måndag 9 mars 2015

År läggs till år...

... och förra veckan blev Lasse ett år äldre igen... vilket firades med kalas i lördags :)
Casper och Ludvig hade gjort var sitt halsband till farfar... sönerna med respektive kom med blommor och presenter...
... och jag hade bl.a. fixat en smörgåstårta...
Igår blev det en promenad längs Glansgruvans vandringsled... men först en stund vid stranden ...
Tallkotten sitter ordentligt fastkilad i ett hål... troligen av en hackspett... och hasseln blommar...
Ett blåsippsblad från förra året lyser i solen... och på trädstammen finns massor av pyttesmå skålar av någon slags lavar...
Andra skålar som jag letat efter under mina promenader är en svamp som heter aspskål och hittas på nedfallna grenar och stammar av... just det... asp.
Och som ni vet så gillar jag ju det lilla... som sporkapslar... pyttesmå... sirliga, vackra...


Lyssna på vårbäcken som porlar... och det känns verkligen som vår :)

Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Tårtan ser verkligen god ut!

    Fina bilder som alltid!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Trevlig tid att fylla år på våren och fina presenter. Så många olika skålsvampar du hittar, jag som nästan trodde att det bara fanns röda och orange he, he, he
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Hälsa Lasse & Gratulera från oss.

    SvaraRadera
  4. Underbart vackra bilder som vanligt. Grattis i efterskott till maken!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Grattis i efterskott till Lasse!

    SvaraRadera
  6. Tack för din fina hälsning hos mig!
    Min förkylning verkar vara minst lika mycket reaktion på alla blommor jag fick med mig hem som vanlig förkylnin! Rinnande ögon och näsa utan övriga symptom och dessutom så blir symptomen lite bättre med allergitabletter! Allt började direkt efter att jag packat up blommorna. Hmmmmm....påskliljorna har fått åka ut på trappan och tulpanerna slängde jag i kväll...
    Vill inte riktigt inse att jag reagerade så men tål ju inte en del blommor så, tja, det är väl bara att vänta på all vårprakt ute i stället! Pollen, hägg och syren brukar jag få bukt med genom att äta allergitabletter så det brukar inte vara något större problem!

    Härliga våriga bilder du bjuder på! Jag längtar verkligen tills även vi kommit så långt, men den som väntar på något gott.....säger de ju! :)
    Härlig födelsedag ser ni ut att ha haft med god smörgåstårta barnbarnsbesök och fina egengjorda presenter!
    Du får hälsa grattis i efterskott!

    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram /Maria


    SvaraRadera
  7. Härligt vårbäck - som din kamera fångar bilder!
    kram

    SvaraRadera
  8. De där små skålarna har jag också sett, men jag visste inte vad det var för något. Ha det bra,

    SvaraRadera
  9. Verkligen fina tecken på vår! Så snällt av pojkarna att ge farfar varsitt egengjort halsband :-) Nu kan han bli extra fin.

    SvaraRadera
  10. Kan bara säga som så: hur kommer det sig att man alltid blir så glad när man kikar in här:-) Färgkickar och en för mig väl behövlig portion natur på köpet:-) Å grattis till maken!

    SvaraRadera
  11. Oh, gratulerar mannen din! Lite i efterskott. Vilka otroligt fina armband han fick, jag hoppas han bär dom hela tiden!
    Ja, det finns så mycket fint ute i naturen och dom små sakerna är helt bedårande och du tar så fina bilder av dom. Just asp växer mycket här, jag måste ut och leta aspskålar! Kotten är kul. Hade det varit "Denniskorv" hade jag trott att det var jag som satt den dit för vår hund att söka! Men nu var det en kotte! Hasselns blommor är magiska i sin litenhet.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Härliga vårbilder - på sådant jag aldrig ser. Jo, fjärilen hade jag nog sett. Tänk att få så mycket fina hemgjorda presenter på sin födelsedag. Då kanske det inte gjorde något att han blev ett år äldre. / Britt

    SvaraRadera
  13. Du har verkligen en fotografs ögon och kan fånga de små undren i naturen som ingen annan. Jag tycker det är svårt att hitta något att ta bilder på den här tiden. Här finns ingenting ännu så jag längtar till det minsta lilla gröna blad

    SvaraRadera
  14. Först och främst...GRATTIS lite i efterskott till jubilaren!! Du får hälsa från oss. Å så fina presenter sen, halsband att bära vid högtidliga tillfällen. Smörgåstårta på det...ja vem kan då klaga?
    Sen blir jag ju så lycklig över alla dina bilder, på små vackra ting från naturen, sånt som jag själv inte ser...iallafall inte alltför ofta. Å tänk, jag stod faktiskt igår och lyssnade på vårbäcken här också, ja inte samma förstås, utan efter vår runda. Man kan säga att den var yster.
    Här är det fortfarande väldigt snorigt och täppt, det blir inte mycket mer än vila och jobba. Orken har jag inte hittat än...Nu hoppas vi på en fin kommande helg, dels så man kan vara ute lite i trädgården, och sen...ja bara för att jag är ledig!!
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  15. Så fint med den nya Avardsen , det kunde du verkligen.Så glad ham måste ha blivit för de fina presenterna som de små gjort..
    Du är ju en duktig fotograf, och duktig skribent med. Det är roligt att hälsa på.
    Tusen tack

    SvaraRadera
  16. Hälsa grattis till Lasse, oj så fina blommor, armband och smörgåstårta, (blir man sugen på) han blev uppvaktad med.
    Våren är på väg hos er oxå, det är det vi alla väntar på nu. Våren ska skynda långsamt och det gör den minsann.
    jag har en leende mun, numera. Tillbringar mer tid ute nu för varje dag.
    Må så gott, kram/ Eva

    SvaraRadera
  17. Förlåt glömde att tacka för det underbara ljudet från vårbäcken, underbart.

    SvaraRadera
  18. Grattis i efterskott till födelsedagsbarnet!
    Härliga bilder som visar att våren är på gång i Sverige!

    SvaraRadera
  19. Vilket underbart porlande! Men kissnödig blev jag, hihi
    Det är så himla vårligt och fint hos dig, blommor och knoppar o jag vet inte vad. Hos mig råder isbark och vinter, fast ändå inte. Fläckvis är det lervälling där solen kommit åt och mitt på landsvägen kan man nu gå för där har gruset nötts fram. Ifjol då jag flyttade hit kunde jag inte gå upp på backen pga av all snö men i år går det utmärkt, var även ute på hygget idag, fast då gick jag i skoter- och ridspår. Snart är de för mjuka och jag sjunker igenom.
    Kramen

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)