lördag 15 augusti 2015

Morgon i sta´n...

Hörde på radion och läste i lokalpressen att det just nu var extra fart på Strömmen genom hemstaden. Det ville jag ju inte missa... så igår morse åkte jag för att dokumentera lite.

Åkte hemifrån vid ½ 6... och i backarna före Trälsäter träffade jag den här snyggingen! Han sprang över vägen precis framför bilen, men stannade och var nog lite nyfiken på mig...
Sällan de går alldeles ensamma, men det gjorde han, den unga dovhjorten. Kanske var flocken i närheten, men jag såg i alla fall inte till dem.

Lugnt och fridfullt - ingen trafik så här dags och gott om parkeringsplatser även mitt inne i centrum.
Parkerade och gick in bakom de Geerhallen till vattenfallet...
Jo, det var verkligen full fart på vattnet! De mörka fläckarna på himlen är vattenstänk...
Till vänster, under bågarna, som är rester efter den gamla vattentuben till kraftstationen... där går promenadvägen... och där stänkte det rejält.
Tog ändå den vägen och kom fram "på framsidan"...
Här finns en trevlig restaurang, Enoteket... jag gillar deras nedfällda port :)
Passerade Arbetets museum och schweizeriet på Speyermans holme vid Stadsmuseet... 
Framför mig var Bergsbron...
 ... fortsatte trappan upp, vände på huvudet och såg skylten med skuggorna... så fint med solljuset mot den vita väggen...
Uppe på bron... vänder mig först mot öster... en av Norrköpings mest kända byggnader, Strykjärnet... det är här Arbetets museum finns. Har ni inte varit där så rekommenderas ett besök - mycket att titta på - gratis inträde och en restaurang med god mat!
 Går över Kungsgatan och tittar åt andra hållet... mot den ganska nya bron "Campusbron"... stadens mest onödiga bro om du frågar mig! Den var ofantligt dyr - den budgeterades till 6 miljoner, men slutnotan blev 18 miljoner!... och den stör utsikten mot Drags!  Det går att gå på Bergsbron, som jag står på... 
 Hur som helst... här står jag ändå på "De latas bro", som den ibland kallas :)... och vattnet forsar med full kraft!
 På tillbakavägen till bilen... det blev några bilder utan vatten också... tagna från Kvarngatan...
 På gatan ligger ett enda gammalt trähus kvar... hoppas det får vara kvar i framtiden också. Tror det är skyddat mot rivning, men känner mig långt från säker när jag ser hur det ser ut.
Så till sist... ett collage till BP, som älskar byggkranar!

Nu har jag låtit dig ta del av min tidiga morgonpromenad längs Strömmen i min älskade hemstad - favoritstaden - Norrköping... och önskar alla en fin fortsättning på helgen!

Ha det gott!


15 kommentarer:

  1. VILKEN UNDERBAR PROMENAD OCH SÅ BRA DU BERÄTTAR. JAG ÄLSKAR JU NORRKÖPING SOM DU NOG VET.
    I DET GAMLA, GAMLA TRÄHUSET, BODDE OCKSÅ FÖR 100 ÅR SEN, EN FAMILJ SOM HETTE SJÖGREN I EFTERNAMN.
    MREN DET ÄR JU MÅNGA SOM BOTT DÄR, VÄLDIGT ENKELT OCH MAKABERT, SOM DET VAR PÅ DEN TIDEN,
    HOPPAS DET FÅR VARA KVAR SOM ETT MINNESMÄRKE.

    SvaraRadera
  2. Så mycket fint Norrköping har att erbjuda. Maken är uppväxt där, men vi har inte så ofta varit där. Och numera aldrig. Men jag ska visa honom bilderna. / Britt

    SvaraRadera
  3. Till att börja med: 1 000 tack för dessa läckra kranar och länken. Jag bara njuuuuuuuter. Ja, det gör jag faktiskt också när jag tittar på din bildkavalkad. Norrköping är en väldigt vacker stad. Å som du säger morgonljuset i bilderna har "det" faktiskt.

    Precis som du hatar jag när man bara river våra gamla kulturskatter som man med lite god vilja skulle integrera på ett vackert sätt i alla nybyggen som ändå bara ser ut som skokartonger...

    Vad gäller bron håller jag också med dig. Tycker den passar inte alls in i biden jämfört med den gamla bron. Här kunde man också kommit på något mera estetiskt tilltalande.

    Man skulle kanske bli stadsarkitekt;-)

    SvaraRadera
  4. Vilken ljuvlig morgontur, härligt att gå runt i en stad innan den riktigt har "vaknat", och vilken himl tur du hade som fick träffa på den vackra dovhjorten, jag hade direkt trott att det var ett rådjur, en äkta "Bambi" Så mycket naturmänscha är jag! Och fina bilder får du till som vanligt. Jg gillar också när det "målas" på det där viset på portar och väggar. I Gävle har jag för mig det står en man på stege mot en husvägg, en målad sådan men det ser väldigt naturtroget ut. Tack för den fina morgonpromenaden!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar "snyggingen" mest, den var riktigt bra. Kram

    SvaraRadera
  6. Industrilandskapet i Norrköping är den finaste bevarade industrimiljö vi har i landet tycker jag!

    Fina bilder!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Så här på söndagsmorgonen rumlar jag runt i Norrköping och det känns som jag är där på riktigt :-) MBF blir mitt omdömme !! :-)
    kram

    SvaraRadera
  8. Tack för trevlig och intressant vandring genom din stad!
    Härliga bilder.

    SvaraRadera
  9. Otroligt fina foton på den vackra hjorten! Vilken tur du hade att han ville vara fotomodell.
    Som vanligt har jag fått en trevlig stadsrundvandring, med härliga bilder på vatten och hus :-)

    SvaraRadera
  10. Norrköping är allt en bra fin stad :)
    Tack för bilderna - det var verkligen fart på strömmen!

    SvaraRadera
  11. Vilken fin promenad i den fina staden Norrköping. Jag tycker jättemycket om den staden, men har inte varit där på länge, men den var lagom stor och så allt vatten, tycker det var så fint! Trevligt reportage!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Du bor i en vacker stad och att ha ett vattenfall mitt i stan måste väl vara härligt. Snyggt

    SvaraRadera
  13. Vilken fart det var på vattnet och vad himla fins det är där. Vilka härliga promenader du får där runt det vattnet.
    Tack för detta.
    En dovhjort hittade du också.
    Tjurarna går tillsammans nu eller ensama. Hindarna har ungar och har annat att tänka på.

    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  14. Underbara Bambi ! Vad härligt att få träffa söta Bambi utefter vägen. Jag har mycket att upptäcka i Norrköping förstår jag. Härliga bilder från staden.
    Ha det det gott resten av veckan !
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)