lördag 5 september 2015

Lördagstema - Kultur

Så är det då dags att ta tag i Lördagsbloggarnas teman igen :)
Höstomgången inleds nu  i september med teman som bestämts av Olgakatt.

Första temat är Kultur... hm... vilket jätteämne. Kultur kan vara av vitt skilt slag, men som tur är så står det oss fritt att tolka ett tema helt efter eget huvud... vad väljer jag?

Det första jag tänker på när jag ser eller hör ordet kultur är litteratur...
... musik...
Louis de Geer Konsert & Kongress i Norrköping
... konst...
Norrköpings Hörsal
... och teater...
Norrköpings Stadsteater
... men egentligen så är det ju så mycket mer!
Det innebär ju även hur vi lever i olika länder, hur vi bor, hur vi tar hand om våra barn och våra gamla... vad vi äter och mycket, mycket mer.
 Allt detta och mycket mer ingår i kultur... ordet som härstammar från latinets cultura i betydelsen odling, bearbetning, bildning och som kommer från grekiskan colo, som betyder odla. Inom sjukvården odlas bakterier - bakteriekultur, men som sann svampnörd, så vandrade mina tankar till att odla svamp - svampodling är ju också slags kultur, en svampkultur.
Inte så långsökt som man kan tro... eller? Jodå, jag vet att svamp odlas inom medicin också, men nu var det matsvamp jag tänkte på :)
Åtminstone en del arter lämpar sig för odling - de vanligaste är champinjoner, shiitake och ostronmussling.
Ostronmussling, eller ostronskivling som den odlade formen brukar kallas...
Kantareller odlas inte... inte än, annat än i en del försöksodlingar, där jag faktiskt har deltagit med en egen försöksodling.
Jag har i vetenskapens namn planterat tallplantor med och utan kantarellmycel...

Det här är nu många, många år sedan och av olika anledningar så blev det inte så bra att jag planterade dem där jag gjorde, men det blev lite panik när kartongen med nämnda plantor stod på trappan när jag kom hem från jobbet dagen före midsommarafton.

Det här var innan vi flyttade hit där vi bor nu och vi bodde då i ett villasamhälle med idel välordnade trädgårdar och välvuxna ekar... och här passade inte min odling in... inte alls!
Genom en kompis till en av sönerna så fick jag "låna" en bit mark... och nu var det lite bråttom att få ner de små plantorna.
Området skulle röjas... två rutor skulle markeras och det skulle vara ett visst antal meter mellan dessa rutor. Oj, vilket slit det var!
I ena rutan planterade jag ett antal plantor med inympat kantarellmycel och i den andra lika många tallplantor med annan typ av svampmycel.
... lite blandat...
Nu minns jag inte hur många de var eller hur långt det skulle vara mellan plantorna, men det blev i alla fall ett jättestort område, som jag var tvungen att se till då och då... röja bort långt gräs och örnbräken så de små tallplantorna skulle ha en chans.
Efter något år var han som forskade där och tog prover... och jodå mycelet fanns kvar och mådde bra... men sen måste något hänt för efter ytterligare ett par år fanns inget tecken på svampmycel kvar... och varför är det ingen som vet... så var det med den kantarellodlingen.
Jag var där några år senare men såg aldrig till några svampar och nu är även det väldigt länge sedan.
Kanske ska jag ta mig dit igen... bara för att kolla :)

Vill du se vad de andra Lördagsbloggarna skriver om på temat så titta in under fliken med samma namn högst upp, under headern.

Nästa vecka är temat Naturligt
Ha det gott!


22 kommentarer:

  1. Ja, just det! Kultur är ett stort område att ta för sig av.
    Egentligen kunde man skriva om kultur en hel månad som tema...
    Här försöker vi lite smått med kantarellodling också men utan större framgång
    Kantarellerna gör som kantarellerna vill. Det är tydligen deras kultur :)
    Ha en fin lördag!
    Kulturkram!

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder och text att symbolisera kultur. Ett så vitt begrepp.
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  3. Vilket spännande försöksprojekt! Och spännande vinkling på kultur, jag tänker alltid på dig när jag ser någon konstig svamp som jag inte vet vad det är. Det skulle nog Anki veta, tänker jag... Jag tycker det är så roligt med människor som har stor kunskap inom ett område för att man länge varit intresserad och inhämtat både praktisk och teoretisk kunskap bara för att det är kul. Det är kultur det! Kram

    SvaraRadera
  4. Klart du måste kolla till din gamla kantarellodling det kanske kryllar av svamp så här flera år senare =)
    Jag håller tummarna, annars kanske du hittar lite annat smått och gott. Kram

    SvaraRadera
  5. Ja det där verkar ha vart en riktig Kul-Tur :-)

    Ha det gott....Kram

    SvaraRadera
  6. Intressant det där med svampplanteringen! Du måste bara åka dit och kolla, ett sådant här år när det vimlar av svamp!
    Ha en fortsatt skön helg!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Snacka om vanlig och ovanlig tolkning av ordet "kultur". Skulpturerna utanför Norrköpings hörsal är urläckra tycker jag.

