lördag 28 mars 2015

Lördagstemat - fotografering

Livsrummet är den som givit oss månadens teman... och veckans uppgift är Fotografering.

Ni som följt min blogg vet att ett av mina stora intressen är just foto och kameran är min ständiga följeslagare.
 Min första kamera fick jag av farmor och det var en lådkamera som hon haft sen strax innan hon gifte sig 1930... här har hon fotat min pappa (f. 1931) i alldeles för stora kläder :)
Och just den kameran fick jag alltså överta något år innan jag började skolan...
 Nu står den tillsammans med andra gamla prylar i "nostalgihyllan".
Många, många år efter att jag använde den för sista gången upptäckte jag att det fortfarande satt en rulle i kameran. Vi trodde förstås att den skulle vara helt förstörd, men lät ändå framkalla den... och se där... några foton från Norrköpings Ridhus, sent 50- tal...
LOA... då ung ryttare... senare ridskolechef... nu med "hästgård" utanför Vadstena.
Under åren som sedan gått har flera olika kameror passerat. min ägo...
Bilder lånade på olika sidor på nätet...
Så småningom blev det en systemkamera, en Minolta som jag utrustade med olika objektiv och som hängde med i många år. Då, på den analoga tiden... då var man mer noga med vad  man fotade... och hur. Det var dyrt att framkalla och ofta blev det inte alls som man tänkt sig.

Så kom då digitalkameran... min första köpte jag 2005... och det har blivit några stycken fram till den jag har idag, en Canon PowerShot SX50 HS, en kamera med fast objektiv som jag är så nöjd med. En del ser ner på den här typen av kameror... det är liksom inte lika fint, som att ha en stor kameraväska med flera olika objektiv... men för mig är det en frihet att slippa släpa på en så´n :)

Nu är jag ju även nybliven ägare av en modern telefon med kamera... det är väldigt praktiskt... men än så länge så föredrar jag den "riktiga"... 

Tack Englundskan för trevliga teman...
Nästa månad tar Gnuttan över - alltid kul att se vad det blir för nya teman :)

Vill du se vad de andra har skrivit om Fotografering... titta då under fliken Lördagsbloggare, där du ser vem som bestämmer våra teman och vilka vi är... :)
Om du också vill vara med så hör av dig till någon av oss...

Ha det gott!

23 kommentarer:

  1. Du är en av de jag bildbeundrar, du fångar så ljuvligt helhet och detaljer! Mina ÅÅÅ utbrist har blvit x flera här
    Tjusiga bilder de svartvita, din pappa i storkläder speciell. Roligt också ta del av din kamerahistoria,
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Måste vara kul att ha nostalgiprylarna kvar!

    Att du är en mästare på foto vet vi ju!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det temat är ju som klippt och skuret för dig. Jag vet ingen som kan ta så fina foton som du. Digitalkamera tycker jag är en fiffig uppfinning, för jag är inte alls bra på inställningar och sånt... jag vill bara plåta och ladda in bilderna i datorn. Enkelt ska det vara. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  4. Du tillhör ju också de där med "fotografiskt öga" - som kan lyfta fram detaljer i vardagen så de blir synliga! Ibland har jag tänkt att det vore roligt med en enkel systemkamera, jag skulle aldrig orka hålla på med olika objektiv. Kanske något liknande som det du har? Helst en med trådlös överföring, så man slapp hålla på med sladdar och grejer! Gamla kameror kan verkligen framkalla nostalgi! Och nu märker jag att jag är gammal när jag tittar på din nostalgihylla på bakpulverburken och tänker att den är väl inte gammal, det där var ju alldeles nyss som burkarna såg ut sådär. Att jag inte sparade en! Kram och ha en fin fortsatt lördag :-)

    SvaraRadera
  5. Jag har också fat många olika kameror genom åren men sista tiden har jag haft en digitalkamera som är liten och nätt. Nackdelen är att den är så seg så det går inte att fota något som rör sig det minsta och som du vet finns här många djur. Jag har också en stor kamera men den känns så klumpig med sina stora objektiv och inget man stoppar i fickan precis

    SvaraRadera
  6. Detta var roligt att läsa som vanligt hos Dig. Men denna gång var det ändå roligare, jag är liksom din pappa född 1931, Min första kamera var en lådkamera som jag fick efter mina föräldrar. Herre Gud vad jag fotade

    SvaraRadera
  7. man hinner ju inte avsluta förrän det hoppar i väg. Skulle även berätta att jag blev jätteduktig, för sen videofilmade vi både min gubbe och jag
    vilka minnen du plockade fram. Bredvid Ridhuset hade vi vår första Lott med blommor ,grönsaker och Kaninburar jättefina kaniner.
    Fina att äta med men det begrep jag inte då, utan de lurade mig och sa att nu har en kanin rymt igen, Detta var ju på 30 talet , fattigt så
    det var ju bra grejer att fylla ut med på matfronten. Nu lilla vän är jag klar.
    Kram från Norrköpingstösen Hajan

    SvaraRadera
  8. Ett tema som passade dig som handen i handsken.
    Litet kul att filmen gick att framkalla efter många år.
    En gång glömde vi vår kamera på en rastplats. Vi ringde till matstället - jo, den var inlämna. Och vi kunde hämta kameran på hemvägen.
    När vi tittade på bilderna såg vi två tjejer som vi inte kände igen. Det tog ett tag innan vi fattade, att upphittarna hade tagit kort på sig själva innan de lämnade in kameran. /Britt

    SvaraRadera
  9. Dregel, dregel vad gäller din kultiga lådkamera! Maken samlar också på gamla gofingar fast han sällan fotar.
    Tycker du gör helt rätt med val av kamera. Jag kör ju ännu mindre. Glädje kallas det. Kameran är ju alltid med i handväskan, det är ju då himla bra!

