onsdag 9 september 2015

Det finns hopp!

Efter regnet lever skogen upp igen... mossan lyser härligt grön...
... och svamparna verkar vara lite på gång :)
En röd, liten, smått giftig giftkremla, många gula fingersvampar... tidigare klassade som matsvampar, men numer måste man nog visa ett varningens pekfinger... det finns många snarlika arter, varav några är giftiga. Inte dödligt, men kraftigt laxerande.
Många små kantareller... och en riktigt fin strävsopp...  och jag hoppas nu på att det blir ett fortsatt bra svampår :)

Träffade några långhalsade fåglar... riktigt trevliga :)
Hemma igen... solen lyser och himlen är klarblå... då ser jag att hösten nog är på väg ändå... höstkrokusarna har börjat blomma!
Det där, det var igår... idag började morgonen med att kaffebryggaren totalstrejkade! Hade dessutom helt slut på kapslar till kaffemaskinen...
... så då är det tur att man har resurser... för utan kaffe... nej det är alldeles otänkbart!

Idag blir det nog till att hitta en ny bryggare... undrar om jag hittar en som håller lika länge som min gamla... då blir det nog den sista jag köper :)

Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Här finns det knappt en enda svamp. Har hittat en karljohan Det är allt men blir det bara regn så blir det väl annat och än är inte hösten slut

    SvaraRadera
  2. En morgon utan kaffe, vilken fasa! Tur att du har resurser att ta av. Skönt att det finns hopp om en fin höst med tillhörande svampar.

    SvaraRadera
  3. Bra med den gamla hederliga tratten ibland!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken tur att du sparat tratt och filter till kaffebryggningen!
    Härliga svamptider nu! Hittade massor av kantareller och blek taggsvamp igår! Fantastiska bilder du visar!
    Ha en skön dag!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Jag har ju svårt att hitta svamp, men jag gläds med de som kan. Igår på landet stod det flera soppar (strävsopp tror jag)mitt i gräsmattan.
    Ovanliga fåglar, men det måste det ju vara... / Britt

    SvaraRadera
  6. Hemskt om man blir utan kaffe en morgon, vilken tur att det fanns resurser! Härliga bilder, speciellt de små "fåglarna". Tänk att de ser ut så. Lycka till med fortsatt bra svampår.

    SvaraRadera
  7. Det var fina och vackra bilder du bytt på din Avards . Riktigt fina höst bilder. Måste fråga har Du satt dit ögonen på de "hm långhalsade "
    fåglarna. Vilken grej. . Vi köpte den billigaste på Mediamarkt i Norrköping, den är toppen. Jag har ingen kaffemakin , men får hos dotter min
    med fint mönster på ytan, det är trevligt vid fest, men jag njuter lika bra av en vanlig kaffebryggare. (gamla envisa käringar).
    säger som du, när jag har bott hos min kära väninna i Göteborg då är det Te som gäller, men hon känner Hajan , så jag får alltid en kopp kaffe uppepå det, starkt och gott. Både morgon och kväll. underbart att hälsa på hos Dig, hälsar Hajan

    SvaraRadera
  8. Vilka roliga "fåglar" :) En gång på jobbet var det strömavbrott lagom vid kafferasten. Vi hade vatten i en rostfri behållare, värmde det med svetslågan ;) När det var klart kom strömmen igen...

    SvaraRadera
  9. Härlig höstig header. Passar perfekt till årstiden nu. Ja, svamp är inte riktigt mitt ämne men av allt du delar med dig av så lär jag mig :)
    De där fåglarna var ju häftiga. Så snygga !
    Jo nu börjar allt trädgården förvandlas till höst vare sig man vill eller inte. Vackra bilder du delat med dig av.
    Men så får det bara inte va på morgonen, kaffebryggaren strejkar. Katastrofen är ett faktum, men du grejade katastrofen på ett utomordentligt bra sätt, tycker jag : :)
    Hoppas du hittar en riktigt hållbar bryggare idag :)
    Ha en riktigt fin Onsdag !
    Kram

    SvaraRadera
  10. Grattis till den nya headern! Snyggt!

    Den här gången fastnar jag på dina långhalsiga fåglar - så himla läckra. Kul att du upptäckte dom.

    Osis med kaffebryggaren. Jag klarar mig inte heller utan kaffe på morgonen. Hoppas du hittar en ny som du trivs med!

    SvaraRadera
  11. Vilka vackra svampar! Mycket vild svamp har vi inte här i Wales och inte Allemansrätten heller,så därför betyder dessa bilder extra för mej. Tack!

    SvaraRadera
  12. Vackra bilder som vanligt *tack* Dessa växter som liknande fåglar är bara så ljuvligt fina. Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
  13. Vilka kul fåglar! Den sorten har inte jag i min trädgård. Håller med om att kaffe är ett måste. Kram

    SvaraRadera
  14. Hoppas du hittar en bra bryggare. Det ger så gott kaffe. Hösten börjar visa sig här med - svampar i backen och en hel del gula löv. Önskar jag kunde lika mycket om svamp som dig. Plockar mest bara kantareller och trattisar... och en och annan KarlJohan... :-)

    SvaraRadera
  15. Aj, aj vilken start på dagen, men tur att du har resurser! När man bor på landet måste man vara förberedd på det mesta.
    Vilka läckra fåglar du hittade på skogspromenaden. Ja nu måste väl svampen komma för det ska ju bli lite värme igen.
    Hejsvejs!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Hösten är här ... din blogg klär i den headern!
    Långhalsade fåglar - wow! Vad är det för gräs el. blomma? Du är kunnig i svampens rike du Anki;) så härligt du delar med dig ... tack för det!
    och bilden på kaffekoken är som jag sa på FB - mysigt skön!
    kram

    SvaraRadera
  17. Härligt vackra bilder,själv så gillar jag te på morgon!
    Kaffe blir oftast till 11-fikat :-)
    Vedspisen är ju en underbar uppfinning det!

    Ha det gott o njut......Kram

    SvaraRadera
  18. fantastiskt njutbara bilder! Och jag är säker på att kaffet också blev njutbart. Kaffekonnäsörer i min närhet hävdar att vi borde slänga ut kaffebryggarna och hälla på kokande vatten direkt på melittatratten i stället (med filter och kaffe i, dårå). Det ger mesta möjliga arom och minsta möjliga garvsyra och skadliga fetter, eller hur det nu var. Praktiskt i alla fall. Och gott!

    SvaraRadera
  19. Tack för att du delar med dig av dina vackra bilder! Idag hittade jag min första "kalle" så nu hoppas jag naturligtvis att jag hittar fler.... �� stor kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)