lördag 21 mars 2015

Lördagstema - planering

Livsrummet har bestämt att idag ska vi blogga på temat Planering.

Gillar Gunilla Dahlgrens Lilla Fruntimmer med sina funderingar...
Han är förstås Lasse... han har inte sagt det rent ut, men jag tror han tänker det ibland... :)
Detta med planering är nu inte min starka sida. Tur att det finns hjälpmedel i form av en gammal hederlig väggalmanacka och numer även en modern kalender i smarta telefonen...
Nysnön som kom var då inte inplanerad!
Inplanerat är däremot start på Mulleskolan ... 

Ett problem återstår...vi vet inte var vi ska vara och får inte svar på våra mail... oproffsigt av mulleledarna... eller kanske har de ingen plan...
... men med tanke på helt oplanerad förkylning och pågående bihåleinflammation så är det kanske lika bra att vi väntar med mulledebuten till nästa vecka.

Planering är en process, som innebär att nå ett framtida mål genom ett systematiskt och målinriktat handlande från givna utgångspunkter... så står det att läsa i Wikipedia, som även gör en indelning i olika typer av planering...
De tre första har jag nog koll på men... antecipatorisk planering... det var ett nytt ord. Nu vet jag vad det betyder och kanske borde jag vetat utan att googla, men det gjorde jag som sagt inte.
Ungefär som när vi redan under vintern börjar planera inför sommarens resor... inte alldeles nära förestående... utan en planering för framtiden :)

Efter grovplanering bör man kanske göra en finare planering... men det är där det liksom tar stopp. Vill helt enkelt inte ha våra resor överplanerade... vill ha full frihet att ta ut svängarna eller  vända helt om ifall vi får lust...
Det här är bra tycker jag... för visst kan man göra en ny planering om det behövs...
Vill du se vad mina vänner i gruppen Lördagsbloggare har för tankar kring det här ämnet så titta gärna in till dem... du hittar dem under fliken med samma namn, högst upp på sidan under headern...

Ha det gott!


PS För er som undrar hur det gott med "prickiga hunden"... han mår bättre, men tyvärr verkar inte prognosen alltför god... berättar mer när jag vet mer... DS

22 kommentarer:

  1. Tror jag är hyfsat bra på att planera. Mulleledare var jag en gång i tiden :)

    SvaraRadera
  2. Jag följde länken och lärde mig att "små barn och andra djur än människan brukar anses ha brister vad gäller antecipatorisk förmåga". Samt Karin Englund, borde det ju stå. I alla fall om man menar att förutse och planera för sådant som kommer att hända längre fram. Men å andra sidan verkar det också betyda inlevelseförmåga i största allmänhet och att kunna föreställa sig både det ena och det andra. Som en allmän katastrofberedskap ungefär och det är jag ju rätt bra på. Eftersom jag inte tycker det är lönt att planera för mycket, för det blir ändå på något annat sätt för det mesta.

    Hoppas Skogsmullarna hör av sig, hunden mår så bra den kan och att ni får en fin helg!


    SvaraRadera
  3. Planering är i många sammanhang bra och nödvändigt!
    Men
    när det gäller bobilen är det ibland kul att bara åka dit fronten pekar!
    Förra sommaren bestämde vi oss för att åka iväg några dagar, det blev en månad i ett myggfritt Norrland!
    Det är frihet!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Du ska vara glad att du inte enligt dig själv kanske inte lägger ned alltför mycken tid på planering och framförhållning!! För att leva med någon som jag, som alltid har både plan B och C ifall A inte skulle fungera, det kan inte vara lätt!! Det går åt så förtvivlat mycket energi till att ha flera utvägar redo, och oftast helt i onödan...Däremot är det ju perfekt när man ska ut på husbilsturer...Fast nu har jag slutat, eller nästan iallafall, att göra resrutt och dra ut på skrivaren sen...
    Bihålorna...det är inte roligt det! Ett tips, köp dig en nässköljare på apoteket, första gången tror man att man ska drunkna, men sen...!! Sååå skönt.Sen hoppas jag förstås att förkylningen gett med sig ändå, men lite hjälp på traven så att säga.
    Prickiga hunden...usch vad det gör ont i mitt hjärta. Måtte, jag håller tummarna, måtte det gå att åtgärda på ett eller annat sätt. De blir ju som en kär familjemedlem.
    Och nu är det en salig man på väg hem från Bromölla. Trots dålig mottagning på mobilen så tror jag allt gått bra, han verkar ha fått med det mesta. Ibland kan det vara bra att han hör lite dåligt, för den där "grejen" till solcellen hade de inte hemma, och då hävdade han att den hade vi blivit lovade, så nu kommer den på posten. Det kan dom gott kosta på oss....
    Nu ska jag trotsa vädret och ladda för en eftermiddag på jobbet, hoppas det töat upp lite på vägarna.
    Ha det så gott vännen, krya på dej, och en extra varm och blöt nospuss till den prickiga!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Planering..... Ja, det gäller att skriva samma sak i alla almenackor ;-)
    Ha en skön helg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Planering är det värsta jag vet! Skittråkigt och så himla oflexibel. Jag vill ha utrymme för improvisation och överraskningar.
    Ja och den sistnämnda fick vi ju i natt - himla onödigt. Tur att eländet håller på att tina bort!
    Nu ska jag googla den där konstiga planeringen som jag inte heller vet vad den betyder;-)

