måndag 28 september 2015

Helgbilden...

Barnbarn, svamp och hästar... en helg kan nog knappast bli bättre än så :)
Var i skogen med barnbarnen och är mycket glad och samtidigt lite stolt att de vet att de röda bären är liljekonvaljbär och att de är giftiga... bra att de vet att inte alla bär går att äta.
 Casper visar upp kantarellen han hittade... tyvärr den enda ätliga svamp som vi hittade.

I lördags var jag och Linda (prickiga hundens matte) till Vretagymnasiet och tittade på hästpremieringar... jag kunde inte vara kvar så länge, eftersom jag skulle se efter barnbarnen på e.m... men en del hann jag se i alla fall :)
Nordsvenska ston med föl...
 ... och underbara fjordföl...
Två ardennerston... ytterligare ett par fjordföl...
... och en väldigt snygg fjordhingst, som gärna visade upp sig...
Full fart!

Vädret har erbjudit sköna skogspromenader och en del svamp blev det också...
... och Sixten kunde njuta av solens strålar...
En del matsvamp - härligt!
Helgen avslutades med fullmåne...
... och i morse kunde jag inte låta bli att gå ut för att försöka få den s.k. blodmånen på bild... vilket inte var helt lätt...
Naturligtvis var det bara EN måne, men med ett collage blev det så här :)

Fler helgbilder hittar du hos Marit... kolla in där och deltag med din helgbild (en eller flera) du också :)
Ha det gott!

29 kommentarer:

  1. Tack för att du visade blodmånen, för jag orkade inte ta mig upp vid den tiden. Klart att dina barnbarn kommer att bli riktiga experter på allt som finns i skogen. De har ju den bästa lärare som tänkas kan. Kram

    SvaraRadera
  2. Åh vilka härliga hästbilder! Kanonfina månbilder också :-)

    SvaraRadera
  3. Barn lär sig SÅ mycket bra.
    Vilka månbilder. Jag tänkte gå upp och titta, men orkade inte gå ut och månen syntes inte från fönstret. Men såg den ut så där hade det ju faktiskt varit lönt. / Britt

    SvaraRadera
  4. Vilken läcker månbild du satt ihop :) många fina bilder från helgen, favoriten är helt klart den på hästen och mannen i full fart, snyggt fångat!

    SvaraRadera
  5. Jag fick inte en enda månbild, det blev ingenting...

    SvaraRadera
  6. Så många fina bilder från din helg! Vilka vackra hästar! Tänk att du fick till en så bra månbild, här syntes månen knappast bakom alla moln!

    SvaraRadera
  7. Härliga höstbilder och bra att dom vet vad
    man inte ska stoppa i munnen.
    Ardenner och Nordsvenskar är jag riktigt svag
    för växte upp med dom.
    Blodmånen gav oss lång näsa här i Södra Roslagen molnen låg täta:-(
    Ha det bra

    SvaraRadera
  8. Fina svamp och barnbilder, blodmånen har jag missat.

    SvaraRadera
  9. Hästpremieringar är faktist riktigt trevliga att vara på. Förr var jag det ibland. Månen hade jag som mål att fota och rigga kameran, men se jag sov över det hela och vaknade kvart över fyra och lyckades i sista stund se den på nedan.

    SvaraRadera
  10. En helg helt i din smak ser jag! Å du fick blodmånen dokumenterad. Fantastiskt! Här i Stockholm sågs den inte läste jag. Det fick jag bekräftat av maken som faktiskt var uppe klockan 03:00. Då var det molnigt berättade han, så han var inte speciellt glad över "uppoffringen" att inte lägga sig...

    SvaraRadera
  11. Så himla fint med blodmånen! Jag steg väl upp lite för sent för att få syn på den...

    SvaraRadera
  12. Låter helt klart som en rolig och skön helg. Härliga bilder osm alltid och särskilt uppskattar jag blodmånen eftersom jag var alldeles för lat för att masa mig upp själv. Första bilden jag ser på den dessutom. Nästan ångrar att jag inte ställde klockan i alla fall.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  13. Fantastiska foton! Jag blir mjuk i magen av de vackra hästarna och så slår du till med sådana foton på månen på slutet. WOW!

