lördag 22 september 2012

Höstdagjämningen...

... den inträffar enligt sidan Astroinfo idag klockan 16.49  - och då är det bara att se sanningen i vitögat... hösten har kommit... eller är på väg - när jag skriver det här så är det alltså bara några timmar kvar av sommaren!
Jag är inte så pysslig av mig, men ibland är det kul att skaffa något nytt :)
Hittade den här lilla buren i Skärblackas blomsteraffär - för övrigt en väldigt trevlig liten affär med mycket roligt!

Lade grön mossa i botten och placerade en lite grön växt i mitten...
ser framför mig hur den ska slingra sig i gallret...
men förmodligen glömmer jag vattna... och då blir det som vanligt...

Riktigt ruggigt ute idag - regn och rusk, så jag tände en brasa och sitter nu och njuter av värmen och sprakandet  :)


En bild på ... ska vi säga "Dagens svamp"... väldigt många av dem här hos mig just nu...
Honungsskivling...
... står som matsvamp i äldre svampböcker, men anses numer som oätlig.
Stor skadegörare i skogen och orsakar bl.a. grantorka

Och så till sist... en grön kompis som befunnit sig hos oss nu i flera dagar :)
Bejamin Syrsa tror jag han hette :)
... jodå... jag vet att det är en vårtbitare...
Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Bilden på ditt fönster visar att du nog kommer ihåg att vattna.Växterna ser ut att må så bra.MVH

    SvaraRadera
  2. Vad Benjamin gör sig bra på bild.
    Är inte du pysslig? Jo, det tror jag. Fågelburen är fin. Mossan förblir nog grön, även om du glömmer vattningen. Men som ovanstående skriver - i fönstret på bilden, ser man att du pysslar om.
    Ha en bra helg i regnet.

    SvaraRadera
  3. Mysigt med brasa!

    Tiden går så fort! Om tre månader är det Jul sedan blir dagarna längre igen!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentaren. Den läskiga bilden var pantersnigeln. Det kanske inte framgick. Jag tyckte också de var vackra i början, men nu när de är så tjocka och många gillar jag dem inte alls.

    SvaraRadera
  5. Åh vilken häftig svamp!
    Om än oätlig och skadegörare...så är den fin att se på bild.
    MYYYYS....med värmande brasa...gubben och jag pratade just om det i morse att vi skulle ha en eldstad här hemma.
    Ha det gott där vid elden
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  6. Snyggt med blomsterburen, och jag tror den kommer att trivas alldeles utmärkt hos dig. Fin bild på Benjamin. Ha en bra helg.

    SvaraRadera
  7. Oj då, är det redan höstdagjämning! Inte konstigt att det mörknar tidigt på kvällarna...

    Fantastiskt att fånga syrsan på bild!

    Ha en bra helg, trots regnet!
    Elisabet

    SvaraRadera
  8. Fina bilder...å ja...Benjamin känner man ju igen, förmodligen hans kusiner som håller till här och som man hör frampå kvällningen. Å hösten, det är väl ingen som tvivlar på idag, att den kommit...
    Då förstår jag åt vilken håll ni for, Ruddammen...fina skogar där uppåt!! Otur med husbilen, har hänt likadant här, och oftast är det då hustrun som varit på "panelen" och tryckt lite för mycket...
    Tänk så mycket "roliga" svampar det finns...blir imponerad av din kunskap!!
    Ha en fin lördag vännen, och här tänds nog en brasa snart också...
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Höstdagjämning, ja, då får vi räkna med grå-dagar en tid framöver :)
    Hoppas på några solglimtar ännu i alla fall :)
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  10. Nog är det höst alltid. i dag har det varit grått och regnigt, men vi hann ju med en fin torsdagskväll och fredag fm vid Älgdalen. Det var riktigt skönt. Vi såg inga svampar mer än en trädticka.
    Vi är barnvakt över helgen och just nu sover snuttan. Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  11. Benjamin lägger huvudet på sne och frågar, "Kan jag inte få komma in, det är så ruskigt ute?"

    SvaraRadera
  12. Härlig lite gräshoppa. Ta in den så den slipper frysa ijäl. Han kanske kan bo i din nya gröna bur

    SvaraRadera
  13. Höstdagjämning, ja då är det väl därför det känns så grått idag.. Jag har gått en kort promenad i skogen i regnet och plockat några liter trattar.
    Hälsa "Benjamin" och Lasse ;-)
    Fortsatt trevlig helg!
    / maria

    SvaraRadera
  14. Fint arrangemang med mossan och de andra såg det inte heller ut att gå någon nöd på!
    Lustiga de där honungsskivlingarna!
    Ha en fin helg! Kram Pia

    SvaraRadera
  15. hej fina du<3
    ja..nu gör sig hösten mer och mer påmind<3 men varje årstid bjuder ju oss på sin skönhet<3

    vårtbitaren är vacker den med...jag var först osäker på hur det var med syrsor och vårtbitarna?? men om jag nu haar förstått rätt..så är vårtbitaren denna gröna och syrsorna åt bruna hållet? fina är dom iallafall<3

    TACK för din fina och värmande kommentar anki<3

    varm kram om dig

    (å du :) vi hoppas att blomman växer så som du önskar:) han får helt enkelt skrika till när han är törstig *fniss* så (det inte blir som det brukar, som DU skrev) ;-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)