    SvaraRadera
  7. Jag bara hälsar på utan planering, för jag tycker om att gästa er. Där tror jag att min höga ålder säger i från, visserligen behöver man ha
    men jag tager nog dagen som den kommer.
    Ha nu en riktigt bra helg ö,skar Hajan

    SvaraRadera
  8. Åååååå Mulleskola, det gick jag ju i när jag var liten.
    Ooooo vad kul det var och jag minns att jag var lite rädd för skräptanten. =)
    Blev mycket nostalgi idag =) För idag tog jag mig tid och stannade vid
    Nostalgiladan - du vet den med ut E4an.
    Men jag tror bestämt att de ville behålla alla sakerna själva, för det var f
    antasipriser på sakerna.
    Nä nu ska jag mumsa i mig nygjord blåbärspaj!
    Tjingeling =) Kram

    SvaraRadera
  9. Jaha, den där "anticeptiska" planeringen är den jag är riktigt dålig på. Men det lät som om man skulle kunna öva upp den lite grann! Du måste väl ha en plan B sa jag upprörd till min dotter när hon skulle ut och resa. "Plan B är för mesar" svarade hon kaxigt på unga människors vis. Skönt att vovven mår bättre men tråkigt om diagnosen är dyster:-(

    SvaraRadera
  10. Så det blev ingen prokastinering ... härligt Anki! Så Lasse passar in på G.D`s lilla :-)
    Gillar att ni reser oplanerat, med husbil går det ju som smort!
    Trevlig helg
    krm

    SvaraRadera
  11. När vi reser planerar vi inte heller särskilt mycket med undantag av att ta sig till och från flyget och boka flygbiljetter och hotell på nätet. När vi väl är framme vid resmålet tar vi dagen som den kommer. Vi bestämmer var och en åtminstone en utflykt som vi vill göra som den andra får följa med på och vara glad ändå. För det mesta har vi samma preferenser och det brukar bli bra.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  12. Antecipatorisk planering är nog det jag kallar livlig fantasi, dvs att kunna räkna ut vad som eventuellt kan hända om man gör si eller så. Allt det som ger oss säkerhetstänkande och tar på oss bilbältet och byter till vinterdäck. Fatalister är de som har för dålig fantasi och oförmögna till antecipatorisk planering och tänker "det drabbar inte mig". Fast sen är de tvärtom och köper lotter.....

    SvaraRadera
  13. Pricka hunden berör mig och jag hoppas verkligen att hundens problem går att lösa på något sätt. Bra i alla fall att hunden är bättre!
    Förstår inte att en del är så dåliga på att besvara mejl och ännu värre om det är självaste Skogsmullen ;-)
    Planerat att läsa hos dig om planeringen hos dig och nu är det också gjort *ler*
    Ha en bra dag fina du /kram

    SvaraRadera
  14. Både planer och oplanerat har sin tjusning. Du har gått till botten med problemet. / Britt

