onsdag 16 september 2015

Valdemarsvik...

... hamnade vi i en dag i förra veckan - strålande sol och blå himmel!
Vi kom dit strax före lunch - parkerade på ställplatsen... och någon timme senare kom vännerna Lennart och Marie-Louise från Mjölby.
På e.m. blev det en promenad till Rosariet... och rosorna blommade fortfarande...
... ja, inte alla, men några..
... och många olika nypon...
Fortsatte till hamnen och nere vid kajen stod den här fina gamla lastbilen...
Senare gick jag ännu en sväng med kameran... älskar de gamla träbåtarna :)
Inga fendrar av plast...
... och vilka trädetaljer vid masten.

Nästa morgon... dags för promenad.
Så vackert med sjöröken och hur himlen färgades av solen som var på väg.
Åt andra hållet, bara några minuter senare... solen har just gått upp och viken in mot centrum låg alldeles spegelblank.

Gick upp en liten väg precis nedanför berget... husen ligger verkligen bokstavligt talat vid bergets fot. Hit når inte solen riktigt än...
... men på kyrktornets topp, där sitter två kråkor och njuter av solens första strålar. Kyrkan var öppen, så det var bara att gå in.
En ganska enkel kyrka... inte så stor, men rogivande... och med fina fönster.
När jag kom ut från kyrkan och går mot centrum får jag se den blå skylten... Lejonberget... den kan jag förstås inte motstå...
... så jag går in bakom husen och hittar först en stig och så några korta trappor... sedan är jag glad för staketet! Berget stupar rakt ner...
Fin utsikt... och trots att solen nu står ganska högt, så skuggar berget en del av samhället...
Nästan upp vid toppen... där står skylten till utsiktsplatsen... och då får man gå ner en bit igen... nåja, det var inget fel på utsikten ändå...
På nervägen ser jag att det nog är några år sedan staketet blev till... nu övervallat som sårläkning i trädet där det en gång spikades fast.
Det finns en utsiktsplats till... på andra sidan viken, uppe på Majeldsberget... dit ska jag bege mig nästa gång... därifrån är utsikten ännu finare och ännu högre :)
Nya utsiktsplatsen på berget bredvid masten...
Lennart upptäckte maneter vid en av bryggorna... första gången han såg några i verkligheten, så han var glad - och jag med, för jag hade ju kameran inom räckhåll. Nu är det inte helt lätt att fånga dessa nästan genomskinliga varelser på bild... i alla fall inte när de befinner sig under ytan i solblankt vatten... så här blev det... lite suddigt, men kul ändå att få dem på bild :)
Öronmaneter... och nej, de bränns inte :)
På hemväg stannade vi till i Glashyttan i Gusum för att köpa en present till Linda...
Glaskonstnären Milan Vobruba, född 1934 är fortfarande är aktiv... och det är han som gjort de fina fönstren i Valdemarsviks kyrka...
Här finns mycket att titta på... både bruksföremål och konstglas... så det gäller att röra sig försiktigt :)
Vad jag köpte?
Den här prickiga ponnyn blev det... 
... prickarna för att Frodo är prickig... och ponny för att Linda är en hästtjej :)
Fina Frodo... du är förstås bäst :)
- Sluta larva dig... ta fram tårtan nu!

Ha det gott!

17 kommentarer:

  1. Härliga bilder från en trevlig stad!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ännu en upptäcktsfärd! Så häftigt med maneterna!

    SvaraRadera
  3. Tack Anki för dessa fina bilder, jag har varit många ggr i Valdemarsvik, men bara för att äta gott och strosa runt. Har aldrig hört talts om Rasariet , eller Lejonberget, kyrkan har jag inte sett än gång. Tack skall du ha.

    hälsae Hajan

    SvaraRadera
  4. Valdemarsvik har vi besökt en gång men då blev det inte någon längre promenad och Lejonberget såg vi inte till. Som vanligt trevliga bilder som får en att vilja åka dit igen.

