måndag 24 september 2012

Söndagsnöje...

... ja vad hittar man på en dag som är grå och blöt (ja, det finns gränser t.o.m. för mig )...?
Jo, vi tog en liten tur till Flygvapenmuseet i Linköping. Evigheter sen vi var där senast och mycket har hänt sen dess... det har byggts ut och byggts till både uppåt, neråt och åt sidan...
Och jag kan säga... vi blev inte besvikna !


Mycket att se... både högt och lågt :)


den här figuren fanns lite här och där :)
gillar hajtänderna!
En helt egen del av museet handlar om "Det kalla kriget"... om rädslan för ryssen...

... om kapprustningen...

Kul också med interiörer från olika årtionden...
50 - 60-tal... visst känner man igen :)



många nitar har det gått åt här...
Här står jag och tittar ner på vrakdelarna  från DC 3:an, som sköts ner av ryssarna 1952...
Nedersta våningen innehåller vrakdelar, en hel massa saker som hittats i och kring planet och hemliga handlingar från tiden då det hände och framåt...
Mycket intressant!

Det finns mycket att se och göra även för barnen...

När man tröttnat på att titta... ja då kan man lyssna!
Ta på hörlurarna...tryck på knappen på planet du vill lyssna på :)

För er som inte varit där tidigare - eller om det är lång tid sedan senast... gör ett besök.
Riktigt intressant!
Ha det gott!

11 kommentarer:

  1. Jag har aldrig varit där,men de ser intressant ut. Var på flygets dag en gång i Kallinge o de var en stor upplevelse. de jag faktiskt minns bäst därifrån var en handikappad tjej som uppfyllde sin dröm och hoppad fallskärm.

    Saker från 60 o 70 tal, ja de känner man igen och idag är folk galna i dom o ger nästan var som helst för dem - personlig lockar de mig inte ett dugg:) haha. En o annan grej vore kanske kul att ha, nått smått.

    Kramiz idag är det kanonfint väder:)

    SvaraRadera
  2. Alltid lika intressant att besöka olika utställningar och museér, tack för titten jag fick, där har jag aldrig varit.
    Mycket fanns det och se i alla fall, spännande!
    Ha en fin dag.
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  3. Jag var där med den årliga pensionärsresan i Gamla Gardet i maj!

    Jätteintressant, inte minst vrakdelarna från 50- talets nedskjutning!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det är kul att gå på museér.Där finns något för alla. Vilka fina nostalgiska bilder från 50 och 60-tal. Visst minns man den där bokhylleserien och lampan. Kram

    SvaraRadera
  5. Länge sen... det måste ha varit på den tiden vi for land och rike kring på två hjul...och tyckte redan då att det var intressant. Så nu kanske man skulle ta med barnbarn och göra ett nytt besök.
    Vet inte om jag sagt det tidigare, men du är väldigt duktig på att berätta med bild och ord, känns som om bilderna idag skulle lika gärna kunna vara hämtade från en turistbroschyr för museet.
    Ha en skön måndagskväll vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Hej! Kul att du hittade till min blogg! Alltid lika roligt när någon ny hittar ditt! Det var många flygplan där på museumet måste vara så kul att få se på allt! 50-60 tals saker känner man allt igen, ser ut som från mitt barndomshem! Kram Iréne

    SvaraRadera
  7. Tänk att man blir nästan som barn på nytt på såna här ställen :-)

    SvaraRadera
  8. Vad mycket ni är och tittar på!
    Just där har jag också varit, då vi var "lägerföräldrar" i och bodde i Ljungsbro. Besöket var uppskattat, fast kanske Cloetta smällde ännu högre.
    Visst en knapp går att skicka. Men även jag kan ha svårt att hitta ibland. Alla är ju litet speciella som är kvar.

    SvaraRadera
  9. Det är ju så bra att även barnen får en liten hörna att utforska, så mycket intressant ni fick se.
    Ha de bra/kramen

    SvaraRadera
  10. Det spelar ingen roll var du är, dina bilder är så bra fångade.

    SvaraRadera
  11. Tack Anki för att du har fotat och skrivit om detta fantastiska ställe.
    Gubben och sonen var där i våras.Jag kunde inte tyvärr inte följa med.
    Himmel så mycket kul och intressant det verkar vara där.Ja männen var lyriska när de kom hem och det förstår jag nu.Vi pratade om detta med Lindas svärfar i söndags.Om planet som sköts ner Han hade varit med och sökt efter det för han låg i flottan då.
    Jätteintressant.tack tack tack.
    Dagens inlägg är också jättehärligt. Jag har hört talas om det gubbdagiset.
    Vilket par som byggde kåtan Vilka antusiaster det finns där borta.Jättemysigt.
    ha det gott Du är suverän på att skriva och fota.
    Det är alltid lika kul att komma in hit.
    Kramizzzzzz

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.