söndag 1 mars 2015

Lördagstema - drömresa...

Lördagstemat som den här veckan blev ett söndagstema för mig... ibland funkar inte saker som man tänkt och då går det inte som man tänkt heller.

Mitt sista tema för den här gången är Drömresa.
Det här är berättelsen om en resa vi pratat och drömt om i flera år... och äntligen blev den av :)

Den 9 juli 2009 startade vi resan norrut...
... passerade polcirkeln utanför Rovaniemi i Finland...
... åter i Norge... landskapet byter skepnad och blir allt mer kargt...
... och så efter 185 mil är vi framme i Kirkenes.
Där ligger båten som ska ta oss med på vår drömresa :)
Så är vi då på väg...
Den första hamnen vi kommer till är Vardö... och jag slås av att det inte finns några träd...
... och både spark och snösläde står kvar utanför dörren...
 Här några bilder inifrån båten...
 Man inser att vi befinner oss på Barents hav när man ser krabburarna i varje hamn...
På väg in mot Hammerfest, som lär vara världens nordligaste stad...
Ett av alla dessa små boställen utmed kusten, som tagna ur den norska serien på tv...
 Där ingen kunde tro att någon kunde bo...
Så mycket att titta på i hamnarna och ute på fjorden hamnade vi mitt i en räddningsövning...
 Anlände till Tromsö sent en kväll... klockan närmar sig midnatt...
 Njuter av vackra vyer...
... varje kväll är badet fyllt med glada människor.
 Här vinkar vi adjö till vår båt och åker på örnsafari...
Vi såg flera havsörnar, men ännu fler måsar och trutar...
 På väg in mot Svolvaer på Lofoten för att gå ombord på Midnatsol igen.
Hur hamnade detta här mitt ute i ingenstans?
Så passerade vi polcirkeln igen...
Hurtigruten är ju inte bara "lyxkryssare", utan i allra högsta grad ett nödvändigt transportmedel för många längs norska kusten. Här i Brönnöysund var det full fart i hamnen...
Kom så en tidig morgon till Trondheim...
I Kristiansund bytte vi båten mot buss för en eftermiddag med besök i stavkyrka och en tur över broarna längs Atlantkustvägen... wow... vilken väg!
Bussen släppte sedan av oss i Molde, där vi gick ombord på båten igen.
Så småningom... började resan närma sig sitt slutmål... och efter sex dagars resa anlände vi till Bergen...
... och precis när vi kom av båten kom regnet.
Det blev en lång berättelse det här och ändå bara en bråkdel av alla bilder och alla upplevelser...
För oss en drömresa som blivit av... några återstår. Kanske kan ytterligare någon bli av... någon gång i framtiden.
Vill du se vad andra har för drömresor - gjorda eller väntande,,, då kan du som vanligt göra ett besök hos dem genom att klicka på fliken Lördagsbloggare" uppe under headern.

Englundskan med bloggen  Livsrummet blir den som tar över i mars. Alltid lika spännande att se vad som blir nya teman... :)

Ha det gott!

26 kommentarer:

  1. Vilken häftig resa! Tack för att vi fick uppleva den!

    SvaraRadera
  2. Det var en jättelång resa. En resa som inte de flesta har gjort. Den har jag nog inte läst om förut. Vilka minnen. Tack för fototemana. / Britt

    SvaraRadera
  3. Det var verkligen en drömresa! Så mycket ni måste ha varit med om på den resan. Jag förstår att du har många bilder och minnen från den resan. Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken resa! Tack för att du delger oss dessa underbara bilder!
    Vissa av ställena du visar har jag varit på och ångrar det verkligen inte!
    Tack igen!

    SvaraRadera
  5. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅåååååååååååååååååååååååååååååååååÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!
    En god klem for at jeg fikk bli med på turen;
    Tack Anki!
    Kjempeklem må det nok bli ... ja vi elsker furet värbitt over vannet . med de tusen hjem... :-)

    SvaraRadera
  6. Jag har åkt hurtigrutten men åt andra hållet från söder och upp till Trondheim. Tromsö och lofoten har jag aldrig varit till men hört att det är vackert . Jag läser en bokserie som heter Tre Systrar. Det utspelar sig runt Tromsö under 1800 talet och är så spännande och bra så jag skulle gärna åka upp dit och se hur det ser ut. Därför ett extra tack till dig idag för att du låtit mig se hur där ser ut, lite i alla fall

    SvaraRadera
  7. Wow, vilken resa och många fina bilder! Ställede husbilden i Kirkenäs eller hur kunde ni åka buss en bit? Aha, ni kanske åkte buss hela vägen...
    Är också sugen på både Norgekusten och och Finland. Skulle kunna bli två resor, men det får vänta tills jag inte orkar odla längre. Den där svängda bron var ju grym. Man undrar hur ofta den behöver stängas av pga av stormar och halka. Ölandsbron stänger ju ibland och till och med en överfart i Skåne fick stänga i vintras pga halka.
    Ha det så fint
    Anette

