onsdag 5 september 2012

Hänt i veckan...

... eller i alla fall de senaste dagarna :)
I helgen var vi till Ugglebo och Calle hjälpte oss att tvätta taket på husbilen -  det var väldigt smutsig och vår sluttande garageuppfart är inte så kul om man ska upp och klättra på taket...
Bra när man kan få hjälp... tack, tack :)


Ludvig ville gärna hjälpa till...
Casper tyckte det var roligare att leka med traktorn i sandlådan... och lillebror somnade i vagnen

I måndags var det säsongsstart för svampklubben :)
Vi träffades i Vrinneviskogen - elva svamptokar "dammsög" skogen under en timme och... jodå vi hittade lite...  55 olika arter  och det är ungefär hälften av vad en sån här tur brukar ge...
... och det mesta var inte några matsvampar...

Svartringad flugsvamp

Igår - tisdag var det så dags för den månatliga matresan med vännen Totte  :)
Den här gången var det Lasses tur att välja... så tillsammans kollade vi runt lite på nätet.  
Vi var ju på ett väldigt fint ställe förra gången och vi tänkte inte ens försöka slå det - varken med läge eller mat :)
Utan vi tänkte oss "slätten" - Östgötaslätten, någonstans...
Kött eller fisk? Det är alltid första frågan... och Totte bestämde sig ganska snabbt för kött och då blev det dillkött på kalv... 
Eftersom det här är en "resa i det blå", så håller vi ju resmålet hemligt... och den här gången höll det på att gå riktigt tokigt :)
Vi åkte småvägar lite kors och tvärs...
bl.a. den här...


... och så långt var allt väl, men sen blev det lite snurrigt. Vi var överens om vart vi skulle om valet blev kött... eller fisk... för restaurangen var densamma...
men,
på något sätt så har vi missförstått varandra...  
Från Klockrike satt jag vår gps på  Vä´rsta, som man säger i Östergötland - Väderstad alltså...
men...  Lasse hade för sig att vi skulle till Sjögestad  Motell... bägge ligger i närheten av Mjölby, det ena söder om och det andra norr om...
Vi var alltså på väg mot Väderstad, medan Lasse trodde vi var på väg mot Sjögestad... han muttrade flera gånger att vi var på väg åt fel håll... och att om vi skulle hålla på så här då fick vi nog ta lunch i en korvkiosk...
Plötsligt svänger han... och styr kosan norrut och då blir jag lite irriterad och säger "kör som du vill då" - vi är tydligen inte på väg till samma ställe... så sant, så sant... för det var vi ju inte :)
Nåja... så småningom stannade vi i Väderstad - denna lilla ort ute på slätten - och vem kunde tro att de har en sån fin restaurang där... men det finns det - Väderstad Centralkrog... med jättegod mat :)
Lunch med soppa till förrätt och stor salladsbuffé, dricka, bröd och kaffe för tre personer 254:-
Kan rekommenderas!

Trevligt och färgglatt i två våningar :)
Så - slutet gott - allting gott :)

Idag har jag varit på svamprekognoseringsstur med Nettan - snart dags för två svamputflykter med Ekoturen, där jag är med som hm... "expert"...
 den ena för anställda på Siemens i Finspång och den andra för allmänheten...
Vi kikade lite norr om Finspång - Yxviken, Flasbjörke... och här finns klart mer svamp än i mina hemmaskogar - kul!
Många vita flugsvampar - dödligt giftiga...
Nettan, biolog och busschaufför i egna företaget Ekoturen...
är glad för att vi hittade en del  kantareller :)
 Trevlig följeslagare i skogen...
... visst är han söt med stor blåbärsfläck vid ena ögat :)

Ja... det var vad som hänt här under dagarna som gått... och snart är det helg igen :)
Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Nu blir jag sådär ivrig igen...du vet...trots att jag redan varit inne hos dej idag och kommenterat...Men jag måste ju bara berätta...sonen min jobbar nämligen på Siemens i Finspång!! Ska det nu bli så att han rent av får träffa dej FÖRE mej?? Då är väl ändå måttet rågat...***skrattar***, eller tror du jag kanske kan byta till mej hans plats...??För är det någon som skulle behöva lära sej lite om svamp, så är det väl ändå jag...??
    Nu ser jag...det finns fler som har "egen" GPS och tar nya turistvägar...men slutet vart ju väldigt bra i alla fall!! God mat, det är liksom grädde på moset.
    Ha en fortsatt bra kväll, det lilla som är kvar av den...å nu ska jag förhoppningsvis inte terrorisera dej mer!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Tur att ni kom rätt till slut. Ja det kan behövas hjälp när husbilen skall tvättas, tyckte de var så besvärligt när jag hade husvagn när de var dax för tvätt av den.
    Har ni varit vägen om Dalbergså camping igen eller ni kanske väntar till nästa år.
    Ha det fint/kram

    SvaraRadera
  3. Så mycket trevligt som händer här hos dig. I skogen hittar jag aldrig en endaste liten svamp så det har jag gett opp för längesen, men säkert roligt med ett helt gäng som man kan lära sig av varandra.
    Ha det gott!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej! Vad har hänt med registreringsskylten på bilen? Inte har ni väl tvättat bort texten ? Ha en fin dag !

