torsdag 10 september 2015

Ny bryggare...

... jo då... det blev en nyinvestering... den går att förprogrammera så kaffet är klart när jag kommer ut i köket på morgonen. Provade förstås, men måste ha missat något för både bryggaren och kaffet var lika kallt i morse, som när jag förberedde igår kväll. Får nog läsa instruktionen bättre :)
Hm... det var då inte min dag igår! Måste köpa en bryggare till! Vi har (hade) en liten kaffebryggare i husbilen. Igår tog jag in den för att göra en behövlig avkalkning... och då hände det som inte får hända... kanske blir jag idiotförklarad, vilket ju i så fall är fullt förståeligt.
Jag var lite stressad... hade varit till sta´n - köpte ny bryggare och varit hos tandhygienisten...kom hem och började fixa lite käk... och drog på fel platta på spisen! Japp... den stod på just den plattan... och är nu en f.d. kaffebryggare!

Det där var ju inget kul alls... så jag ser vad som hände för exakt ett år sedan... 
Vi var hundvakt åt finaste Frodo... solen sken  och det fanns en och annan svamp i skogen... 
 ... bl. a. denna fina blomkålssvamp - nästan 1.2 kg :)
 Hoppet växte och jag minns att jag tänkte... äntligen! Svampsäsongen blev kort... torkan fortsatte även i september hos oss och ingen svamp blev det... men bara några mil norrut och även i södra länsdelen blev det ett fantastiskt "karljohanår"! Olika falla ödets lotter...
Hoppas på ett bättre svampår i år!

Ha det gott!

14 kommentarer:

  1. Uttrycket att en olycka kommer sällan ensam stämmer ju verkligen in här. Hoppas det bara behöver bli 2 olyckor i varje fall. Känner igen det där att förvirringen slår till när man minst anar. Kram

    SvaraRadera
  2. Du har inget flyt alls. Det kunde bli riktigt illa, inte bara en förstörd spis och en förstörd kaffebryggare.
    Hoppas det blir en lättförståelig bryggare och mycket svamp i fortsättningen. Hur tillagar man blomkålssvamp föresten? Jag behöver inte receptet för jag har aldrig sett någon på riktigt.Men det vore intressant att veta. / Britt

    SvaraRadera
  3. Grattis till din nya kaffebryggare ! Den ser nog ut att kunna brygga gott kaffe :) Just ja, instruktionsanvisningar, det är bra att läsa men jag prövar hellre mig fram, hmmm......inte så lyckat alla gånger :) men en timer på bryggaren är inte så dum. Jag har det också och det är så skönt att slippa proceduren på morgonen. Det är bara att hälla upp fikat direkt när man vaknat. Eller rättare sagt vaknat det kanske man gör under tiden man fikar :)
    Fin kaffeburk förresten som står bredvid kaffebryggaren :) Ser ut att vara av modell äldre. Sånt gillar jag :)
    Men vilken otur med husbilens kaffebryggare, usch så trist....men nu kanske det blir timer på den nya bryggaren till husbilen också :)
    Så fint de står uppställda för dig, fåren. Så mycket olika färger och nyanser det finns hos dom.
    Och den där söta prickiga "saken" på bild ser trevlig ut. Var en gång under två veckor hundvakt åt en sådan. Då hade jag min första golden (1983) vilket var en lugn hund i jämförelse med den prickiga :)

    Oj 12 kg svamp !!!

    Ha det gott !
    Kramis

    SvaraRadera
  4. Förlåt att jag skrattar, låter som något jag kunde gjort... Huvet under armen... Jag måste också köpa ny bryggare till husvagnen, den är urkass!

    SvaraRadera
  5. Aj, aj, aj bara en massa utgifter för dig nu.
    Hoppas att du hittar lite svamp att äta nu då,
    så att du kan spara in det du så förargligt gjort av med.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Några Karl-Johan skulle verkligen sitta fint! Längtar som en tok efter svamppaté.
    Attans otur med bryggaren, men sånt kan hända den bästa. Väst blir det väl att rengöra hällen.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Förlåt att jag inte kan låta bli att skratta lite. Alltså jag tycker synd om dig och allt, men tekniskt "överbegåvade" kaffebryggare har jag liknande erfarenhet av om man säger så.

    Åsså kan jag härmed bekräfta att avkalkning av en kaffebryggare aldrig för nå't gott med sig. Vi var några kollegor på jobbet som lagt en hundring var för att köpa en Nespresso maskin. Den funkade prickfritt i fem år och "bryggde" säkert tusentals koppar kaffe. När vi skulle flytta till vårt nya kontor bestämde en kollega och jag att maskinen verkligen hade gjort förtjänt sig av en avkalkning. Efter avkalkningen fick den lämnas till returen. Den återhämtade sig liksom aldrig från denna avkalkningschock och slutade fungera...

    SvaraRadera
  8. Inte kul med kaffebryggaren, men en vacker kaffeburk har du!! Hoppas du hittar många fina svampar under september! Elisabeth

    SvaraRadera
  9. Ja det finns ju dom som gör Bryggare var dag,tur det då!
    Desto finare var korten :-)

    Ha det gott o njut....Kram

    SvaraRadera
  10. Det där med bryggaren skulle lika gärna ha kunnat hända mig. Det jag dock senast gjorde sönder i köket var min svartpepparkvarn, så där fick jag inhandla en ny.
    Det borde väl bli ett bättre svampår i år kan man ju tycka. Härliga minnesbilder från förra hösten!

    SvaraRadera
  11. Hej, jag har också en fin bryggare som man kan programmera. Men jag har aldrig prövat, vet du varför^` Jo jag tror att aromen från kaffebönorna går förlorad om kaffet ligger i filtret hela natten innan bryggningen börjar. Är jag helt ute och cyklar tro^...
    Sen är det ju så att jag inte alltid är uppe samma tid olika dagar, beror liksom lite på dagsformen. Och då vill jag inte ha färdigt kaffe på värmeplattan i timmar innan jag masar upp mig. Visst är jag krånglig^`?
    Jag hoppas fortfarande på en svampboom men har tyvärr märkt av en älgflugsboom, så snart får den jäkla skogen behålla sina dyrgripar medan jag sätter mig och surar vid köksbordet
    Trevlig helg¤ o kramen

    SvaraRadera
  12. Verkar underbart med nybryggt kaffe som väntar när man kastar fötterna över sängkanten! Nu kanske det blir så i husbilen också :-) Grattis!

    SvaraRadera
  13. Snygg bryggare och härlig kaffeburk! Det är lätt hänt att fel platta vrids på ....
    kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)