lördag 14 mars 2015

Lördagstema - kökssoffa

Den här veckan har Kicki men bloggen Livsrummet bestämt att temat ska vara kökssoffa.
Måste erkänna att det tog en stund av funderande och grävande i minnenas arkiv innan jag kom ihåg någon kökssoffa alls...
 Minns att morfar alltid tog en middagslur på soffan under den gamla väggklockan... med glasögonen uppskjutna i pannan och en katt på magen. Har letat bland gamla fotografier, men inte en enda bild på denna viktiga möbel har jag hittat.
Minns att vi hade en kökssoffa när barnen var små... en avlutad, trären soffa, så som det skulle vara då -  undrar var den tog vägen? Inte några bilder på den heller...

När nöden är som störst, är hjälpen som närmast... ett gammalt ordspråk som stämde den här gången, för vi har ju en kökssoffa nu också, men inte i köket utan uppe i Överhuset (den ena av våra två gäststugor). Där står Hjalmars soffa, den som följde med oss hit från vårt förra hus, för tillfället helt belamrad med övervintrande pelargoner och fuchsior... och ett litet olivträd.
Nu fick jag "en spark där bak"... dags att ta fram sax och sekatör. Slog två flugor i en smäll... blommorna blev beskurna och stugan blev vårstädad.
Fler lördagsbloggare hittar du under fliken som heter just så - Lördagsbloggare alltså. Där står vilka teman som det redan har skrivits om och vilka som står på tur...

Ha det gott!

28 kommentarer:

  1. Vilken fullkomligt underbar kökssoffa!/Lilla gummann

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att Du kom ihåg din soffa, så många fina pelargoner, så trevligt och ett sådant bra ställe. Snygg var dem också.
    Lycka till med din sekatör nu så det bliver som Du vill ha det.

    SvaraRadera
  3. Fiffigt och alltid smart att slå två flugor i en smäll! trevlig helg.

    SvaraRadera
  4. Förr fanns det en soffa i varje kök!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Visst är det märkligt att kökssofforna så sällan fotograferas. Jag fick leta länge innan jag hittade några foton alls och då blev det ändå bara soffragment för det mesta. Vilken bragd att få fram en hel soffa – och vilken soffa sedan! Så snygg!

    SvaraRadera
  6. Så bra att du fick gjort vårstädningen också för ett så gott syfte :)

    SvaraRadera
  7. Vilken tur att temat var kökssoffa. Nu fick jag se din tjusiga soffa och du fick fixat dina växter. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  8. Härlig djungel du har där i stugan vintertid.:) Vacker kökssoffa!!! Ha en fin lördag/Annelie

    SvaraRadera
  9. Jag fick också leta efter bilder på kökssoffan, de var inte många. Kanske för att där händer ingenting särskilt. Det är den vardagligaste av alla vardagsmöbler. Den blå soffan med kurbits är verkligen jättesöt! Och bilden på "morfar" såg jag helt tydligt framför mig, katten på magen, glasögonen i pannan och klockan ovanför. Min kompis pappa låg precis så i deras kökssoffa under klockan :-)

    SvaraRadera
  10. Anki...SOFFAN!! Ser du inte hur vacker den är?? Blir helt lyrisk...Nu vet jag att ni kanske inte har plats för den inne i boningshuset, men åhhh så vacker den är!
    Skönt när det är vårstädat i gästhuset, det är ju inte utan att det skräpar lite av alla dessa blommor som vi envisas med att spara. I år försökte jag göra allt rätt när det gällde de övervintrade växterna, så idag ska jag klippa lite på de fuchsior som blev omplanterade för ett tag sen. Pelargonerna gjorde jag tvärtom med, klippte först...Fråga mej inte varför!!
    Ha en riktigt skön helg, och ja...vi har också en kökssoffa, som gjord för en "gubbvila" frampå dagen!
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Helt försoffad var du inte Anki. ;) Du slog flera flugor i en smäll och hittade soffan. Jag har flera personliga minnen av kökssoffor. Trevlig helg. Kram Bosse

    SvaraRadera
  12. Vilken vacker gammal köksoffa, på minner mig om den kökssoffan vi hade för många år sedan, när familjen var större och vi behövde den.
    Sen åkte den ut i brygghuset, där står två stycken nu och är ledsna, fast de fortfarande är fina. Men vi behöver dem inte nu.
    Har ni lite värme i erat 'överhus' på vintern ?
    Rolf gillade kökssoffa, den var bra att ha att vila middag på, hihi . . .
    Trevlig helg, kram/ Eva

    SvaraRadera
  13. Tack för din fina hälsning hos mig!
    Ja det är verkligen nostalgi i de där gamla kläderna! Att man hade sånt! Det känns så länge sedan!!

    Din kökssoffa i överhuset var ju jättefin! Och även jag undrar ju om ni har värme där eftersom blommorna klarar sig?

    Om jag tänker kökssoffa så får jag genast en massa minnen.
    Dels min älskade farfar som bodde i en etta efter att han blev änkeman. Senare träffade han ny kvinna som han flyttade ihop med, men den första tiden som änkeman bodde han alltså i en etta och sov det gjorde han i kökssoffan som han bäddade upp varje kväll i köket. Jag kan riktigt se den miljön framför mig med en tickande väggklockan där ovanför.