    SvaraRadera
  14. Fin bild på månen, skicka in den till Tv så får vi säkert se den som vinnare av veckans bild!
    Härliga bilder på barnbarnen - tänk så mycket du lärt dem! Kram

    SvaraRadera
  15. Vilket fint collage du gjort av dom fina bilderna på månen! Det var verkligen roligt att få se den, så orangeröd och vacker. Där hade vi tur med vädret.
    Och så fina "riktiga" hästar! Jag är uppvuxen bland ardennerhästar, många, men har aldrig någonsin suttit på ryggen på en enda häst! Det är väl nästan ett slags rekord! Men det hindrar ju inte att jag tycker dom är riktigt vackra djur.
    Så bra att dom fina, söta små barnbarnen vet att inte äta allt som finns i naturen!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  16. Härliga bilder på de vackra hästarna. Nordisarnas föl ser nästan ut som min unghäst, en islänning. Fjordingen var riktigt vacker. Liksom bläcksvamparna. De ser nästan ut som den där figuren i Tv-serien som gick för evigheter sedan, "Det var en gång", om jordens och människans historia, han som hade vitt hår/skägg från topp till tå; Mäster Maestro. Fullmånen har du fotat så snyggt! Man bara väntar på att höra ett vargyl på avstånd.

    SvaraRadera
  17. Jättefina bilder, riktigt höstlika och inbjudande. Försökte mig på att fota blodmånen jag med, men misslyckades totalt, du lyckades ju jättebra!

    SvaraRadera
  18. Vilken bra skolning i naturens under som barnbarna får. Kan inte bli bättre :) Tror det är nyttigt för dem att börja i tid med olika naturupplevelser. Vilken fin dramatisk fullmåne du fångade och dessutom den fina blodmånen som vart riktigt kul med ett collage av den.
    Sixten verkar vara en cool kisse som vet hur man njuter av livet.
    Önskar dig en fin morgondag, Onsdag.
    Kram

    SvaraRadera
  19. Svar: 1 000 tack för artbestämningen av svampen. Å hur f*n visste du att de var borta idag?????? För det var precis vad de var - borta alltså. Såg inga nya heller...

    SvaraRadera
  20. Livet är gott läser jag - det är gott det, de är bra goe de där barnbarna dine :-)
    Kram

    SvaraRadera
  21. Så flotte bilder.
    Særskilt fint at barnebarna får lære om naturens gaver.
    Flotte månebilde !

    SvaraRadera
  22. Du lyckades verkligen bra med den röda-mån-bilden!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  23. Hej, såg jag en skymt av en blomkålssvamp där tro? En sån har jag aldrig hittat här men jag har fått en som gåva så jag har fått smaka på den. Vilka underbara kusar du visar, grannen har ju en fjordhäst, han är flockens nestor, 30 år gammal numera pensionär som bara går omkring och har det bra.
    Så du var uppe missinassen och fotade månen, jag nöjde mig med alla fina foton på nätet. Man behöver en mycket bättre utrustning för att kunna fota månen än vad jag har tillgång till.
    Efter några skogsturer börjar jag ändå känna att svampsäsongen ändå ger något. Till och med lite Karljohan har jag hittat, inte som ifjol men man får vara glad för det lilla...
    Kramen

    SvaraRadera
  24. Vilken fantastisk bild du fick på månen. Hos mig var den bara som en prick långt långt borta så mitt foto blev minsann rakt ingenting

    SvaraRadera
  25. Jättefina bilder du trollar fram genom linsen!

    Ha det gott....Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget snack om saken. De där blodmånarna var de finaste jag sett. :) Då har jag ändå sett en del i sociala sammanhang de sista dagarna. Själv var jag också uppe och fick kompensa med Bossehumor för jag fick inte till något rött. Helgkram Bosse

      Radera
  26. Grattis till din vinst. Blodmånen var verkligen imponerande.
    /Kiki

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)