    SvaraRadera
  15. Oh, va roligt med mulle! Är det barnbarnen som ska gå? Med farmor kanske?
    Min tid som mulledare på 70-80 talet minns jag med glädje. Jag var en nitisk och planerande ledare i början, planerade våra träffar in i minsta detalj. MEN DET HÖLL ALDRIG! Barnen upptäckte så mycket själva, så det gällde att plocka fram kunskap om vad de såg istället.
    Vilken härlig tid det var, och som jag släpade på ungar, barnvagn, flanellograf (till mullesagan), och alla faktaböcker om i fall att!
    Tack för att jag fick minnas!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  16. Jag är en riktig planerare! Jag blir bara stressad om jag inte har en någorlunda klar plan framför mig!
    Den 6 april ska vi ha släkten på middag och jag har suttit med surfplattan i knäet och letat upp recept och skrivit ner precis vad vi ska äta. Från fikat när de kommer till middag med efterrätt!
    Visserligen har vi lite krångligt sällskap när det gäller middagsbordet. Många som "inte tycker om", laktosintolerans, vegetarianer och veganer. Sen är det gamla med dåliga tänder som har svårt att tugga. Inte alltid lätt att få det att bli bra!

    Jag vill planera för framtiden också. Tänker att så mycket kan hända! Planera för hur barnen ska få det enklare om något händer! Därför är sånt också ordnat!

    Jag har en massa anteckningar och älskar att få bocka av saker som ska göras!

    Den här sista julen var barnen som vanligt här strax innan julaftonen då vi skrev planeringar om vad var och en skulle göra.
    Min ena dotter skrev då in på min "att-göra-lista": Sova, unna mig lite ledigt.
    Hmmm... Jag kanske behöver lista på den biten också för jag planerar ofta in lite mera än vad dygnets timmar räcker till! Jag vill helt enkelt för mycket!
    Jag skulle behöva träna på att låta saker få bli lite mera oplanerade! Bli lite mera impulsiv! :)

    Vad skönt att höra att prickiga hunden mår bättre men jag blir ändå ledsen av att höra att det trots det inte ser så bra ut!
    Skönt att höra att du själv också mår bättre!

    Sköt om dig!
    Kram ♥
    /Maria

    SvaraRadera
  17. Gillar bäst den där sista bilden med alternativen i form av alfabetet! Jag har varit tvungen att vara välplanerad i hela mitt yrkesliv så nu struntar jag totalt i det. Fast det är klart, ska vi göra något kryper nog den där lilla planeraren fram i mig, men det går lika bra utan och blir så mycket roligare!
    Krya på dig!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  18. Som frilance måste jag tyvärr planera, men allt kanske inte blir som jag tror och då är det bra med det svenska alfabetet som har 3 fler bokstäver än det engelska!!

    SvaraRadera
  19. Det gäller att komma ihåg att titta i sin kalender då och då, annars är den inte till någon nytta. Jag glömmer rätt ofta. Jösses vilket minne som väcktes i mig när jag såg Mulle. Kommer ihåg när jag var drygt tre år gammal och fick följa med till min storebrors Mulleavslutning. Jag hade fått höra att jag skulle få träffa ett troll. Min besvikelse när jag såg att Mulle bara var en utklädd tant visste inga gränser, så jag skrek rätt ut bland alla de äldre barnen att vi var lurade. Mulleledarna såg snabbt till att min mamma avlägsnade mig från de nu hysteriskt snyftande sexåringarna som ju hela tiden hade trott att Mulle var ett riktigt troll.

    SvaraRadera
  20. Men kära nån, det där krångliga ordet, påminner mig om ordet antiseptisk, men jag är alldeles säker på att det inte ens är nära den betydelsen. Så påskfint du pyntat här i bloggen, jag har inte haft någon lust alls. Kanske kommer inspirationen inflödande vilken dag som helst..Jag börjar ofta planera, sen skiter det sig efter några dagar, blir liksom aldrig färdig och orkar inte hålla ut. Min dotter planerar allt i sitt liv in i minsta detalj, det har faktiskt räddat hennes själsliga tillstånd några gånger, i motgångens och besvikelsens tid kan det vara bra att ha något konkret att pyssla med. Har inte ens lust att fota för tillfället, det behövs nog en solig dag för att få igång käringen igen.
    Kramen

    SvaraRadera
  21. Intressant inlägg! Planering är väl inte alltid det lättaste, iallafall om det är flera personer inblandade, då måste man ju kommunicera också!
    Så tråkigt att prickiga hunden är krasslig, sånt gör ont i hjärteroten.
    Ha det gott! / Åsa

    SvaraRadera
  22. Sååå tråkigt med voffsen. Krya på dig.
    Det lilla fruntimret hon gillar jag. Hon har både kloka och roliga funderingar. Hon känns ju nästan som lite levande........

    Kram från mig

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)