torsdag 30 augusti 2012

Tillbaka hemma...

Jaha... så där ja... nu är vi hemma igen... hade gärna stannat ute på resa med husbilen några dagar till, men ibland får man inte välja själv :)
I tisdags åkte vi småvägar kors och tvärs...
... Westerqwarn...
... stängt när vi åkte förbi, men här i den gamla kvarnen finns numer en restaurang.
Lite besviken blev jag på att det var så "turistifierat"... 
Fortsatte runt i det vackra landskapet och hamnade i Strömsholm - väldigt länge sen senast, men förr åkte man hit då och då för att titta på hästtävlingar :)
Slottets tak höll på att renoveras. Till höger, det gamla värdshuset...
 hade tänkt titta in i Slottsboden, men ja... det var stängt...
Hamnade så småningom i Västerås, som har en alldeles utmärkt ställplats nere vid gästhamnen (tack för tipset, Lennart!)
... utsikt från dörren
... bra grusplan...
och så utsikten genom framrutan - i den stora röda byggnaden
 finns  toaletter, dusch, bastu, tvättstuga...
Restaurang, bostäder och båtar, ja det finns alldeles bredvid gästhamnen...

Så en promenad upp till centrum...
Biskopens arbetsplats, kyrkporten och omgivningarna...

Konstverk i parken...

Fint vid ån...

Vid torget...
Konstverket "Asea-strömmen" av B G Broström, torghandel och strömstare...

Spännande miljöer vid ån och i den gamla delen av staden... tyvärr svårt att komma in och titta på innergårdarna... stängt och låst...

Nu finns det inte bara gammalt att titta på utan även moderna former...
Tuff soffa, hotell och tjur i guld...
Västmanlands Länstidning...
... häftigt med glasfasaden...

Lite ont i fötterna... önskar jag haft en så´n här (förresten... kanske tur att jag inte har någon - undrar om jag skulle klara att hålla balansen...)
Populärt fortskaffningsmedel, bron mellan Färjkajen och gästhamnen...
 och där borta står vi  :)

Västerås, en ganska okänd stad för mig ( ja, jag visste att den fanns och var, men inte mer...) 
En trevlig stad att återkomma till och bra med en kommun som välkomnar oss husbilsåkare med en bra citynära ställplats.

Som sagt  - nu är vi hemma igen och jag vill gärna slå ett slag för ett årligt återkommande evenemang... nämligen Ösgötadagarna, som har väldigt mycket att erbjuda!
Klicka på bilden här under så får du lite tips :)

Dessutom så är första söndagen i september utsedd till "Svampens dag" och på många ställen i landet anordnas svamputflykter och utställningar...
Här råder tyvärr fortfarande svampbrist... men om någon vecka... då kanske...
:)

Ha det gott!

8 kommentarer:

  1. Fina bilder! Känner igen motiven!

    Jag blev överraskad över hur fint det var i Västerås!

    Finns mycket att se på nära håll!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Lite synd är det att det verkar vara stängt på så många ställen när man kommer in i augusti. Här är allt stängt nu så kommer det någon hit så har man inte mycket att visa fast det är överflöd under juli månad. Fina bilder hade du från ställen jag aldrig varit på

    SvaraRadera
  3. Återigen en härlig bildmeny av Mästerfotografen Anki. Västerås, ja det är helt och hållet en stad jag kört förbi under många, många år på väg till min syster i Sala och bara tagit av till vänster utan att köra in i staden. Skönt att ha lite kvar att upptäcka när man kanske blir lite äldre och får tid att stanna till.

    SvaraRadera
  4. Jättefin tripp ni varit på! Jag har läst allt så noga och njutit av alla fina foton :)
    Härligt och kunna sticka iväg så där på lite äventyr.
    Tack för att jag fick följa med lite...hi...hi..
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  5. Nu blev jag överraskad när det gäller Västerås!! Trodde först att du hamnat i Arboga när jag såg ån flyta fram genom stan. Västerås som jag tidvis en vinter bodde i för att läsa en kurs, hur sjutton kunde jag missa att den var så vacker?? Får väl skylla på att jag var ung...
    Tack för tipsen angående helgen och vår ev tur till östkusten. Får så hur långt ned vi orkar ta oss, det handlar ju bara om några dagar om man vill ju inte bara vara på rull.
    Säger det igen, du är otrolig på att berätta med både bild och ord, nu har jag ju nästan varit med på er resa igen!! Tack så mycket!!
    Ha en bra helg vännen, å må det regna över din hemtrakt *blink, blink* så svampen växer till sej!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Tack vare dig Anki, så känns det nästan som att själv ha på alla spännande och vackra platser du/ni besökt! En massa fina bilder och en påläst guide, DET tackar jag för... Borta bra men hemma bäst, eller?!
    KRAM!

    SvaraRadera
  7. Vad mycket fina bilder! Hur gör du när du sätter ihop flera bilder? Förstår att jag har mycket att lära.

    SvaraRadera
  8. Det är som vi sagt tidigare. Du väcker liv i städer som man normalt bara "åker förbi", med dina bilder och berättelser. Tror inte vi stannat en enda gång i Västerås under våra Stockholmsår, då vi ofta pendlade mellan storstan och Örebro - Karlstad, där vi hade våra föräldrar. Men nu när man blivit lite äldre och far runt med sitt lilla hus och tar sig tiden att stanna här och där, kanske det är dags att tänka om. Du har bara visat så många mysiga platser i Mellansverige, så vi fattar inte hur vi skall hinna med allt. Men en fin resa var det för er, det syns. Ha en trevlig helg. Stora kramar 3 M

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)