tisdag 25 september 2012

Höstens första...

... inomhusträff för svampklubben.
Det blir ju allt tidigare mörkt nu... och lite småkyligt framåt kvällen och då är det skönt att komma in...
För att få ihop lite svamp till kvällen, hade jag tänkt mig upp till sjön Veten, men det stod tre bilar vid skogsvägen och jag hörde en hund skälla, så kanske var det jakt på gång... fortsatte därför mot Brunnsvik där jag parkerade...

Har ju nämnt det tidigare... det finns en ny vandringsled här och..

 i den blå brevlådan finns beskrivning och karta.
Bra jobbat alla ni på "gubbdagis" i Vånga :)
Det började med en studiecirkel för några år sedan
 - läs mer här
Tog kameran i ena handen och svampkorgen i den andra...
Lycka är en strålande solig höstdag!

Gul markering och pilar visar vägen...
Höststig :)
höstfärger på bladen och höstsol på jätteasken
och himlen var alldeles blå!
Berberisens bär lyser fint i solen :)
Området är fullt av rester från forna tiders järnbrytning med vattenfyllda gruvhål...
Hetegruvan (möjligen Getegruvan)
Där finns detta att läsa...
... inga skyddsombud på den tiden...
(klicka på bilden för att förstora)
Så småningom kommer man till Jakobsdal... 
har visat bilder från den här grillkåtan förut...

med kaffebord utanför
och inne kan man fixa kaffe, grilla korv... eller bara vila benen en stund.
En back med dricka finns och betalar gör man  i en liten mjölkkruka :)
På väg tillbaka till bilen tar jag stigen in till kalkbrottet...
nu kan man gå här utan stövlar - bra!
alltid en speciell känsla när man kommer in...
solen lyser men strålarna når inte ner till stigen
Svamp då... nja... jag hittade inte mycket... 
men med gemensamma krafter... mest andras...vi fick ändå 
en del att titta på och att artbestämma  :)
Nu blir det en kopp kaffe... sen bär det iväg till Norsholm för att hämta Casper och Ludvig på dagis...
Lyckliga mej :)

Ha det gott!

13 kommentarer:

  1. Vilken härlig vandringled,mycket att se på,stugan gillade jag,den var så söt.Tråkigt att ni hittar så dåligt med svamp bara.Ha det så mysigt med dom små och ha det så gött.

    SvaraRadera
  2. Verkligen vackra bilder och omgivningar!
    Tack för tipset, det var roligt och få lite nya idéer om nya platser.
    Ha det gott
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  3. Ni hade i alla fall tur med vädret :) Var ligger den här fina vandringsleden?

    SvaraRadera
  4. Inte så dumt med en tur i skogen kring Vånga, med eller utan svamp ;) Fina bilder blev det också!
    Tråkigt att inte solen fortsätter lysa idag.
    / maria

    SvaraRadera
  5. Vad mycket trevligt det finns däruppe i dina skogar. Nu vet jag var Vånga ligger. Jag körde förbi idag, när jag och vår medarbetare Stefan, var på kundbesök i Finspång.

    SvaraRadera
  6. Så snygga bilder!!!!! Härligt i skogen ...och vacker natur..det är vacker där i trakten..det vet jag..har varit en del..i Hävla..Är det Sörmland kanske!! Finspång...en liten håla, men vacker natur..tack för dina söta ord på min blogg..
    Kram Karina

    SvaraRadera
  7. Vilken intressant vandringsled! Det börjar bli vackert nu med höstfärgerna.

    Tittade lite närmare på dina bilder från besöket på Flygvapenmuseet. Kommer så väl ihåg tankarna och oron man hade på 50-talet. Min pappa arbetade i Bofors, där man på den tiden tillverkade mycket krigsmaterial.

    SvaraRadera
  8. Det är vackert i skogen nu på hösten. Vilken söt liten stuga och så praktiskt att få gå in i den och fixa lite fika. Jag gissar att du haft en trevlig eftermiddag.

    SvaraRadera
  9. En härlig dag, med många fina bilder!! Ha dé!

    SvaraRadera
  10. Vad hösten är vacker med alla färgerna ! Vad spännande med en så fin vandringsled. Grillkåtan är ju också så söt!! vad bra och kan vara trevligt utflykts mål även för familjer med barn som behöver komma ut i naturen och kanske en bit från datorn ibland. På bordet ser jag att ni fått ihop en hel hord av olika svampar så intressant att art bestämma dem alltid kan det ge lite bättre kunskap kring det här med svamp. Vi har ju en massa bra ätliga matsvampar som skulle kunna dryga ut matkassen en hel del faktiskt.kram från Kristina

    SvaraRadera
  11. Så vackert...och lärande (nu har jag säkert uppfunnit ett nytt ord också...☻)!! Men sen hajjade jag till...måste väl ha varit i måndags, eller...?? Kan vädret vara så skiftande, här fanns då inte en gnutta sol igår. Skit samma, jag tar del av dina fina bilder...så får jag lite sol ändå!!
    Å TACK för du höll tummarna, för gratulationerna...vid min ålder får man vara glad att det fortfarande finns jobb!! Nu blir det till att pendla in till stora staden, men slipper att åka igenom, på rätt sidan är det. Sen är det ett kort vik, men man kan ju hoppas på förlängt...
    Ha en bra onsdag, och ja, om någon undrar...det regnar idag med!!
    Om du undrar...jag har försökt lägga till en liten glad gubbe inom parentesen, men jag tror mest det vart en liten mörk "klutt"...
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Ser ut som en fin höstadag!

    Fint ordnat hemma i Vånga!

    Kram

    SvaraRadera
  13. Jag var ute och gick en tur i skogen bakom skolan här i Björkvik igår. Det fanns lite att fota och se på. Ha det bra !

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)