söndag 27 september 2015

Lördagstema - Säsong

Septembers sista lördag var det igår och veckans tema är Säsong  - det är Olgakatts sista tema för den här gången och nästa månad är det Karin på Åland som tar över.
Nu hann jag inte riktigt med under gårdagen, men här kommer mitt bidrag... bättre sent än aldrig :)

Säsongerna avlöser varandra... precis som årstiderna, men medan årstiderna bara är fyra till antalet, så är säsongerna många fler... ja, rentav oräkneliga... åtminstone om man räknar med alla nyanser som hög, låg och mellan... och dessutom alla områden som har egna säsonger.
Att min favoritsäsong är just svampsäsongen är nog ingen överraskning för någon som känner mig det allra minsta :)
Rolf Lidbergs teckning visar att svamp kan användas till annat än mat... 
... som att färga garn med t.ex.

Svampsäsongen är inte bestämd till något datum, utan infaller någon gång under sensommaren till senhösten, hos mig börjar den oftast i slutet av augusti eller början av september, helt beroende på hur vädret är.

 I fjol fick vi just ingen svampsäsong alls och i år har den precis startat... och kan, om det inte blir för kallt, hålla på hela oktober... kanske november också och ibland ända fram till jul.

Jag gillar både att plocka och äta svamp, men det allra roligaste är jakten på den ovanliga, den vackra, den speciella... och så är de tacksamma som fotomodeller :)
Det finns svampar som luktar speciellt... som den här vackra svampen som heter transkräling och luktar fiskleverolja...
... luktticka, som doftar lte anis med inslag av apelsin...
Ibland både luktar och smakar de speciellt, som min favoritsvamp sillkremlan, som luktar gamla räkskal.

Om man gör en stuvning och kryddar med dill och lite salt då smakar det som den allra läckraste skaldjursstuvning :)
En del är bara vackra...
... ärggrön kragskivling, är en så´n, som färgen till trots inte är speciellt giftig, men smakar inget vidare heller...
Den här,  föränderlig tofsskivling är både god och vacker...
... medan den lilla ögonskålen bara är så egen med sina mörka ögonfransar :)

En ung klibbticka, som avger vattenklara droppar är en fin upptäckt på skogspromenaden :)

Svamparna är fascinerande... de är varken djur eller växter och ingenting mittemellan, utan just Svampar :)
Ska inte tjata mer, men som sagt för mig är den bästa säsongen just nu!
Om du vill läsa vad de andra lördagsbloggarna har skrivit på temat så klicka på fliken "Lördagsbloggare" under headern, högst upp på sidan.
Nästa vecka tar, som sagt,  Pettas Karin över och hennes första tema är Märkeskvinna... det blir ytterligare  ett spännande tema att ta tag i :)

Tack till Olgakatt för septembers kluriga och mångtydiga teman!

Ha det gott!

13 kommentarer:

  1. Jag hoppas att din säsong håller i sig lääänge! För om det är sådana här dagar som varit i helgen kan det få fortsätta fram till jul eller en bit in i februari! Så många fina svampbilder du tagit, jag kände inte igen en enda tror jag. Den med ögonfransar - så häftig, tänk så mycket vackert det finns utanför dörren och gratis är det också! Ha en fin söndag! Kram

    SvaraRadera
  2. Det var inte oväntat att du skrev om svampsäsong...expert som du är. Dina svampbilder är så tydliga och klara så de känns verkliga. Tror inte jag träffat på någon av de svampar du visar, men så är jag ju också ingen svampkännare. Mina ögon dras sällan till svampar. Kram

    SvaraRadera
  3. Vad du kan och vilka bilder!

    Du är proffsfotograf!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag visste det - det blir svamp - överraskningens aha men kolla så ljuvligt ligger i sättet du gör det på Anki!
    Bildligt talat! och menat från dunkadunket som kallas hjärtats fröjd!
    kram och goda sopp hopp!

    SvaraRadera
  5. Jag förstår att du älskar svamp. Jag kan inte äta svamp, dem åker hiss och kommer upp igen.. jag kan bli illamående bara av doften... Sorgligt!
    Fint inlägg och fina bilder!

    SvaraRadera
  6. Ett ljuvligt vackert svampigt inlägg!
    Sillkremlan kom jag i kontakt med allra första gången som tonåring, då en kvinna från Dalarna hade lagat sill på den
    Sagolikt gott var det. Att lägga in sillkremla som sill är en höjdare.
    Det är så mycket roligt man kan göra av svamp och så mycket roligt runt omkring dessutom. Att bara vara i skogen för att upptäcka
    är bara det en resa guld värd. Så vackra foton Anki!
    kram

    SvaraRadera
  7. Men ååååh, dina svampar! Så vackra, så fulla av spännande användningsmöjligheter och så individuella. Lärorilt och vackert!

    SvaraRadera
  8. Svampar är inget för mig, men de är fina på bild :)

    SvaraRadera
  9. Det är nog ingen som kan dokumentera svampar som du. På dina bilder ser de ut som rena rama konstverk. Å jag älskar svampar - ja, det ärliga alltså, men även giftiga som faktiskt ofta är vackrare än de ätliga.
    Å idag tänkte jag faktiskt på dig, då jag upptäckte riktigt söta saker bredvid vår parkeringsplats, där brf-föreningen tagit bort en häck. Tror att jag lägger upp bilderna på bloggen imorgon.

    Tror att jag har sett svamparna på din blogg förut, men kan ha fel. Du får väl artbestämma dom åt mig;-)

    SvaraRadera
  10. Det är så fantastiskt Anki att få höra dig berätta om olika svampar och se alla dina bilder! Han den där svampexperten som alla brukar fråga kan väl ta lite semester så du kan hoppa in i stället :-)

    SvaraRadera
  11. Underbara svampar!
    Ha en skön vecka!
    Kram Lena

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)