torsdag 13 augusti 2015

Ingen rök utan eld...

... och det var det ju inte...
Var på väg in till sta´n när jag såg att det rök rejält lite längre fram... när jag kom närmare såg jag att det brann i diket och upp mot skogen. Ringde 112 förstås... 
Strax efter mig kom först en kille i traktor och så en man i en personbil.
Med förenade krafter tog de sig an branden... försökte med brandsläckare som inte fungerade... slog med en jacka... och till sist med granris, vilket gjorde susen! 
 Efter ca 10 minuter kom brankåren... då var det mesta redan släkt, men det glödde lite och rök rejält... så det blev jobb för dem också. Jag kunde inte göra mycket... iklädd sandaler trampar man inte omkring i eld och glöd... men kameran fick jobba lite.
Jag fortsatte till sta´n  och gjorde mina ärenden. 
När jag kom hem fick jag se de vackra skalbaggarna på läkesilveraxet... gräsgrön guldbagge... som smaragdgröna smycken...
En ensam liten röd vallmoblomma vid en av foderplatserna i skogen och mina klematis som jag trodde försvunnit... det finns saker att glädja sig över :)
 Glad blev jag också på min skogspromenad... äntligen lite annat i svampkorgen än kantareller!
Tegelsopp, snöbolls- och skogschampinjoner...
... mer strävsoppar, en karljohan, blodriskor bleka taggsvampar, kremlor
 och mjölskivlingar... härligt!

Nu hoppas jag att vädret fortsätter vara lite blandat för då blir det strålande tider i svampskogen :)

Ha det gott!

13 kommentarer:

  1. Vilka bilder från skogsbranden! Dom borde du ha sålt till någon lokaltidning. Jag menar du var ju först på plats, larmade, åsså gjorde ju killarna i efterföljande bilar en fantastisk insats. Sådant borde man skriva om! Det är ju en hjälteinsats - tycker jag iaf.

    Den där Karljohan skulle jag kunna döda för kan jag säga. Gillar faktiskt den svampen minst lika mycket som kantisar. Å den där läckra skalbaggen är ju in min favo färg limegrön så - WOW:-)

    SvaraRadera
  2. Det var inget dåligt reportage dagens händelser, och underbara bilder från Skogens skafferi. Du är jätteduktig med din kamera.
    Branden var ju bra att Du såg också.
    vi tackar för dina Axplock

    SvaraRadera
  3. Oj, vad du fick vara med på. Jag minns en gång när du råkade ut för kalvfödsel.
    Och så svamp förstås. Det har du ögon för. / Britt

    SvaraRadera
  4. Vilken tur att branden inte spred sig! och bra att så många hjälptes åt att släcka. Vacker skalbagge, kul att få reda på vad den heter för jag fotade en lika dan härom dagen! Må så gott! /Lotta

    SvaraRadera
  5. Ja nu är det torrt i markerna efter en lång period med sol!
    Härligt men man får vara försiktig med grillen!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilken insats!
    Jag fastnar för skalbaggarna i läkesilveraxet! Så vackert, klara färger och sällsama skönheter i samspel.. Växten ny för mig.
    Så kan en ju också tänka när andra svampar dyker upp ... :-) än kantarellen!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Tur det inte blev allvarligare än så, med branden! Du är en flitig svampplockare!

    SvaraRadera
  8. Vilken tur att de rådiga herrarna fick släckt det mesta och att brandkåren hann fram för att ta det sista! Dramatiska bilder!
    Önskar att jag vågade mig ut för att leta svamp, men jag blev fästingbiten och fick borrelia senast, så nu vågar jag ingenting. Dessutom är jag usel på att hitta ätliga svampar.
    De baggarna är verkligen vackra.

    SvaraRadera
  9. Jag tror du kommer att få bygga en koja ut i skogen så att du har riktigt nära till svamparna i år. :) För det verkar vara hur mycket som helst.
    Roligt för dig, tycker jag, att du kan njuta av rikligt med sådana.
    Å vad vacker baggen var ! Tänk vilka färger naturen har skapat för djur och insekter.
    Vilken tur att elden inte hann sprida sig. Det var rådiga människor som grep in och säkert räddade något som kunde blivit värre.

    Önskar dig en trevlig, skön helg !
    Kram

    SvaraRadera
  10. Skönt att det gick och släcka relativt smidigt ändå, inte kul när det brinner i skog och mark. Jag fick en korg med kantareller igår så nu har jag allt fyllt på i svampförrådet också. Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
  11. Jag var ganska skarp och hotfulll, mot några småungar, som lekte med eld i vår skog, intill vårt hus. Svaret jag fick den gången var: "Du får inte hota oss". Skönt att det gick bra denna gången

    SvaraRadera
  12. Oj, tänk vad fort elden kan sprida sig!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  13. Hej på dig! Hos mig råder fullkomlig svamptorka, gårdagens kantareller vägde noll och ingenting och ingen annan svamp finns att finna. Alldeles för torrt nu fast det regnat så mycket hela sommaren. Men jag minns att du inte hade någon svamplycka ifjol så det kanske är din tur nu...
    Ja tänk, nu har snart sommaren gått, o min favorittid stundar. Men jag njuter mycket av den vackra augusti också, men inte en gång har jag badat i sommar. Otäckt med bränder, far min var brandman och jag är uppväxt med skräckhistorier...
    Kram från pörtet

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)