måndag 10 september 2012

Lyckarp...

... ja det var målet i fredags...
Söderut... motorvägen förbi Linköping...


Allt vi behövde fanns med... utom bröd...
Stannade först i Tranås, men här fanns bara färdiga smörgåsar...
... vad då konditori? Utan bullar, utan limpor, utan allt :(
Så istället stannade vi till i Eksjö för att köpa lite bröd...
Det här konditoriet vi torget kan rekommenderas... väckte många minnen från min barndom - jag är ju uppvuxen i ett kondis  :)
Ett riktigt kondis!
Målet för dagen var som sagt Lyckarps ställplats en knapp mil utanför Eksjö... Tack för tipset till bloggvännerna Matts T. och 3M!
Väldigt välordnat och fint, men tyvärr var Delikatessboden stängd för säsongen... fel uppgifter på hemsidan där det stod att det under september månad skulle vara öppet fredag, lördag, söndag... nu fanns bara en liten rosa postitlapp med texten "Stängt för säsongen". Och vi som hade siktat in oss på goda isterband :)
Innan mörkret föll var vi sammanlagt sex bilar som stannat för natten.
lördagsmorgon... inte många vakna än..
Tog kameran och följde grusvägen upp förbi hygget...
inte så mycket blommor kvar...
... och nu kommer frågan till er som övernattat här och som efter vad jag förstår har varit här, inte bara en gång... utan flera...
Har ni varit där uppe?
 Har ni sett det jag hittade? 
Varför har i så fall ingen berättat?
Här finns ju en riktig Sevärdhet!

Det första jag fick syn på...
Frihetsgudinnan, några träfigurer och en kanon...
... och så ruinen 
...med dörren...
... och så modellen... med dörren och trappan :)

En hel massa figurer finns det...
nederdelen...
.. och i sin helhet :)
Synd att det var stängt!
Här finns mycket mer att se och upptäcka, men det får ni göra själva om ni inte redan varit här :)

Fortsatte på lördagsförmiddagen en kort bit på "stora" vägen och tog så av mot Hults kyrka... passerade Albert Engströmgården, som tyvärr också var stängd... och fortsatte på vackra, slingrande vägar.
Många små hus...
med vita knutar...
...och en del med...
riktig snickarglädje :)
Vägen gick förbi Edshult och  här vid Fagerhultasjön stannade vi en stund
Så rofyllt... och enligt ett anslag på ett träd, så häckar storlommen här :)
Nästa stopp blev i Mariannelund... härifrån kom min farfars mor, Jenny...
 Gick runt lite på kyrkogården - hade gärna gått in, men det var stängt här också...
Vacker kyrka med ett speciellt torn
Så kom vi förbi Lönneberga... och där satt han... Emil alltså :)
 ... och det syntes att han suttit länge...
här fanns många gubbar (och gummor) :)

Fortsatte så förbi Hultsfred till Vena, Tuna, Totebo och kom ut på E22 söder om Gladhammar.
Vi åkte till Västervik... hade tänkt stanna där, men vi fick inte in kanal 10... och det var ju Speedway GP...
fortsatte därför norrut, stannade i Gamleby - campingen ligger högt och med bra läge för antennen... men, 250:- för en i stort sett stängd camping - nej tack!
Så vad gör man då... 1½ timme tills speedwayen börjar... jo man åker hem!
Efteråt kom jag på att vid en liknande situation, så var det bara att kanalkortet (eller om det var den där modulen), som behövde ha lite tid på sig för att uppdateras :)
Kanske skulle vi ha testat det!
Men nu har vi ju Västervik kvar till en annan gång och vi har fortfarande en hel massa vackra vägar  kvar att upptäcka :)

Så där... efter mycket möda och stort besvär, så blev det i alla fall ett inlägg.
Ha det gott!



11 kommentarer:

  1. Vika ställen ni hittar!

    Vilka figurer!

    Tänk va mycket det finns i " Svedala " !

    Kram

    SvaraRadera
  2. Lyckarp har vi stått på för många år sedan. Vi gick vägen uppåt men den där ruinen hittade vi inte där emot en massa kantareller. Visst är det underbart att på det sättet uppleva Sverige. Det där med TV-letandet känns också igen :)Ha det gott.

    SvaraRadera
  3. Oooo...tack för rundturen...vilken härlig tripp ni gjort:D
    Massor med roliga sevärdheter och prylar.
    Sånt gillar jag/vi
    Ha det fint
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  4. Du har alltid så mycket kul att visa och berätta om olika platser du besöker. Och det bästa av allt du skriver om såna platser som man sällan hör talas om i större turistbroschyrer. Där är det bara det mesta kända och det man oftast läser spaltmeter om. Kram

    SvaraRadera
  5. Fina ställen du hittar och som vanligt återigen
    väldigt vackra kort du tar,fantastiskt !!!!
    Det finns ju mycket att upptäcka i vårt land.
    Själv har jag problem med min blogg,är väldigt segt
    att ladda upp sidan och jag har kollat igenom
    men kommer inte på vad det beror på !!!

    Ha det gott......

    SvaraRadera
  6. Oj, vilket häftigt ställe, till och med frihetsgudinnan:)

    Mariannelund - där gör de världens godaste marknadskarameller, finns inga att äns jämnföra med i min smak:)

    Ni åker omkring o njuter av både de ena och det andra, måste vara underbart att kunna göra så där. Total frihet!!

    Kramiz

    SvaraRadera
  7. Vad mycket du fick se trots att en del var stängt. Häftiga grejer.
    Vad kuben var rolig. Jag antar att det är photscape (som jag inte vågat mig på än).
    Ser fram emot mer upplevelser.

    SvaraRadera
  8. Jag hoppas ni tutade när ni körde förbi Aneby. Men varför åka förbi, när vi inte är hemma? Lennarts Konditori är trevligt och där fikar vi alltid, när det passar. Lyckarp är riktigt trevligt och vägen upp till Ann-Charlotte i Ljusboden har vi gått många, många gånger. Däruppe på höjden finns konstnären ni hittade som sågar fram djur och figurer ur trä med motorsåg. Jag vet inte om ni gick hela vägen upp till Ljusboden? Däruppe finns massor av olika djur utsågade. Lönneberga har jag aldrig stannat till i trots 100- tals resor förbi där. Totebo och deras stora industri har vi som kunder sedan mer än 30 år tillbaka i tiden. Ganska märkliga platser alltsammans. Ps. Stanna till nästa gång.

    SvaraRadera
  9. Hej! Vilken otroligt fin resa med fantastiskt fina bilder. Mycket bra gjort Anki !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ha en bra dag !

    SvaraRadera
  10. Oj,oj, vad konstigt! Den kom inte in förra gången heller. Min kommentar. Censuren var framme, kanske. Vi skall i alla fall ge oss upp och titta ordentligt nästa gång vi är där, det lovar vi. Såg att du kunnat läsa det vi skrev ändå, det är ju ändå konstigt. Men vi skall hålla dig underrättad om vad vi gör med vårt problem med Boxer. Det är riktigt skit. Vi hörs snart. Kramar 3 M

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Oj vilka grejer Du hittade i skogen! Måste nog åka dit när vi hälsar på speedwaykompisarna i Vetlanda!
    Kram Inger

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)