lördag 7 mars 2015

Lördagstema - ansikte

Ny månad och ny "teamleader"... nu i mars tar bloggen Livsrummet över.

Så fort jag såg månadens första tema, som alltså är ansikte... så kom jag ihåg en gammal bok som fascinerade mig mycket när jag var barn.
Min farfar var mycket intresserad av historia och så ofta han hade tid satt han med en bok framför sig. Intresset för både läsning och historia fick jag nog från honom och just den här gamla boken, utgiven 1878 den minns jag så väl... och numer står den som ett minne i min bokhylla.
Boken är rik på illustrationer och bland det jag minns allra bäst är ansiktsteckningarna över olika folktyper.
 Nu tycker jag de är ganska förskräckliga, men då när jag var kanske 6-7 år, då var de spännande.
Numer är det säkerligen ingen som skulle komma på att göra ett sådant här porträttgalleri... men det var väl kanske så här man såg på olika människor då för nästan 140 år sedan. 

För att lätta upp det här inlägget lite, så kommer här ett par svampansikten...
... först den glada herr Luridiformis...
 ... sen  utomjordingen herr Geastrum....
... och till sist den yra fröken Perlatum  :)



Vill du se hur de andra deltagarna har bloggat på veckans tema, så titta in under fliken Lördagsbloggare.

Ha det gott!

17 kommentarer:

  1. De där ansiktena ser rätt arga ut, men en härlig bok att ha!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det var intressant med dessa poträtt, och hur vi tolkade dem då.
    Fast.......dina sista bilder var söta ansikten.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Ha ha Anki _ jag säger som du hos mig - upprepar mig ... men vad annat kan jag säga ... härligt och intressant inlägg, du knyter an allvar och lek!
    Lekfull kram o trevlig helg :-)

    SvaraRadera
  4. Ny header! Jättefin!

    En gammal bok med såna människoansikten minns jag också från min barndom! Jag tyckte de var rätt så intressanta! Det var inte så vanligt med invandrare där vi bodde när jag var barn så när man såg en mörkhyad tyckte man han eller hon såg lite exotisk ut! :)

    Dina svampansikten var söta och roliga! :D

    Ha en fortsatt riktigt härlig helg!
    Kram
    / Maria

    SvaraRadera
  5. Hej! Vilka nior! Skulle fungera fint som selfiesar på Facebook, hihi
    Tur inte de avbildade själva ser resultaten av teckningarna..
    Nå, nog kan vi alla se ut som spöken, jag tycker japanerna alla ser identiska ut och dom tycker detsamma om oss!
    Kram och ha en finfin helg

    SvaraRadera
  6. Fotografen Jimmy Nelson, som har en fin utställning på Fotografiska Museet i Stockholm, har fotograferat många av de urbefolkningar som brukade finnas avbildade i äldre böcker om olika folkslag. Men han har gett sig 17 på att avbilda dem i "bästa tänkbara ljus". Finaste kläderna, mest gynnsamma vinkeln. Ungefär som vi vill bli fotograferade. Och när han fått ihop till en praktfull fotobok åkte han tillbaka till alla ställen på jorden där han fotograferat och visade boken för dem som var med på bilderna. Imponerande projekt!

    Vilka gulliga svampansikten. Är det du som gjort dem?

    SvaraRadera
  7. Rent spontant tänkte jag på Jean M Auels serie om grottmänniskorna när jag såg dina bokbilder. Kul att du sparade den gamla boken.
    Åsså asgarvade jag när jag såg dina svampar. Sådana svampar gillar jag. Å såååååååå duktig du är i Photoshop. Dessa ansikten hade jag aldrig kunnat åstadkomma själv. Härmed har du fått en stor beundrare:-)

    SvaraRadera
  8. Känner mig som den yra fröken perlatum så här på kvällskvisten efter att ha landat hemma efter min spelning. Härliga svampiga uppsyner! Jag minns såna där ansikten från barndomen jag med. De måste ha gjort ett djupt avtryck någonstans, kanske tyckte man att det var lite spännande, som en fläkt från en främmande verklighet någonstans! Men nu känns det ju jättekonstigt att teckna/avbilda människor som olika "typer" liksom...

    SvaraRadera
  9. En ansiktsutställning! Det påminner mig om någonting liknande jag har sett om samerna.
    Svampansiktena är härliga :)

    SvaraRadera
  10. Tänk hur man kunde framställa människor förr! Och dela in dem i stereotypa folkgrupper. Men precis som du kommer jag ihåg fascinationen som liten att se dessa bilder. Och alla såg skrämmande och farliga ut. Sverige var verkligen en skyddad lite ankdamm då! Vi visste inte bättre.

    SvaraRadera
  11. En bra kombination av allvar och skratt! Fina ansiktsbilder!! Elisabeth

    SvaraRadera
  12. Underbart inlägg! Du är en fena på att göra om bilder - de är jättefina!

    Intressant att se att det här med rastänkandet kom så tidigt (eller ännu tidigare.) Nu skulle väl en förläggare bli åtalad om han publicerade en bok med den typen av bilder. De är dock inga karikatyrer av människor som man kan se i mina gamla tidningar.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Hi hi . . ..svampansikterna var riktigt häftiga, ja nog behövdes det lätta upp lite efter de andra avbildade ansikten.
    På något sätt minns jag att jag oxå har sett dessa, men var, när, hur det är frågan, kanske i grundskolan . . . .

    Ska du byta namn på din blogg eller vad ? !
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  14. Gillar verkligen dina underbara svampansikten! Ja tänk de där gamla böckerna är ju inte helt lätta att förhålla sig till.

    SvaraRadera
  15. Underbara ansiktsbilder och tack för dem ;-)
    Kul att du har kvar farfars bok *tumme upp*
    Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
  16. Även jag har minnen av en bok med "människotyper" i från min barndom.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)