    SvaraRadera
  5. Full rulle ser jag!

    Vilken tur att vi inte arbetar längre!

    Det skulle vi inte hinna med!

    Som Bosse Parnevik sa när han blivit pensionär:

    " Tänk va underbart att se i kalendern på måndag och se att veckan är tom!
    Sedan konstatera på fredag att man inte har hunnit
    med!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Hej Anki ! Prova om du kommer in på min blogg nu för jag har tagit bort Google+ som Google tvingat på mig. Funkar det inte så får jag gå över till Wordpress för dom har inte så mycket krångligt skit kopplat till kontona som Google har.

    SvaraRadera
  7. Att man kan hitta så otroligt många sorters svamp! Även om alla inte var ätliga. Och ändå var det mindre än ni brukar hitta.
    Jag fattar inte. Är det inte i skogen man ska leta?

    SvaraRadera
  8. Skulle man inte kunna säga att det blev en salig blandning av allt detta? Biltvätt, sandlåda, svampplockning, resa "i det blå" och så en god bit mat uppe på allt detta. Visst lever du ett omväxlande liv Anki.

    SvaraRadera
  9. ååh vilken underbar bild på denna vackra lilla hund<3 hihi å med ena liten blåbärsfläck i ansiktet:-) 55 olika arter svamp? först innan du skrev att de flesta av dom var giftiga..så tänkte jag oj...finns de såå många ätliga svampar där ute..men jag såg ju sen;-) ja, jösses många utav dem finns det...många vackra och flera som kanske ser lite mer läskiga ut;)

    varm kram till dig

    SvaraRadera
  10. Tänk så fel det kan bli ute på vägarna. Har hänt oss oxå, kan jag säga...*fniss*
    Slutet gott allting gott!

    Underbara bilder du bjuder på som vanligt :)
    Jag älskar ju hundar som du säkert förstått, så den lilla godingen i vitt, skulle jag gärna vilja ha här precis nu i knät och bara goooosa.....mmmm.....så söt...
    Ha en riktigt fin helg vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  11. Vi var ute o letade svamp i förgård. Hittde massor av svamp; men brydde oss bara om svart trumpet, trattisar och gul kantarell. Matte är kräsen!
    Jag fick också blåbär på en av mina fina vita tassar, matte trodde först att jag skadat mig. ;-)

    SvaraRadera
  12. Här finns det nästan ingen svamp. Få se om man kan hitta trattkantareller eller rödgultrumpetsvamp lite längre fram i september. Inte ens karljohansvamp eller smörsopp finns på min gräsmatta och det brukar alltid finnas. Vilken gullig hund du har.

    SvaraRadera
  13. Det var en hel del som hänt i veckan! Vad bra med hjälp att tvätta taket, såg lite högt ut Faktiskt!

    Har gjort en liten rättelse nu ang. hundkäxet, du har säkert rätt att det är vildmorot! Jag är ju novis på sådant.
    Hoppas din helg blir lika härligt skön som resten av veckan!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  14. Var inne och kollade om du hade trissat. Kul med bilder från den där orten som jag alltid undrar över namnet på när jag passerar på E4. Skylten ger mig konstiga illusioner Kör jag förbi i hällregn så inbillar jag mig att det regnar värre där, eller när solen skiner så är det varmare där. Får nog besöka den nästa gång jag har vägarna förbi och äta på Världshuset :)

    SvaraRadera
  15. Wonderful gоοds from уou, mаn.
    I haνе underѕtand yоur stuff prеvious to
    аnd уοu are јust extrеmelу magnificеnt.
    Ι actually like what you hаve acquіred here, сertainlу liκе what уоu are ѕtating and the ωay in which you say it.
    You maκe it entertaining аnd уou still cаre for to keeр it smаrt.

    I cant wait to read far moге from you.

    This is аctuаlly a terrіfiс web sitе.


    Αlso νisit my wеb page: Avarainfo.Com

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)