    SvaraRadera
  5. Ännu en mängd fina bilder. Vilka manetbilder. Jag har testat, men det blev inte alls bra.
    Och så spegelblankt vatten, som du alltid verkar ha. Sjöröksbilden ser nästan vintrig ut. Bilden på båthamnen, efter sjöröksbilden, är ju enormt fin i färgerna. Vad du kan! / Britt

    SvaraRadera
  6. Det känns som att jag är Nils Holgersson och du är Akka. Jag får så fina bilder från stora delar av Sverige när jag besöker din blogg.

    SvaraRadera
  7. Full av beundran över dina fina bilder. Manetbilderna är nog de som imponerade mest denna gången. Kram

    SvaraRadera
  8. Underbara bilder och presenten ser ju bara för skön ut!
    Vilken härlig minisemester =) Kram

    SvaraRadera
  9. En trevlig liten stad att strosa i. Nu fick jag lite tips att besöka, Lejonberget, glashyttan i Gusum. Majeldsberget får nog också stå min önskelista. Har en rätt nära anknytning till Valdemarsvik men har mycket kvar att upptäcka där tydligen.
    Helt underbara bilder, som vanligt :) Inget nämnt och inget glömt :)
    Den sista bilden med den älskliga gulliga vovve går ju inte att motstå :) Fram med tårtan !
    Ha det riktigt gott !
    Kram

    SvaraRadera
  10. En öppen kyrka idag?? Det är ovanligt. Klart att man går in! Kyrkorna är ju oftast de äldsta byggnaderna vi har.
    Har jag varit i Valdemarsvik? Nej, jag tror inte det. Nytt mål att besöka!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  11. Fint sommarställe som vi passerade för några år sen ut till Fyrudden!
    Där var det oxå fint att stå alldeles vid havet!
    Återigen så fina bilder du tar med kameran,jättefint!

    Ha det gott.....Kram

    SvaraRadera
  12. Här fastnar jag helt klart på tre saker - eller om det var fler;-)
    - Bilen
    - Båten
    - De otroliga bilderna på maneterna
    - Den fantastiska glaskonsten
    - Åsså hunden förstås, som inte förstrår någonting;-)

    Tackar än en gång för en fantastisk bilskavalkad!

    SvaraRadera
  13. Hej Anki, pussa Frodo på nosen från mig - gulliga vovve.
    Du (ni) hittar alltid så vackra intressanta platser, hur gör ni ?
    Valdermarsvik har vi inte heller varit i, men Västervik, *fniss* Den glasbutiken hade många roliga prylar.
    Bilden en tidig morgon med sjöröken är magisk, jag njuter för fullt.
    Inte dåligt ändå att fånga maneterna på bild, bra gjort, vist är de vackra och tur de inte bränns. Trodde att alla maneter brändes.
    Tack för de härliga bilderna som livade upp mig, det behövde jag.
    När jag kom hem från Polen fick jag ett sorgebud igen från god vän som berättade att maken hennes dog. Dagen innan hade jag gjort ett snabb besök med trädgårdsblommor, det blev den sista träffen. Kanske inte konstigt att man känner sig lite 'nere'.
    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  14. Otroligt vackert i Valdemarsvik! Du lyckas verkligen fånga det vackra med kameran!
    Alltid så vackert vid vatten!
    Ha det så bra!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  15. nog är det otroligt vackert i Valdemarsvik. Jag har aldrig varit dit heller. Tur att man får följa dig på dina utflykter så man får lite koll. Rosorna gillar jag förstås allra mest och träbåtararna

    SvaraRadera
  16. Jo lite fusk kanske. Fast enligt hästens ägare skulle vare sig jag eller hon ha "överlevt" utan den fluffiga paden :-) Hon skulle få ont i ryggen och jag i baken.

    SvaraRadera
  17. Men vilken härlig morgon det ser ut att ha varit! Och vilken träbåt, för att inte tala om fendrarna, otroligt vilket engagemang träbåtar för med sig har jag förstått. Riktiga eldsjälar! Du tar verkligen jättefina bilder!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)