    SvaraRadera
  8. Fina bilder från er Norgeresa och många upplevelser där!
    Min drömresa var till Florida -89 och -92!
    Fast då med flyg över och hyrbil 3 veckor over "There"

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  9. Vilken spännande "Vart är vi på väg-resa"!
    Och vilka alldeles underbara bilder! fåglarna, vägarna, broarna, vidderna... badkaret och toaletten där på en klippa. Jösses vad du är duktig att fotografera!

    SvaraRadera
  10. Det var verkligen en drömresa. Jag fastnar helt ock hållet på broarna som jag bara älskar åsså de olika bebyggelserna - som små byar byggt i lego. Riktigt rolig läsning här:-)

    SvaraRadera
  11. Vilken resa!! Tänk att få uppleva allt detta, ja förutom broarna då...där tror jag att jag skulle ha sagt pass...och avstått. Men resten...wooow säger jag bara. Och nu undrar jag, varför har du inte gjort en fotobok över denna "lilla" tripp...?? Sen inser jag att där man trodde ingen skulle kunna bo...jo, jag skulle kunna...
    Vet inte direkt om det känns som vår idag...trots att det är första mars. Till råga på allt gick jag "vilse" i vår lilla skog, eller ja, jag tappade bort stigen. Lyckades kliva ned mej också, så nu står kängorna på tork, hunden ligger på tork, och jag har tänt en brasa för att få upp värmen igen...
    Ha det gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Oh, vilken drömresa! Jag drömmer om att få åka bil genom vårt land, Norge och gärna Finland också! Upp och ner, kors och tvärs.Och Hurtigruten är fantastisk, vilka bilder. Norge är mitt favvoland alla kategorier, tror jag i alla fall, det kan inte vara många länder som slår det landet i skönhet och med denna fantastiska natur! Jättehärligt reportage, jag njuter av varenda bild!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Häftig resa! Kul med kartbilden!

    SvaraRadera
  14. Det är precis så som du skriver. Ibland får en lördag bli till en söndag osv....man tar tiden där och när den finns.
    Tack för en underbart vacker resa som också hör till mina drömresor någon gång längre fram i tiden om livet vill.
    Sagolik natur har vi runt knuten här uppe i Norden. Badkaret och duschen mitt i allt är bara för dråpligt :)

    Ha en fin måndag!
    kram

    SvaraRadera
  15. SKULLE BARA SLÄNGA ETT ÖGA HÄR HOS DIG. MEN SÅ BLEV DET INTE DU BERÄTTAR OCKSÅ PÅ ETT UNDERBART SÄTT.
    DET OCH DIN VACKRA BILDEDR, TACK LILLA VÄN FÖR DET.
    KRAM HAJAN

    SvaraRadera
  16. En resa helt i min smak. Mäktig natur och härligt djurliv. Sånt gillar jag..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  17. Tack för ditt underbara resmål och jag hade gärna följt med :-)
    Tack för dina fina teman under februari!
    Tack för dina bilder!
    Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
  18. Jag har ¨bara åkt Hurtigruten en liten bit. Från Florö till Bergen. Men det var fint det med och det är väldigt vackert i Bergen .
    Din resa är ju något helt annat och jag förstår att det måste vara rena drömmen att få uppleva den.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  19. Vilken drömresa !! Så trevligt att få titta på de bilder du fotat. Jättefina ! Förstår att resan är ett minne för livet.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  20. Vilken resa! Helt underbar och fantastiska bilder!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  21. Oj oj oj vilken resa. Tack för jag fick följa med lite.
    Kramiz

    SvaraRadera
  22. Så fantastiska bilder från älskade grannlandet!
    Har själv upplevt stora delar av turen med Hurtigruten.
    Naturen är otroligt vacker där borta i väster.

    SvaraRadera
  23. Wow vilken resa! Och så många underbara foton. Förstår att det är ett minne för livet :-)

    SvaraRadera
  24. Men Åh vilken resa! Och vilka vyer! Det är ngt speciellt med de här nordliga resorna, karga landskap, vindar och vidder...Jag är lite svag för norra delarna av vårt land och skulle kunna tänka mig (faktiskt) att resa norröver!

    SvaraRadera
  25. Wow! Vilken resa ni fick vara med om. Jag har njutit av de fina bilderna. Kram Bosse

    SvaraRadera
  26. Det var så spännande att se dina bilder från Hurtigruten. Inte samma hamnar som vi stannade i på resan norrut.
    Tack för att du visade dessa för mej.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)