måndag 6 augusti 2012

Det är måndag...

... och jag är lite trött efter en ganska intensiv helg med barn och barnbarn i dagarna två. Ja, barnen är ju numer ganska lugna, men barnbarnen vet hur man håller igång farmor...
I lördags kom Calle med Casper och Ludvig... Casper ville åka till farmor och "plocka vamp" (svamp)...


Någon svampplockning blev det inte - men de blev kvar hela dagen och inte vet jag var den dagen tog vägen... :) för vips så var den slut...
Igår hade jag lovat att Casper skulle vara hos oss när föräldrarna åkte till Motala. Samma trio som dagen innan kom på f.m. och efter ett par timmar åkte Calle och lillebror och Casper blev kvar. Efter mat och lite softande i TV-soffan så tog vi svampkorgen och gick till skogen...

Så mycket svamp blev de förstås inte - bara några alldeles för torra kantareller, men vi plockade dem ändå... :)
Nästan hemma igen...

 När vi kom tillbaka hade yngste sonen kommit, tillsammans med sambo och prickiga hunden  :)
Massor med smaskiga kakor till kaffet - mums!

Vid fikat blev vi lite oense med Casper, som blev så sur, som bara en snart treårig liten kille kan bli :)
Jag är arg!
 Nu var väl inte ilskan så långvarig, så när pappa och mamma kom tillbaka så var allt bra igen och ännu gladare blev han när de skulle åka "nercabbat"  när de åkte till mormor för att hämta lillebror...

Hej då farmor!
Nu väntar jag (fortfarande :)) på mer regn - vill ju gå till svampskogen med Casper snart igen... 

På tal om svamp...
Kan tipsa om en bra svampbok... en sprillans ny och speciellt bra för den som mest är intresserad av att lära sig några fler matsvampar än kantareller.
40 bra matsvampar och jättebra bilder
 och beskrivningar.
Rekommenderas varmt!

Ha det gott!

11 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag och härliga bilder ! Mysigt !

    SvaraRadera
  2. Ja som sagt. Härligt med barnbarn och svamp och nedcabbat wow!

    SvaraRadera
  3. Vad härligt du haft det,och fina bilder.Tack för tipset om svampboken,fast jag är mest överens med kantarellerna:)

    SvaraRadera
  4. Härligt med besök av barn å barnbarn. Jag var också till skogen en dag men svampen var ganska så torra lät dom stå kvar. Nu regnar det här igen så det kanske gör susen.
    Kramen

    SvaraRadera
  5. Mys pys o guldtid med de små o för den del stora:)
    Svamp äch de kommer inga i år, o frukt verkar de inte heller bli så mycket o blommorna nja, vi har inte haft tillräckligt varmt tror jag, Vi har ju inte heller fått speciellt mycket regn. Konstig sommar har de varit o snart är den slut igen.

    Härliga o fina bilder.
    Kramiz

    SvaraRadera
  6. Regn kunde du fått så mycke du ville ha av oss i går kväll!
    Det var syndafloden!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig liten svampplockare. Jag kom att tänka på "Mors lilla Olle..." där han går med sin korg :)
    Härligt med barnbarn!

    SvaraRadera
  8. Vi gjorde oss i ordning och stack iväg till skogs för att plocka bär och svamp! Men fick vända hemåt igen :( Regnet bara öste ner och där går nog gränsen för vår entusiasm ;)
    Det får bli ett nytt försök i morgon.

    Jag följer dig också nu :)

    Såå gulliga och fina bilder du bjuder på :)
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  9. Gud vilka fina bilder...särskilt på en liten kille på väg till svampskogen med stor korg...!!! Jodå...jag vet hur det känns efter en helg med barnbarnen...man märker att man inte är tjugofem längre...!! Men tack och lov att man har dom!!
    Svampboken...det vore något för mej...jag förstod att det var en liten hint till mej...***skrattar***!!
    Ha nu det så gott, jag har beställt bra väder, vi ska nog ta oss en tur...
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Du har våra fulla sympatier när det gäller den där tröttheten efter mycket umgänge med barnbarn. Men som jag brukar säga om våra minstingar i all synnerhet, de gör att man vet att man lever, men de gör oss glada långt inne i själen. En glädje som har en förmåga att sitta kvar länge. Det var så gulligt och se den lille med korgen i handen. Det ska läras i tid! Bra tips om svampboken, men rasade inte din bokhylla häromdagen, får den plats? Kram 3 M

    SvaraRadera
  11. Jag får faktiskt hålla med dig litet om att mer regn behövs på vissa ställen. Jag är en urdålig svampplockare och vågar bara plocka kantareller o taggsvamp. Men när jag hittar tycker jag det är jätteroligt. Och gott är det.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)