    Å vilket fantastiskt forskningsprojekt du var inblandat i. Helt suveränt. Alltså att man kan odla champinjoner i en låsa hemma visste jag ju, men hade ingen aning om att man kan plantera kantareller "i det fria". Du är verkligen otroligt duktig - troligen Sveriges främsta svampexpert skulle jag säga:-)

    SvaraRadera
  8. Roligt att läsa om dina kulturer. Fina bilder.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. Ja, kultur är ju mycket riktigt odling, av alla de slag. Andlig odling eller svampar! Vilket spännande – och svårt – svampodlingsprojekt! Men kantareller och tallar; hur tänkte man där. I mina trakter är det inte i tallskog man letar efter kantareller i första hand. Men kanske kantarellmyceliet ligger där och trycker och en vacker dag dyker svamparna upp! Gå dit och kolla vettja!

    SvaraRadera
  10. Roligt att se bilder på de gamla kära ställena i stan. För mig är alltid Norrköping "stan" där jag växte upp. Fint kulturinlägg både i form av de sköna konsterna och i den ursprungliga betydelsen av "odling". Vilket slit det måste ha varit för dig att plantera svampmycel och så trist att det inte blev något av det. Men du är ju en fena på att hitta svampar så det gjorde kanske inte så mycket.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  11. Kultur, verkligen ett brett ämne, för det är väl det mesta som vi gör. Spännande med försöksodling av kantareller. Mina försök har bara inskränkt sig till att gräva ner lager av tidningar och det funkade faktiskt och när du säger det var det på tallmark. Kanske stimulerade något tynande mycel.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  12. Jätteintressant det du skriver om kantarellodling, jag har läst lite om det genom åren, men har förstått att det är mer eller mindre hopplöst svårt att få till det. Naturen är ibland obegriplig. Tack och lov.
    Siitake gick vi ut och plockade när vi bodde i Japan för väldigt länge sen, likadant med bambuskott, på morgonen lagom stora och på eftermiddagen över meterhöga! Sen gjorde vi soppa på rävsvans och oj, vad gott det var. Men här skulle jag nog inte komma på tanken att göra det! Lustigt med olika kulturer för det är det ju också, kulturer av alla slag.
    Förresten, vi hade sån torka senare delen av mitten av sommaren så nu, fast det har regnat massor, vill inte svampen komma upp! Kan det vara så att mycelen gått i vila? Jag trodde det skulle vara att gå ut och bara ösa in kantareller nu, men icke!
    Agneta kramar

    SvaraRadera
  13. Svampkultur kan man ha i olika bemärkelser också! Jag var en gång på studiebesök på en penicillinfabrik i Skottland, där doftade det mögel!
    Och mina östeuropeiska vänner har en annan matsvampskultur än vi och är galna i att plocka och torka alla möjliga och omöjliga sorter.
    En fråga till en svampexpert: Hjälper man mycelet på traven om man grovrensar svampen i skogen och låter renset ligga kvar på växtplatsen? Min kompis som alltid hittade massor av kantareller hävdade det men jag är skeptisk.

    SvaraRadera
  14. Vilket spännande experiment du varit med om. Det vanligaste är nog att man tänker på de sakerna du nämnde först när man pratar om kultur. Men visst är det så mycket annat, och alla har sin egen tolkning av ordet. Det bästa är, tycker jag, att det inte är endast en betydelse, utan att varje människa kan lägga in sin egen tolkning av ordet...och det är fortfarande kultur. Kram

    SvaraRadera
  15. Vad roligt att du iallafall fått pröva att odla kantareller. Tänk om de tagit sig nu efter lång tid.
    Kultur är verkligen ett stort område. Mycket tycker man om. Och visst är alldeles förfärligt. / Britt

    SvaraRadera
  16. Inte vet jag men jag har karljohansvampar i skogskanten och när jag rensat dom slänger jag tillbaka det bortrensade på samma ställe och det har blivit mer och mer karljohan där för varje år

    SvaraRadera
  17. En klockren tolkning av ordet kultur tycker jag och väldigt fina och illustrativa bilder! Jag hade gärna velat ha en trädgård där jag kunde testa att plantera kantarellympade tallplantor. Tycker nog allt att du ska åka tillbaka och se vad som hänt :-)

    SvaraRadera
  18. Fina bilder till ett fylligt kulturellt inlägg. Jag minns att vi hade det som ett stort projektarbete när jag gick en högskoleutbildning. Vi skulle intervjua personer om vad de ansåg att kultur var. Personligen tänker jag på samma saker som du inledde mig. Sedan är det som du skrev ett mycket brett område om man börjar luska i det. Kulturkram från Bosse. Ps. När ett land har ont om pengar börjar man alltid gräva i just kultur först.

    SvaraRadera
  19. En gång frågade min dotter om jag hade pälsodling i kylskåpet.
    Ackja, det är inte alla rester som blir uppätna och inte alltid man hinner rensa ur.

    SvaraRadera
  20. "Cultura colo" coolt inlägg om kultur, en fröjd att läsa och bilderna ger känslan - det doftar kultur!
    kram

    SvaraRadera
  21. Det är fantastiskt hur du kan snika in dina svampar i det mest omöjliga och därmed också dina underbara svampfoton. Varje gång jag är här inne och läser får jag drömmar om att utvidga mina "svampvyer" efteråt. Så inspirerande!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)