    Toppen bilder som vanligt:-)

    SvaraRadera
  10. Visst är det kul att fotografera!
    Jag har ju också kamera men.....
    mobilen är ju så mycket smidigare och den
    har man ju nästan alltid med sig så det blir mest foto med den!
    Men om det ska plåtas på "riktigt", då är systemkameran oslagbar.
    Ha nu en fortsatt härlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Vilken intressant fotohistoria. Känner igen vissa delar från min egen historia.
    Vilken underbar bild av din far!

    SvaraRadera
  12. Så roligt att läsa. Tänk att du till och med har den där gamla kameran kvar!
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  13. Den första bilden är verkligen fin!
    En sådan som borde förstoras och hängas upp så man blir glad varje dag av att bara se på den.
    Du har så rätt, man var noggrannare med fotograferandet tidigare på den analoga tiden. Det kostade många slantar
    att framkalla bilderna. Det syns bra i våra albumar...både bra och mindre bra har fått plats, man kastade helst ingenting.
    Nu är det andra visor som sjungs...lätt att radera och lätt att knäppa precis hur mycket som helst
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  14. Visst är digitalkamerorna en befrielse och de tar mycket bättre bilder än smartphonerna,

    SvaraRadera
  15. Varför sparades inte våra kameror sen förr också ;.)
    Fina foton och en bra text! Bäst är det när du skriver om hur viktigt det är att ha en kamera som kan följa med oavsett var man går. Bara ta upp kameran och sen skjuta av mot motivet *tumme upp* Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
  16. Du skulle kunna öppna ett litet fotomuseum! Fantastisk samling retrokameror. Och helt otroligt att den gamla filmen i kameran gick att framkalla.

    Det du skriver om planering och sparsamhet på den analoga tiden stämmer verkligen. Jag hade en Rolleiflex (spegelkamera) i många år där filmen hade 12 rutor, 6x6 cm. En sådan rulle kunde räcka någon månad och det gällde att vänta in rätt tillfälle, bra ljus osv. Och så var det alla manuella inställningar. Inte precis en kamera att fånga motivet i flykten... Några bilder blev riktigt bra. Många fototillfällen missade jag. Så jag är lite kluven till dagens möjligheter och försöker kombinera analogtidtänket med dagen möjligheter. Hmmm... det där blev visst lite snårigt!

    SvaraRadera
  17. Fantastiskt att filmrullen fortfarande var intakt! Det tänker jag ofta på, vad lämnar vi efter oss till kommande generationer med dessa digitala bilder...oroande men ändå praktiskt som det är nu. Och jag håller helt med dej, varför släpa på en massa objektiv när man kan göra det lite enklare för sig? Jag använder sällan den "gamla" kameran, och jag ser inte skillnad på bilderna heller. Nu ska jag väl kanske inte skylla på kameran där, det är nog mer den som står bakom som är skyldig till det...
    Nu ser jag fram emot kommande fotorunda...och då är jag innerligt tacksam för att vi är inne i den digitala ålder, annars hade det blivit många rullar i fickan, eller begränsning av objekt...
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  18. Å, vilken nostalgitripp! Kul med filmrullen kvar och att den gick att framkalla. Filmrullar var grejer det! Har nog fortfarande några oanvända i frysen. Fick överta mammas lådkramera när jag var 6 år och på den vägen är det. Första instamatic kameran intjänades på att sälja jultidningar och när första systemkameran inköptes var det högtidligt. Den blev som en del av mig själv.
    Är inte riktigt kompis med mobilkameran heller. Än så länge använder jag den mest som stöd för minnet, men på mässor och sociala begivenheter åker den ändå fram.
    Trevligt inlägg!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  19. Har sagt det förut o säger det igen,du är såååå duktig med kameran!

    Ha det så gott...Kram

    SvaraRadera
  20. Mycket intressant att få följa med från början av din fotokarriär. Söndagskram Bosse

    SvaraRadera
  21. Hej! Jag har ingen IPhone o kameran på min mobil lämnar övrigt att önska så jag håller mig till min lilla Lumix. Vill nog snart uppgradera mig men har börjat undra om det kommer några nya modeller längre för nu är ju mobilkamerorna så bra att dom nästan konkurrerat ut de mindre kompaktkamerorna. Jag tycker till o med att din kamera är lite stor, får den plats i fickan? Sen vill jag redigera korten på en stor skärm annars ser jag ju ingenting, förstår inte dem som klarar av att redigera i mobilen.
    Vi har fått mera snö idag, det har vräkt ner blöt tung snö hela dagen. Lagom inspirerande. Men så är det så här års, läser jag tillbaka några år i bloggen sålåter det likadant varteviga år, och likadant ser det ut också.
    Kram och ha nu en ny fin vecka, april hägrar bakom hörnet

    SvaraRadera
  22. Vilket härligt kort det första på din pappa.:)
    Ha det fint! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  23. Vilken härlig kameranostalgi! Och helt otroligt att den gamla filmrullen gick att framkalla. På den tiden var man inte noga med ridhjälm ser jag ;-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)