torsdag 27 september 2012

Hämta på dagis...

... ja vad är det med det då? Lätt som en plätt... eller?
Nja... kanske det,
 men... 
... för en lagom förvirrad farmor, som ska hämta för första gången,,,
det kan bli hur som helst det :)
Nytt dagis... först ska man ta sig in genom den barnsäkra grinden...
 och det är första prövningen...
(bild lånad på nätet)
... sedan ska man välja dörr... 
det är ett litet dagis - bara två dörrar, vilket är en för mycket :)
Efter lite letande så hittar vi Caspers skor... och med lite hjälp så blir båda barnen klara.
Tar barnstolen som sonen lämnat, barnvagnen, och pojkarna och går ut.
Och så ska vi ut genom grinden igen :)
Efter en del möda med grinden och så med barnstolen, så sitter barnen i bilen och jag står där med barnvagnen... hur gör man? Hur fäller man ihop en sån här? 
Ingen aning... men så plötslig så ramlar den ihop...
(ännu en lånad bild)
Öppnar bakluckan... där ligger Lasses rullator... hm...
... lite pusslande och så plötsligt så funkade det också :) Pust!
Väl hemma i Ugglebo, så skulle jag fixa lite mat också... inga problem... eller?
Hur öppnar man barnsäkra skåp... ja inte bara barnsäkra, utan även farmorsäkra...?
Tur att Casper kunde visa :)
Hur får man igång en modern spis? Ja det visste inte ens Casper... jag fick ringa sonen... sen fixade det sig också ;)
... och jodå det blev mat... inte makaroner som vi bestämt,
 utan bandspagetti... mycket roligare att äta :)
Så... slutet gott... allting gott!

Så en glädjande nyhet... svampen är på gång!
Inte så mycket matsvamp... 
... men lite fanns det... blodriskor och kremlor...
och...
lite kantareller, vaxskivlingar, blek taggsvamp och mjölskivling
Blev väldigt gott ... två olika svampstuvningar, stekt potatis, kassler och lite grönsaker.
Tyvärr ingen bild på det, men gott var det!

Ha det gott!

17 kommentarer:

  1. Oj sån tur du haft med svampen...många gånger har jag önskat att jag skulle bli så svampkunnig som du eftersom vi alla i familjen gillar svamp!

    Ja man glömmer så lätt hur mycket fix och passning det kan vara med små barn, allt tar en väldig tid och kraft, det är väl tur att man hade mera energi när man var yngre så man orkade detta på heltid ;)
    Härliga bilder!
    Ha en fin helg vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  2. Vilken glädje att få vara med barnbarnen!
    Saga hjälper mig massor! Utan henne skulle jag inte hitta mycket i deras hem!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Känner igen det där med tekniken - mina barnbarn får också visa hur saker fungerar - är det en TV, PC, DVD, CD ... de är 11 och 7 år ... redan, tiden går så fort.

    SvaraRadera
  4. Visst märks det att tekniken går framåt, de nya spisarna är ju verkligen barn-(och farmor/mormor)säkra nu för tiden. Bara tuschknappar ovanpå spisen. Idag kan barnen mer än vi när det gäller tekniken. Liam fick en Fisherprice sak där man sätter in mobiltelefonen och så kan barnet trycka på den och spela spel och film??? Han är 1 år :))
    Blandsvamp är ju det som är godast, blir så sugen på en sväng i skogen....men det finns en del andra måsten också. Nu går dagarna med raket fart.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  5. Såväl jag känner igen det här, med att passa barnbarnen i deras hem. Frågor som:
    *var finns dammsugaren (under en säng)
    *var finns kaffet (i kylen)
    *var finns era vantar (i en back)
    Varför har inte dottern samma förvaringssystem som sin mamma??
    Kram Karin

    SvaraRadera
  6. Sådan grind känner jag också igen. Även det andra. Men roligt var det eller hur?

    SvaraRadera
  7. Haha, ja jösses de är sannerligen inte lätt. Jag minns första gången jag skulle sätta upp en resespjälsäng här - jag fick ringa efter hjälp också. Nu mera har jag egen vanlig spjälsäng.
    Man de mesta reder till sig som för dig. En härlig dag med barnbarn då.

    Krami z

    SvaraRadera
  8. Känner igen mig i allt du beskriver! Fast dottern hade beskrivit hur jag skulle gå när jag hämtade på dagis.... så inte såg det ut så när jag kom dit, hade jag lyssnat för dåligt eller hade de byggt om under dagen,tro!!?? Fast jag hittade grabbarna till slut! Kram Iréne

    SvaraRadera
  9. hahha också jag känner igen mig!! Bara att fälla ihop en barnvagn och smäcka in den i kofforten..inte lätt. Att sen fästa fast dem i bilbarnstolarna..med alla dessa bälten och säkerhetsspärrar..huvva..
    .men de fick ju mat dina små sötnosarna..det ser jag ju..vi moderna mormor/farmödrar..hihi.
    Svamp...jo den ser fin ut..
    kram Karina

    SvaraRadera
  10. Hahaha...tur det är fler än jag!! Först ska man försöka ta sej igenom hinderbanan/grinden in till dagis, sen ska allt fällas ihop, knäppas fast och gud vet vad!! Man är sjöblöt av svett innan man kommer in i bilen...Sist jag hämtade prinsen på dagis så glömde jag skor och en påse med kläder...ja men jag satte väl honom i kärran inne i hallen och sen gick jag, inte tänkte jag på att ungen hade innetofflor på sej...Men hem kom han, och det var väl viktigast.
    Ha en fin torsdagskväll vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Där ser man vad man inte varit med om. Våra barn var aldrig på dagis utan hade privat dagmamma. I början av 70- talet hade jag dock besökt de flesta av dagis i hela landet, tror jag i alla fall. Jag körde långtrad åt ett företag som tillverkade parkleksaker och jag levererade dessa produkter till skolor och dagis i hela Sverige. Ibland kunde man få backa flera hundra meter med ett långt släp på på en "cykelbana" för att komma fram med lasset.

    SvaraRadera
  12. Haha! Men du hade en kul eftermiddag förstår jag. Det där med att fälla ihop en barnvagn kan ge många gråa hår. Ha det gott.

    SvaraRadera
  13. Trevligt inlägg och härliga bilder!

    SvaraRadera
  14. Ja,fy tusan va man har blivit gammal. När mina barnbarn ska åka bil med mig, måste de själva sätta fast sig i bilbarnstolen, den är för komplicerad för mig. Och det där med att fälla ut barnvagnar övergår min simpla mormorsintelligens.

    SvaraRadera
  15. Ja du det är inte lätt att vara farmor He he he he !!!! Ha det bra !

    SvaraRadera
  16. *hihihi* ja..dä ä inte alltid lätt;-) men vad bra det gick tillslut ändå. dom såg väldigt nöjda ut:-)

    SvaraRadera
  17. Hej hittade din sida igen när jag surfade runt.

    Oh vad bra man känner igen sig i det du skriver. Vilket bestyr det är när man ska hämta barnbarnen på dagis. Grinden du beskrev skrattade jag åt. Kom ihåg de första gångerna. Jag stod bara där som ett fån.. Sen ska man leta rätt på kläderna och hoppas att de hänger på rätt plats.
    Men man får vara glad att manfår ta ansvaret och hämta de små liven. De håller oss unga. Må så gott i mörka november. Kram från Gunvor (du vet)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.