tisdag 11 september 2012

Magert!


Ja, det är det minsta man kan säga om svamptillgången just nu :(
Svampklubben hade träff ute i Abborreberg  och resultatet var som sagt klent.
Med ett antal olika kremlearter, några olika kamskivlingar,  flugsvampar
och lite annat, så kom vi upp i runt 35 arter...
och då var vi 10 personer som letade...

Om det nu var dåligt med svamp, så fick vi i alla fall uppleva en helt underbart vacker solnedgång... det var nästan så man blev lite religiös :)


En liten stund senare - en kort glimt av solen innan den försvann helt.
Bilden tagen från berget vid Abborreberg mot småbåtshamnen i Lindö...


Nu är det bara att hoppas... än är det inte för sent... än finns chansen till fina svampfynd...
Hoppas, hoppas...
Ha det gott!


16 kommentarer:

  1. Who, de var en vacker solnedgång - otroliga bilder:)

    Konstig de e lite svamp i år när de flesta klagar på en regnig sommar? jag plockar ju inte svamp o kollar inte efter dom heller o vi har nederbördsmässigt haft en ganska normal sommar, de som fattats är fler soldagar:)

    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Synd med svampbrist. Du ska bara veta hur imponerad jag är av din kunnighet i olika svampar.....ojojoj.....vad du kan :)
    De flesta sorterna tycks livsfarliga för mig....tur att jag klarar kantareller och trattisar, eftersom hela familjen älskar att äta svamp.
    Ha en fin dag vännen
    Sommartemat tycks fortsätta idag med här hos oss, hoppas det är lika hos dig.
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  3. Tråkigt när man är en skara som ska ut och plocka, man vill ju hitta lite så man överträffar varandra...***skrattar***. själv har jag ledig dag så jag funderar på att ta en liten runda i vår lilla skog, många är vi som går där, men man vet aldrig...Igår när jag for in till den stora staden för att träffa en gammal vän så mötte jag på vägen en annan gammal bekant, med en svampkorg överfull av diverse svampar!! Hon sken i kapp med solen...
    Såg att ni hunnit med att vara ute en sväng också med husbilen, här blir nog sista turen första helgen i oktober upp till Rättvik, den årliga höstmarknaden hägrar.
    Nu hoppas jag på en lika vacker dag som igår, kanske att jag kan se en nästan lika vacker solnedgång som du fångade på bild, man kan ju alltid hoppas!!
    Ha en bra dag vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Kan hålla med om att det är dåligt med svamp ....men inte kantareller....det finns det gott om, åtminstone här omkring. Jag vill gärna ha blandsvamp, tycker det är godare smak på såser och stuvningar om man har fler sorter. Till helgen ska vi ut i skogen, då hoppas vi på god skörd. Solnedgångar kan man aldrig se sig mätt på, maken älskar att fota sådana. :)
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  5. Ja det ser rätt magert ut med svampen. Men vilken himmel!!!
    I ditt förra inlägg skrev du om att du varit i Totebo. Det var jag faktiskt också i somras. Vi besökte bekanta som hyrt en stuga där.

    SvaraRadera
  6. Trist med svamparna, men det blev ju ändå lite plåster på såren med den otroligt vackra solnedgången. Kram

    SvaraRadera
  7. Har också haft trist erfarenhet i svampskogen i år. Återigen fantastiska bilder dock. Vi får hålla tummarna för lite trattisar innan frosten :-//

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Ja, svampen kan man ju strunta i när man får ett sådant naturfenomen! Så underbar vacker solnedgång!

    Kram Inger

    SvaraRadera
  9. Var är alla flugisar? Jag har inte sett en enda.
    Jag älskar att fota dem.
    Vilka kalasbilder du fick på solnedgången i alla fall.
    Synd att det är så dåligt med svamp.Har de regnat bort?
    Det var ju spått att det skulle bli ett kanonår.
    Ha det toppen utan svamp.
    Kramizzzzzzz

    SvaraRadera
  10. Så fin solnedgång ni fick vara med om. Det är ju tråkigt för alla som tycker om att plocka svamp när de blir så dåligt men kanske de kommer mer. Jisses vad mycke fint ni såg på er lilla tur under helgen roligt att hitta nya sevärdheter.
    Ha de gott/kramen

    SvaraRadera
  11. Svamp kan jag inget om och har inte plockat det på de tio sista åren. Men om solnedgången vill jag säga, att det måste vara både tur och skicklighet, att fånga dessa fantastiskt vackra bilder.

    SvaraRadera
  12. Du kan inte ana hur mycket svamp jag sett i dag......

    på Hötorget!!

    Kram

    SvaraRadera
  13. ÅH vilka himmelbilder!!!! Det var nära att man såg Jesus själv där bland molnen..Jättesnyggt
    Svamp..ja ibland finns de, ibland syns de icke och ibland finns de icke alls..
    Du är varmt välkommen till Wadköping.-.vi ställer ut hela v.44...Ska skriva en affisch och lägga ut.,.
    Kram Kram Karina

    SvaraRadera
  14. Ja du, ibland är det så vackert att det tar andan ur en! Jättetjusig solnedgång!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  15. En härlig solnedgång. Det gäller att njuta av det som bjuds! Ha dé gott!

    SvaraRadera
  16. Maggan sa att det var gott om svamp. Vi ska ju dit till helgen, så vi hoppas att vi hittar en del. Det ska bli så kul att träffa trevliga människor, så egentligen blir ju svampen en biprodukt. Men som vanligt har du enormt tjusiga bilder, men vi känner något annat än andligt. Vår natur är fantastisk. Du är duktig! Kram på dig. 3 M

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)