans med dig, tänk vad mycket det finns att se och upptäcka. Dina bilder är väldigt beskrivande....
    Kramar♥

    SvaraRadera
  8. Fantastisk promenad! Så vackert!!!
    Ja, börjar man gå så är det svårt att sluta innan målet är nått....
    Ha det fortsatt fint, även om väderleken är en annan nu!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Naturstigen är nästan magisk att gå. Kram

    SvaraRadera
  10. Åhh, är ni ute å åker igen. Vi har inte varit ute på tre veckor, sedan vi kom hem från sommarsemestern. Men nu på fredag blir det en kort liten tur igen äntligen. Tack gör dina berättelser och bilder, hade gärna promenerat med dig! Kram

    SvaraRadera
  11. Vilken fin naturstig! Jag blir så glad när man lägger spångar, trappor od så att man kan komma fram. Och att man skyltar! Ha en fortsatt bra resa!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  12. Inte dumt med morgonpromenader. Dom är nästan bäst, iaf ibland. Sån tystnad och en särskild doft ute och fotar man är det så fint ljus att fota i. Underbara bilder du levererat från din "lilla" tripp :)
    Den lilla vita bron ser nästan ut som om du varit i Monets trädgårdar. Vackert !
    Visst är änder fina och det är inte så konstigt som de putsar sig. Fint du fångat dom i sin ansning av sin vackra skrud.
    Så fint du fått till vattenfallet ! å snyggt !
    Ha det gott !
    Kram

    SvaraRadera
  13. jag är en väldigt berest bloggare som genon bloggvänner reser jämt - precis som jag alltid tyckt och tänkt och känt ... tack Anki för bilder och text som guidar mig!
    Stor resekram!

    SvaraRadera
  14. Älskar att följa med på dina tidiga morgonpromenader utan att själv behöva gå upp i åttan:-)
    Å de gamla tegelstensbyggnader mumsar jag i mig. Älskar sådana hus. Här i Stockholm bevaras tyvärr få, de rivs i stället, vilket gör mig störtförbannad.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)