    När jag hälsade på honom i hans sommarstuga brukade jag få sova i kökssoffan som de hade i köket. Det var speciellt för klockan fem steg han upp och gjorde upp eld i spisen för varmt skulle det vara! Gärna 27 grader!! phu!!

    En kökssoffa med röd galon hade vi när jag var barn och ibland fick jag sova i den. Varför minns jag inte. Annars delade jag rum med min syster. Men min syster var sjuklig som barn och det kanske var då hon inte mådde så bra..Men jag minns att jag tycket om att få sova i soffan köket!

    Nästa minne med kökssoffa är den som vi nu har. Den köpte jag på en auktion. Jag hade länge hållit utkik efter en sån. Ville den skulle vara precis som den så soffan skulle jag absolut ha. Det mesta gick billigt på auktionen och soffan var nästan det sista så jag väntade mig att få den billigt.
    Men med tre tjurskallar som väntat kvar för just den, så blev den dyrare än tänkt! Men jag är glad att jag inte gav mig! Jag gillar att kökssoffan har ett bomärke också.
    Det som är speciellt sen med den är att jag minns vår hund så mycket. Hennes utkiksplats till köksfönstret och dessutom sovplats!

    Nu är det en plats där jag ofta slänger mig för att prata i telefonen! :) Inte dumt att få ligga på soffan och ha det bra!

    Vilket storjobb du gjorde med både blommor och städning! Bra jobbat!

    Hoppas du får en fortsatt trevlig helg!

    Kram♡
    / Maria

    SvaraRadera
  14. Ja, det är dags att börja väcka blommorna nu!
    Så duktig du varit och vårstädat och klart redan i mitten på mars!
    Härligt, nu kan du njuta av lördagskvällen! =) Kram kram

    SvaraRadera
  15. Härligt med en kökssoffa,det hade vi hemma minns jag som liten!
    Skulle vilja haft det igen,men nöjer oss med den i "Bobilen"

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  16. Din morfar var nog en lycklig man

    SvaraRadera
  17. Du ser, du behövde inte ens åka till ett museum för att hitta en kökssoffa;-) Bra med sådana teman som ger en en spark för att uträtta något helt annat än vad man tänkt att göra/inte göra...

    SvaraRadera
  18. Vilken otroligt vacker soffa, i dalablått med kurbitsmålning! Tittar på mellon och undrar om alla veckors delfinaler inte lyckades klämma fram några bättre låtar...
    Kramen

    SvaraRadera
  19. Först var det ont om kökssoffa ... så dök det upp en vacker som en dag och dessutom är den bas för växtlighet som nu får frodas. Vilken soffa du har från morfars då ...skatt kallas det Anki! Lysande lock och vilken målning som ryggstödet fått!
    Kram och tack för denna!

    SvaraRadera
  20. Tänk vilken nytta man kan ha av bloggande med vårstädning på köpet.
    Ovanlig och vacker kökssoffa.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  21. Kökssoffa, det är väl något som borde återinföras, för det där att lägga sig ner och vila lite på maten det är väl det bästa man kan göra för både kropp och själ. Inbillar jag mig. Dom gamla visste nog hur man skulle göra för att må bra. Men har vi någon "aktiv" kökssoffa? Nix. Men däremot en på ett gästrum och en på vårt sovrum och du har en i gäststugan och den var ju för söt den soffan! Bra att du hittade den och fick gjort det där fixet med växterna på samma gång!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  22. Kökssoffa....ja det har man haft....men inte längre :(
    Är ju annars rätt gött att bara sträcka ut sig på en.....
    Men men, var sak har sin tid....
    Jag får väl vänta med att sträcka ut mig till dess det blir sommar och sol :)

    SvaraRadera
  23. Det var en fin blå kökssoffa som kom fram under alla blomkrukor.
    Måste titta till mina övervintrade blommor också. Några pelargoner har jag sett att det är liv i, men fuchsiorna undrar jag om jag någonsin får fart på.
    Må så gott och ha en bra vårvecka!
    Kram Inga

    SvaraRadera
  24. Jag som är en gammaldags kvinna har givetvis en blå soffa i köket. På locket ligger en gammalt hemvävt fålltyg som en gång satt på undersidan av ett mörkbrunt fårskinn. Det användes när man åkte hästdroska till kyrkan för att man inte skulle frysa. Många har vilat middag på soffan men mest bara karlar. Kvinnorna skulle ju diska och stöka och någon vilostund på soffan blev det inte. Minns en man jag en gång hade. Han sa att det är så mysigt att ligga här och titta på när du diska (på fullt allvar sa han det). Den mannen har jag inte kvar!!!!!

    SvaraRadera
  25. Har ett svagt minne av kökssoffor som fanns i släktingars sommarhus när jag var liten. Tycker mig minnas att vi kanske själva hade en, men där är mina minnen inte pålitliga.
    Vacker blå soffa med fina dekorationer. Den trivs nog bra bland krukväxterna :-)

    SvaraRadera
  26. Det var ett roligt tema och det hade passat mig. Men just för tillfället har jag svårt att hinna med mig själv..
    Ett vårligt inlägg. / Britt

    SvaraRadera
  27. Ibland glömmer man bara det mest självklara, det känner jag igen. Men vilken tur att du kom i tankar om er soffa och fick tagit hand om både blommor och städat fram denna skönhet till soffa. Tack för titten!

    SvaraRadera
  28. Underbar soffa!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)