onsdag 19 september 2012

I lördags...

 ... ja då var det dags för den årliga svampturen. Inte så många deltagare som vanligt i år, kanske på grund av den dåliga svamptillgången. Det brukar hänga ihop - mycket svamp i skogen väcker intresset - ingen svamp... ja då är det ju kanske inte så spännande (om man nu inte är lika tokig som jag:))

ganska uselt resultat... men Nettan är glad ändå :)
Men vi hade tur med vädret i alla fall :)

... och mat måste man ju ha, men först...

vedhuggning...
... och tänder brasan gör man förstås utan tändstickor,
 med tändpapper, en kniv och eldstål... Nettan kan!

Vem kan vänta på att glöden blir klar... inte vi i alla fall.
Några timmar i skogen ger aptit :)
På väg tillbaka till bussen...

Tillbaka i sta´n... visst ser man att hösten är på gång... trots det soliga vädret...
Norra Promenaden
Det var i lördags det... 
och i söndags då tänkte jag att jag skulle få se solen gå upp nere vid Roxen, så jag tog bilen ner till Fröjerum... och då försvann solen... den kom tillbaka efter en stund, men den "magiska" soluppgången smet obemärkt förbi, men det blev en fin morgon ändå.
Hög bladvass kantar vägen till sjön.

Längst ut på det som en gång var en brygga,
där satt den här skarven... den försvann snabbt när han upptäckte mig..
 Svanfamiljen fick också bråttom...
... så fina i morgonsolens ljus...
 Fint morgonljus i skogen också :)
 På hemväg upptäckte jag att de satt ut snöstakar...  redan... det är ju bara september!


I morgon blir det en ny svamputflykt  - hoppas på mer svamp norr om Finspång än här hemma och vid Mela i Kolmården...

Ha det gott!

13 kommentarer:

  1. åhh...vilken underbar bild på den vackra skogen i tidig morgonskrud<3 att få sitta där och drömma...vad ljuvligt<3

    vad skojjigt att träffa sina bloggvänner:-) jag har själv funderat på hur det skulle kännas att träffa er alle "live", hur det skulle kännas? när man annars bara "pratar" via nätet här:) är ni den som jag tror osv...hihi ja det skulle vara spännande:-)
    vem vet..en dag kanske;-)
    kramar till dig

    SvaraRadera
  2. Här var din nästa tavla med! Den med morgonljus i skogen! Kramar

    SvaraRadera
  3. Kan tänka mig att träffa bloggvänner är riktigt roligt. Man pratas ju via nätet men blir inte som att träffas på riktigt. Så tråkigt att inte hitta så mycke svamp men tror ni hade en fin dag i alla fall.
    God tur i skogen imorgon/kramizar

    SvaraRadera
  4. Fina bilder från härlig utflykter! Gillar också bilden på morgonljuset i skogen!

    Septemberhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  5. Så underbara bilder man kan få av vatten, skog, naturens växter och solens upp och nedgång. Visst är det härligt att gå i skogen och leta svamp, även mossa och ris fick följa med hem i helgen.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  6. Nä, det där med svamp får nog vara för min del, även om matte tycker det är kul både att plocka och gott att äta. Tackar vet jag grillad korv. Den skulle jag gärna hjälpa till att äta upp. Mums!

    SvaraRadera
  7. Det var så vackert att jag kunde känna den friska höstluften och doften från elden och höra dess sprakande för mitt inre. Åhhhh.....så härligt....måste se till och komma ut på en sån tripp snart.
    Ha det fortsatt gott
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  8. " morgonljus" är vackrare än en tavla!!!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Så fina bilder...särskilt den med morgonljuset...Å vad snopet att ha släpat sej upp och allt, å sen bli snuvad på soluppgången, får man verkligen göra så??!!
    Härligt med korvgrillning ute i det fria, och vem sjutton har tid att vänta på den rätta glöden?? Hur man än gör, den kommer alltid när man lägger den sista korven i brödet, och alla konstaterar då, nu...nu är det riktigt fin glöd!! Man lär sej aldrig...
    Håller vädret i sej idag så blir det nog en tur till skogen efter lunch. Går på timmar nu, och det verkar som om de glömt bort mej, inga samtal på flera dagar...eller också tycker de att jag behöver vila upp mej!!
    Å hur gick det i "våra" skogar då?? Ingen svamp här heller...?? Sa åt mannen i huset att hålla utkik efter ett gäng med kniv och korg, och ev en husbil i Hampetorpstrakten, han var nämligen där på jobb samma dag. Men han hade varken sett eller hört något...
    Ha en fin dag!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Härligt svampplockar väder ni haft nu ett tag:)
    Hoppas ni hittar mer i finspångstrakten:)
    (Men gå inte på mina ställen bara;)

    Ha det allra bäst
    Kram

    SvaraRadera
  11. Vackra bilder som vanligt. Även jag fastnade allra mest för fotot på skogen i morgonljus.
    Visst är det konstigt att det inte finns så mycket svamp, när det regnat så.
    Idag har jag varit i trädgården hela fm och det är jättefint väder. Svårt att tro att det blir frost, men som sagt - rädda pelargonerna måste man.

    SvaraRadera
  12. Snöstakar, ja det kan kännas tidigt. Faktum är att snöstakarna var uppsatta i Andorra redan i början av juli månad i somras. Det kan ju också vara så att de aldrig tagits ned. Men faktum är att det var nog närmare fyra meter höga.

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig dag ni haft i skogen..skogen är ljuvlig!! Svamp eller ej korv är gott...
    aj kändes fel med snöstakar redan,huvva..
    Dina foton är så jättevackra som vanligt..Ha det bra min vän..Karina

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.