torsdag 20 augusti 2015

I väntan på...

... att få hem husbilen igen... ja, vad gör man... förutom de vardagliga sakerna man måste göra? Jo, man går ut med kameran förstås...

I morse kl. 5, då såg det ut så här... ett alldeles speciellt ljus...
... med nästan självlysande blommor.

Känner mig lite deppig av att svampen som verkligen var på G för ett par veckor sedan, nu torkar bort...
... nu har jag ju kantareller så jag klarar mig... men det är ju trist ändå.
Hittade i alla fall en riktigt fin blodsopp...
 ... och en perfekt kungschampinjon... ca  2 dm i hattdiameter och då var den ändå inte fullt "utslagen"...
Den godaste champinjonen om du frågar mig... går aldrig att jämföra med de odlade som finns i grönsaksdisken... och speciellt inte om du gör som de flesta och köper de vitaste, hårt knutna... de är omogna och har nästan ingen smak!

Igår på e.m. blev det en kamerarunda i trädgården... gillar fackelblomstren som hittat hit till dammkanten, älskar min röda clematis som blommar så villigt varje år, anisisopen som självsår sig till både humlornas och fjärilarnas stora glädje...
 ... och ringblommorna som också självsått sig här. Däremot borde inte den gula löken gå i blom, men de är ju fina de också :)

Tittade efter fröhus... och visst kan man väl säga att nyponet är ett sån´t. Vallmons frökapslar gillar jag...
 ... men stora blåklockan och aklejan har också fina fröhus.

Den här lilla gräshoppan hade landat i hallen... och fick agera fotomodell... 
En gulröd blombock  hamnade också på minneskortet... och visst förstår man varför den hör till familjen Långhorningar  :)
Nu ska jag först sätta igång tvättmaskinen... sedan en tur till affären och så ta itu med lite trädgårdsarbete... och fortsätta vänta på att sonen kommer tillbaka med husbilen.
 I morgon blir det då att packa och så styr vi ut på ännu en liten tur :)

Ha det gott!


16 kommentarer:

  1. Nu har jag inte letat efter svamp men jag har undrat vilken svamp vi får mest av efter kantarellerna.
    Ha en riktigt bra !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror på... kremlor brukar det kunna bli mycket av och även olika soppar... ja, och så trattkantareller och trumpetsvampar förstås... men det behövs regn... mycket regn!

      Radera
  2. Vilket härligt ljus det var sådär mitt i natten i augusti :-) Som du kanske förstår är jag något av en sjusovare och gärna längre om jag fick styra och ställa helt som jag vill.
    Den lilla gräshoppan var verkligen en fin fotomodell och även baggen förstås.
    Tråkigt att svampen torkar bort för dig, men det kanske kommer fler i höst.

    SvaraRadera
  3. Många fina bilder! Ha en trevlig tur nu då :)

    SvaraRadera
  4. Hur gör man att vara vaken klockan 5 på morgonen??????? Att vara vaken klockan 01:00 har jag då inga problem med...

    Ja, för dig som vampexpert är det ju inte så roligt att se svamparna torka bort. Jag menar det har ju regnat hela sommaren och bara varit soligt i mindre än två veckor. Jorden borde ju suga upp allt vatten tycker man, specielllt i skuggan i en skog. Ja, det är förstås så som en asfaltbonde tänker.

    Å champinjonerna hos ICA är alldeles för hårt dragna. Smaken är faktiskt obefintlig, där håller jag verkligen med dig.

    Fantastiska bilder igen såklart!

    SvaraRadera
  5. Nu har jag läst ikapp lite hos dig. Här inne hittar jag alltid så tjusiga bilder på i stort sett allt. Det finns nog inget som du inte kan fånga på bild. Det har inte varit mycket tid över för bloggläsning, men på lördag är huset tomt, och då får jag försöka hålla mig sysselsatt med allt mellan himmel och jord, så jag inte börjar klättra på väggarna. Kram

    SvaraRadera
  6. Du ska se att det kommer regn snart och då skjuter dom upp som skott ur marken.Vad det nu blir.
    Trattkantareller kan det ju bli. Här har dom hållt sig borta några år.

    SvaraRadera
  7. Jag tittade på tallört i boken men tyckte att den var så klen så jag tänkte att det kanske inte ärden.
    Tusen tack för svaret :)

    SvaraRadera
  8. Visst var det vackert klockan 5 på morgonen. Men ändå...
    Förstår att du saknar svampen, det är ju ett av dina stora intressen. Jag som ingen hittar, gör det inte så mycket./ Britt

    SvaraRadera
  9. På rull i morgon igen, trevligt!
    Bobil är bäst!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Fina foton som vanligt, men ack så tidigt du är uppe. Kram

    SvaraRadera
  11. långhorningarna verkar ha jobbat förr som modell hos dig, de ställer ju upp sig riktigt modemedvetna kan man säga., betalar
    du bra i timman eller så.
    Fina bilder som vanligt, Du är en pärla

    SvaraRadera
  12. Att orka gå upp kl 5......nej men sitta uppe halva natten är inga problem för mig. :)
    Vi har inte kollat våra svampställen ännu, sommarsvampen ligger i frysen.
    Bilderna på de olika insekterna är ju fantastiska.
    Vist är frökapslarna minst lika vackra som blommorna.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Morgondimman är verkligen vacker, när den ligger en bit ovanför marken och man anar solen!
    Svampen, ja, den är verkligen torr nu, men vi hittade en del på lite fuktiga ställen...
    Önskar er nu en skön resa!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Ja visst är det synd om er svamp plockare, men så är det, alla måste få sin beskärda del av det de önskar mest.
    Jag tor nog att solen och värmen har varit nr. 1 på önskelistan, ja sen när regnet väl kommer, då kommer det att växa fort.
    Förra året regnade det mycket i augusti då fick du mycket i din korg.

    Vilka underbara bilder du kan ta på dessa småkryp och jag vet ej vad de heter ens, mer än gräskoppor, hi hi . . . .
    Men din kamera kan verkligen gå nära in på deras liv.
    Gillar också nypon och vallmokapslar . . . .

    Ha en skön tripp, vi är hemma hela veckan men inte på lördag ifall ni är i närheten så vet du vad jag sagt innan, det gäller jämt !
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  15. Du är bara så mycket fotograf Anki!
    kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)